Keskimaan energiajuomien myyntirajoitus jää pysyväksi toimintamalliksi

Osuuskauppa Keskimaa aloitti kaikissa toimipaikoissaan energiajuomien myyntirajoitusta koskevan kokeilun tämän vuoden alussa. Puolen vuoden kokeilujakson aikana asiakkaiden mielipiteitä myyntirajoituksesta kerättiin verkkokyselyn avulla. Vastauksia saatiin yli 400, vastanneista selvä enemmistö piti rajoitusta positiivisena asiana. Kokeilujakson päätyttyä Keskimaa on päättänyt tehdä energiajuomien myyntikiellosta alle 16-vuotiaille pysyvän toimintamallin kaikissa Keskimaan toimipaikoissa.

Alaikäisten lasten vanhemmilta sekä kouluilta saatujen, jatkuvasti lisääntyvien palautteiden ja toiveiden mukaisesti Keskimaa aloitti 7.1.2020 kokeilun, jossa kiellettiin energiajuomien myyminen alle 16-vuotiaille. Myyntirajoitus on koskenut kaikkia Keskimaan päivittäistavarakauppoja, liikennemyymälöistä ja ravintoloita, joiden tuotevalikoimiin energiajuomat kuuluvat. Jo ennen koko Keskimaan kattavaa kokeilujakson alkamista 12 S-marketissa ja seitsemässä Keskimaan Sale-myymälässä on ollut käytössä energiajuomien myyntirajoituksia, joista on sovittu paikkakunta- tai aluekohtaisesti.

– Kaikkia Keskimaan toimipaikkoja koskevan kokeilujakson kokemukset ovat olleet positiivisia. Yhtenäinen linja energiajuomien myyntirajoitusten suhteen on selkeyttänyt toimintaa niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin näkökulmasta, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Kokeilun aikana asiakkaita on pyydetty ottamaan kantaa asiaan toimipaikoissa ja Keskimaan verkkosivuilla, jossa on ollut avoin verkkokysely rajoitukseen liittyen (sinunetusi.fi/energiajuoma). Verkkokyselyn kautta palautetta on saatu reilulta 400 asiakkaalta. Vastauksista selkeä enemmistö on pitänyt rajoitusta positiivisena asiana.

– Kokeilujaksoa tukemaan perustettu palautekanava on ollut erittäin hyvä tapa kerätä asiakkaidemme mielipiteitä myyntirajoitukseen liittyen. Olemme saaneet runsaasti palautetta niin suoraan toimipaikoistamme kuin verkkokyselynkin kautta. On hienoa, että asiakkaamme ovat nähneet tämän tärkeänä asiana. Palautteet ovat tukeneet päätöstämme tehdä energiajuomien myyntikiellosta alle 16-vuotiaille pysyvä toimintamalli kaikissa Keskimaan toimipaikoissa, Antti Määttä jatkaa.

Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, 010 767 3011, antti.maatta@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaan avaa lähes kaikki ruokaravintolansa sekä Original Sokos Hotel Alexandran ensi viikolla 1.7.202026.6.2020 09:35:00 EESTTiedote

Koronarajoitusten asteittaiset purkamiset vauhdittivat Osuuskauppa Keskimaan päätöksiä avata heinäkuun alussa Original Sokos Hotel Alexandran ravintolapalveluineen sekä molemmat Rossot Jyväskylässä. Turvalliseen asiointiin kiinnitetään korostetusti huomiota ja asiakkaita ohjeistetaan monin eri tavoin pitämään huolta hygieniasta ja huomioimaan turvavälejä.

Vesa Kyllönen nimitetty Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtajaksi 1.9.2020 alkaen25.6.2020 13:45:00 EESTTiedote

Paluumuuttaja Vesa Kyllönen aloittaa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtajana syyskuun alussa. Keskimaalla uransa aloittanut Kyllönen on tehnyt pitkän uran vähittäiskaupan alalla S-ryhmässä. Viimeksi hän on toiminut johtotehtävissä elintarviketeollisuudessa, ja hän siirtyy Keskimaalle Verso Food Oy:n Export Managerin tehtävästä.

Keskimaan edustajisto päätti ylijäämänpalautuksen maksusta ja hyväksyi sääntömuutoksen16.6.2020 09:05:29 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessaan maksaa asiakasomistajilleen ylijäämänpalautusta vuoden 2019 tuloksesta. Ylijäämänpalautus asiakasomistajille on yksi tapa tukea keskisuomalaisten ostovoimaa ja hyvinvointia näin haastavina aikoina. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille tänä vuonna lähes 5 miljoonaa euroa. Lisäksi edustajisto hyväksyi esityksen, jossa Keskimaan vaaleissa siirrytään suoraan vaalitapaan.

Keskimaa kutsuu kaikki lomautetut takaisin töihin15.6.2020 11:55:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa on joutunut koronaviruksen aiheuttamien vaikutusten myötä lomauttamaan osan ravintoloiden, hotellien, ABC-liikennemyymälöiden sekä tavaratalokaupan henkilöstöstä. Yhteensä lomautusuhan alla olleita henkilöitä on ollut yli 700 henkilöä, joista enimmillään 463 on ollut lomautettuina. Rajoitusten purkautuessa asteittain on Keskimaa päättänyt kutsua kaikki lomautetut takaisin töihin mahdollistaakseen ravintola- ja hotelliliiketoimintojen laajemman käynnistämisen.