Kempower ja Virta aloittavat yhteistyön kiihdyttääkseen pikalatauspalveluiden kasvua Euroopassa

Kempower ja Virta, yksi Euroopan johtavista sähköautojen latauspalvelualustoista, ovat sopineet yhteistyöstä tuodakseen helppokäyttöisiä pikalatausratkaisuja eurooppalaisille sähköautoilijoille. Suomalaisyritykset tukevat toistensa kasvua tähtäämällä merkittävään kasvuun pikalatausteknologian tarjonnassa Euroopassa.

Yhteistyössä Kempower tarjoaa DC-pikalatausratkaisujaan Virran älykästä latauspalvelualustaa käyttäville yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaille. Ensimmäiset Kempowerin pikalatausasemat asennetaan Virran asiakkaille Suomessa ja Ruotsissa kesän aikana. Suomen ja Ruotsin lisäksi vuoden 2022 kohdemarkkinoihin kuuluvat Saksa, Ranska ja Iso-Britannia.

Paikallisen hankintaketjun ja suomalaisen tuotannon ansiosta yritykset ovat lähellä niin toisiaan kuin Pohjoismaiden sekä Euroopan sähköajoneuvomarkkinoita. Tämä mahdollistaa sujuvat laitetoimitukset, käyttöönoton ja toiminnan asiakkaille nopeasti kasvavassa markkinaympäristössä.

Financial Timesin uusimman FT1000-listauksen mukaan Virta on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista yrityksistä jo kolmatta kertaa peräkkäin. Virran yli tuhat kumppania tarjoavat tällä hetkellä latauspalveluita yli 50 000 laturin kautta liki 500 000 sähköautoilijalle yli 30 maassa.

Kempower on kasvanut voimakkaasti viime vuosina ja saanut vankan aseman Pohjoismaiden ja Euroopan markkinoilla. Vuonna 2021 lahtelaisyrityksen liikevaihto kasvoi 741 prosenttia 27,4 miljoonaan euroon vahvan kysynnän vetämänä kaikkialla Euroopassa. Syksyllä 2021 Kempower listautui Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle.

”Olemme innoissamme siitä, että voimme yhdistää voimamme Virran kanssa ja tuoda skaalautuvat, modulaariset ja käyttäjäystävälliset latausratkaisumme eurooppalaisille sähköautoilijoille. On myös hienoa tehdä toisen suomalaisen teknologiayrityksen kanssa yhteistyötä, joka tukee molempien yritysten kasvua ja menestystä”, sanoo Tomi Ristimäki, Kempowerin toimitusjohtaja.

”Valitsimme Kempowerin kumppaniksemme ainutlaatuisen muotoilun ja laadukkaan pikalatausteknologian takia. Virran alustan sekä Kempowerin latureiden skaalautuvuuden ansiosta eurooppalaiset toimijat pystyvät tarjoamaan pikalatauspalveluita erittäin nopealla aikataululla, ja laajentamaan latauskapasiteettia joustavasti tulevaisuudessa kysynnän kasvaessa. Sähköautojen myynnin räjähdysmäinen kasvu vaatii pikalatausverkoston laajentamista kaikkialla Euroopassa, ja näemme, että Virta ja Kempower ovat tässä kehityksessä keskeisessä roolissa”, kertoo Virran toimitusjohtaja Jussi Palola.

Virta

Virta kehittää ja ylläpitää älykästä latausliiketoiminnan digitaalista alustaa, joka mahdollistaa kaikki keskeiset lataustoimintaan liittyvät toimenpiteet ja prosessit - käyttäjien tunnistautumisesta lataustapahtuman hallintaan ja laskutuksesta aina latauskapasiteetin ja sähköverkon käytön joustavaan säätelyyn. Virran asiakkaita ovat sen omaa verkostoa käyttävät kuluttajat sekä yritykset ja yhteisöt, jotka tarjoavat latauspalveluita edelleen asiakkailleen ja työntekijöilleen. Virran oma latausverkosto, alustaa käyttävät latauspalvelun tarjoajat sekä yhteiskäyttökumppanien ns. “roaming” -laturit muodostavat Euroopan suurimman latausverkoston mahdollistaen sähköauton lataamisen Virran ja sen kumppanien asiakkaille yli 50 maassa ja lähes 250 000 latauspisteellä. www.virta.global

Lisätietoa:

Tomi Ristimäki, toimitusjohtaja, Kempower

tomi.ristimaki@kempower.com

Puh. +358 29 0021900

Jussi Palola, toimitusjohtaja, Virta

jussi.palola@virta.global

Puh. +358 29 0021900

Virta, mediasuhteet:

Esa-Pekka Nykänen, brändi- ja viestintäjohtaja, Virta

esa-pekka.nykanen@virta.global

Puh. +358 40 5953135

Kempower helpottaa sähköautoilijoiden jonotustuskaa lanseeraamalla adaptiiviseen jännitteeseen perustuvan latausratkaisun13.6.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Kempower tuo markkinoille adaptiiviseen jännitteeseen perustuvan latausratkaisun. Adaptiiviseen jännitteeseen perustuva pikalataus mahdollistaa jopa 1000 voltin akkujen lataamisen Kempowerin latureilla. Ratkaisu on kehitetty vastauksena kasvavaan määrään sähköajoneuvoja, joilla akun jännite ja kapasiteetti on korkea, ja joita autonvalmistajat tuovat markkinoille muun muassa lyhentääkseen latausaikoja.

Kempower relieves EV drivers’ queue anxiety by launching a new adaptive voltage charging solution13.6.2022 09:15:00 EEST | Press release

Kempower has launched a new adaptive voltage charging solution which allows its chargers to work with EV batteries up to 1000V. The company developed the solution in response to an increasing number of EVs with higher battery voltages and capacities being produced by electric car manufacturers to cut charging times. Adaptive voltage charging is an extension of Kempower’s existing dynamic EV charging solution, which optimizes charging curves when multiple chargers at a single fast charging hub are in use.

Kempower's unique charging technology enables exceptional user experience at Greenstation's first Norwegian charging hub10.6.2022 09:15:00 EEST | Press release

STRAUME, NORWAY – Greenstation’s first operational charging station in Straume, Norway, featuring Kempower fast-charging solutions, has officially opened. The innovative facility features six Kempower S and C-Series charging satellite systems, each delivering up to 150 kW of rapid charging power. Kempower and Greenstation have also jointly developed a customized Kempower ChargEye platform to offer EV drivers an unprecedented user experience.

Kempowerin teknologia mahdollistaa sähköautoilijalle täysin uudistetun latauskokemuksen Greenstationin ensimmäisellä pikalatausasemalla Norjassa10.6.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Greenstation on vihkinyt käyttöön yhtiön ensimmäisen sähköautojen pikalatausaseman Norjan Straumessa. Alusta asti sähköautoilijan lähtökohdista suunniteltu, uudenlainen latausasema hyödyntää Kempowerin S-Series ja C-Series -pikalatausteknologiaa. Kempower ja Greenstation ovat yhdessä kehittäneet kohteeseen räätälöidyn version Kempower ChargEye -alustasta, jonka avulla sähköautoilijan latauskokemus on ennennäkemättömän helppo ja vaivaton.