Kemian rakennus suunnitteilla Turun kampukselle

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy rakennuttaa Turun yliopiston kampusalueelle pääasiassa Åbo Akademin ja Turun yliopiston käyttöön tulevan monikäyttäjärakennuksen. Rakennukseen tulee luonnontieteiden opetukseen ja tutkimukseen tarkoitetut tilat laboratorioineen sekä kuntosali- ja ravintolatilat ja tilaa yrityksille.

Nykyisen Juslenia-rakennuksen paikalle, Henrikinkadun varteen rakennettava talo toimii yhdistävänä rakennuksena, kun siirrytään Åbo Akademilta Yliopistonmäelle. Rakennuksen kokonaislaajuus on 24 000 bruttoneliömetriä. Pääsuunnittelijana toimii Piia Viitanen Aihio Arkkitehdit Oy:sta.

– Uudisrakennuksen myötä Åbo Akademin kemiantekniikan, fysiikan ja matematiikan oppiaineet siirtyvät asianmukaisiin tiloihin. Yhteisten laboratoriotilojen hyödyntäminen Turun yliopiston kanssa tuo tilojen käyttöön tehokkuutta ja mahdollistaa kalliiden laitteiden yhteiskäytön, visioi Åbo Akademin rehtori Mikko Hupa.

– Yhteiskäyttö mahdollistaa tilojen korkean käyttöasteen ja yhteisten palvelujen järjestämisen tilojen käyttäjille. Uskomme, että turkulaisyliopistot hyötyvät kemian alan tutkimukseen ja opetukseen liittyvien toimintojen yhteensovittamisesta, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

– Yliopistonmäen alueelle saadaan synergiaa niin sijainnin kuin toimintojenkin puolesta. Yhteiskäyttöiset laboratoriot ja muut tilat edistävät poikkitieteellisyyttä tieteen huippuyksiköiden, tutkimuslaitosten ja yritysten kesken. Rakennus tuo alueelle myös uutta silmiä hivelevää arkkitehtuuria, kertoo kampuskehitys- ja markkinointijohtaja Juha Uotila Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:stä.

Rakennuksen nimeämiseksi on tarkoitus järjestää nimikilpailu.

johtaja Juha Uotila, kampuskehitys ja markkinointi
puh: 050 492 9653, juha.uotila@sykoy.fi

Åbo Akademi
rehtori Mikko Hupa
puh: 0400 630 801, mikko.hupa@abo.fi

Turun yliopisto
rehtori Kalervo Väänänen
puh: 040 701 1303, rehtori@utu.fi

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) on valtakunnallinen kampuskehittäjä, joka omistaa ja kehittää yliopistokiinteistöjä pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Kehitämme vetovoimaisia kampuksia ja luomme alueellisen kasvun mahdollisuuksia yhdistämällä tieteen ja tutkimuksen, elinkeinoelämän ja elävän kaupungin. Tarjoamme muun muassa korkeakoulujen, yritysten ja palveluntarjoajien käyttöön tulevaisuuden tilaratkaisuja sekä asiakkaidemme tarpeita vastaavia, kustannustehokkaita tiloja. SYK:n omistavat Suomen valtio ja 10 yliopistoa pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Yhtiön tasearvo on noin miljardi euroa, ja se koostuu yliopistojen 310 rakennuksesta. Vuoden 2016 liikevaihto oli 147,6 miljoonaa euroa.

Åbo Akademi är ett universitet med 7 000 studerande och 1 200 anställda. Åbo Akademis uppdrag är att utgöra en öppen svenskspråkig universitetsmiljö för forskning och studier av hög kvalitet med nordisk och internationell förankring. Inom forskningen läggs fokus på minoriteter, läkemedelsutveckling och diagnostik, molekylär process- och materialteknik, samt havet. Verksamheten utförs i Åbo och Vasa. År 2018 är Åbo Akademis 100-årsjubileumsår. www.abo.fi

Turun yliopisto on 25 000 opiskelijan ja työntekijän aktiivinen akateeminen yhteisö – kansainvälinen tutkimusyliopisto, laadukkaan suomalaisen korkeakoulutuksen tarjoaja ja kehittäjä sekä alueensa vahva suunnannäyttäjä.
www.utu.fi