Keskimaan energiajuomien myyntirajoitus jää pysyväksi toimintamalliksi

Osuuskauppa Keskimaa aloitti kaikissa toimipaikoissaan energiajuomien myyntirajoitusta koskevan kokeilun tämän vuoden alussa. Puolen vuoden kokeilujakson aikana asiakkaiden mielipiteitä myyntirajoituksesta kerättiin verkkokyselyn avulla. Vastauksia saatiin yli 400, vastanneista selvä enemmistö piti rajoitusta positiivisena asiana. Kokeilujakson päätyttyä Keskimaa on päättänyt tehdä energiajuomien myyntikiellosta alle 16-vuotiaille pysyvän toimintamallin kaikissa Keskimaan toimipaikoissa.

Alaikäisten lasten vanhemmilta sekä kouluilta saatujen, jatkuvasti lisääntyvien palautteiden ja toiveiden mukaisesti Keskimaa aloitti 7.1.2020 kokeilun, jossa kiellettiin energiajuomien myyminen alle 16-vuotiaille. Myyntirajoitus on koskenut kaikkia Keskimaan päivittäistavarakauppoja, liikennemyymälöistä ja ravintoloita, joiden tuotevalikoimiin energiajuomat kuuluvat. Jo ennen koko Keskimaan kattavaa kokeilujakson alkamista 12 S-marketissa ja seitsemässä Keskimaan Sale-myymälässä on ollut käytössä energiajuomien myyntirajoituksia, joista on sovittu paikkakunta- tai aluekohtaisesti.

– Kaikkia Keskimaan toimipaikkoja koskevan kokeilujakson kokemukset ovat olleet positiivisia. Yhtenäinen linja energiajuomien myyntirajoitusten suhteen on selkeyttänyt toimintaa niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin näkökulmasta, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Kokeilun aikana asiakkaita on pyydetty ottamaan kantaa asiaan toimipaikoissa ja Keskimaan verkkosivuilla, jossa on ollut avoin verkkokysely rajoitukseen liittyen (sinunetusi.fi/energiajuoma). Verkkokyselyn kautta palautetta on saatu reilulta 400 asiakkaalta. Vastauksista selkeä enemmistö on pitänyt rajoitusta positiivisena asiana.

– Kokeilujaksoa tukemaan perustettu palautekanava on ollut erittäin hyvä tapa kerätä asiakkaidemme mielipiteitä myyntirajoitukseen liittyen. Olemme saaneet runsaasti palautetta niin suoraan toimipaikoistamme kuin verkkokyselynkin kautta. On hienoa, että asiakkaamme ovat nähneet tämän tärkeänä asiana. Palautteet ovat tukeneet päätöstämme tehdä energiajuomien myyntikiellosta alle 16-vuotiaille pysyvä toimintamalli kaikissa Keskimaan toimipaikoissa, Antti Määttä jatkaa.

Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, 010 767 3011, antti.maatta@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Saunaravintolan rakentaminen on alkanut Jyväskylän satamassa – nimikilpailu uudelle rakennukselle on käynnissä6.7.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaa on aloittanut uuden saunaravintolan rakennustyöt Jyväskylän sataman kärjessä. Saunaravintolarakennuksen tiloihin rakennetaan uniikki ravintola, kokous- ja juhlatiloja sekä saunamaailmaa. Rakennustöiden edetessä Keskimaa on käynnistänyt sataman kärkeen rakentuvalle kohteelle nimikilpailun, jossa kerätään nimiehdotuksia uudelle saunaravintolarakennukselle. Saunaravintola avataan yleisölle alkukesällä 2022. Hanke on merkittävä kehitysaskel Jyväskylän ja Keski-Suomen matkailulle.

Keskimaa yhteistyökumppaniksi Uuraisten elinvoimahankkeessa17.6.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaa ja Uuraisten kunta ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen Uuraisten elinvoimahankkeesta. Uuraisten kunta on hakenut yhteistyökumppania, jonka kanssa Uuraisten keskustaan käynnistetään kaavoitus uuden liikekiinteistön rakentamiseksi. Keskimaan suunnitelmissa on rakentaa alueelle uusi päivittäistavarakauppa sekä ABC-polttoaineiden kylmäasema. Alustavan suunnitelman mukaisesti kohde valmistuu syksyllä 2023.