Keskimaan energiajuomien myyntirajoitus jää pysyväksi toimintamalliksi

Osuuskauppa Keskimaa aloitti kaikissa toimipaikoissaan energiajuomien myyntirajoitusta koskevan kokeilun tämän vuoden alussa. Puolen vuoden kokeilujakson aikana asiakkaiden mielipiteitä myyntirajoituksesta kerättiin verkkokyselyn avulla. Vastauksia saatiin yli 400, vastanneista selvä enemmistö piti rajoitusta positiivisena asiana. Kokeilujakson päätyttyä Keskimaa on päättänyt tehdä energiajuomien myyntikiellosta alle 16-vuotiaille pysyvän toimintamallin kaikissa Keskimaan toimipaikoissa.

Alaikäisten lasten vanhemmilta sekä kouluilta saatujen, jatkuvasti lisääntyvien palautteiden ja toiveiden mukaisesti Keskimaa aloitti 7.1.2020 kokeilun, jossa kiellettiin energiajuomien myyminen alle 16-vuotiaille. Myyntirajoitus on koskenut kaikkia Keskimaan päivittäistavarakauppoja, liikennemyymälöistä ja ravintoloita, joiden tuotevalikoimiin energiajuomat kuuluvat. Jo ennen koko Keskimaan kattavaa kokeilujakson alkamista 12 S-marketissa ja seitsemässä Keskimaan Sale-myymälässä on ollut käytössä energiajuomien myyntirajoituksia, joista on sovittu paikkakunta- tai aluekohtaisesti.

– Kaikkia Keskimaan toimipaikkoja koskevan kokeilujakson kokemukset ovat olleet positiivisia. Yhtenäinen linja energiajuomien myyntirajoitusten suhteen on selkeyttänyt toimintaa niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin näkökulmasta, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Kokeilun aikana asiakkaita on pyydetty ottamaan kantaa asiaan toimipaikoissa ja Keskimaan verkkosivuilla, jossa on ollut avoin verkkokysely rajoitukseen liittyen (sinunetusi.fi/energiajuoma). Verkkokyselyn kautta palautetta on saatu reilulta 400 asiakkaalta. Vastauksista selkeä enemmistö on pitänyt rajoitusta positiivisena asiana.

– Kokeilujaksoa tukemaan perustettu palautekanava on ollut erittäin hyvä tapa kerätä asiakkaidemme mielipiteitä myyntirajoitukseen liittyen. Olemme saaneet runsaasti palautetta niin suoraan toimipaikoistamme kuin verkkokyselynkin kautta. On hienoa, että asiakkaamme ovat nähneet tämän tärkeänä asiana. Palautteet ovat tukeneet päätöstämme tehdä energiajuomien myyntikiellosta alle 16-vuotiaille pysyvä toimintamalli kaikissa Keskimaan toimipaikoissa, Antti Määttä jatkaa.

Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, 010 767 3011, antti.maatta@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaa aloittaa terveysturvallisuussyistä YT-neuvottelut koskien Sale Hankasalmen mahdollista myymälän sulkemista17.1.2022 15:00:00 EET | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaa aloittaa yhteistoimintaneuvottelut koskien Sale Hankasalmen mahdollista liiketoiminnan lopettamista ja myymälän sulkemista. Neuvottelujen taustalla on kiinteistön heikko kunto ja siihen liittyvät terveysturvallisuussyyt. Neuvottelut koskevat yhteensä kuutta henkilöä, joille tullaan tarjoamaan töitä Keskimaan muista yksiköistä, mikäli Sale Hankasalmen myymälä päädytään sulkemaan.

Keskimaan sähköautojen ABC-latausverkosto laajenee Joutsaan14.1.2022 10:45:00 EET | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaa avaa perjantaina 14.1.2022 Joutsan ABC-liikennemyymälän yhteyteen sähköautojen suurteholatausaseman. Keväällä 2021 käynnistynyt S-ryhmän valtakunnallisen ABC-latausverkoston rakentaminen on edennyt nopeasti ympäri Suomen. Keskimaan ensimmäinen 12 autopaikan ABC-suurteholatausasema avattiin Jyväskylään, Prisma Palokan yhteyteen marraskuussa 2021. Joutsan avauksen jälkeen Keskimaan ABC-latausverkosto laajenee Viitasaarelle.