Keskuskauppakamari: Aasian vapaakauppasopimus poistaa kaupankäynnin esteitä – ”Yrityksillä on nyt tuhannen taalan paikka”

Keskuskauppakamarin kansainvälisistä asioista vastaavan asiantuntijan Jenni Isolan mukaan Aasian vapaakauppasopimus RCEP tiivistää Euroopan ja Aasian maiden keskinäistä talousyhteistyötä ja kiristää kilpailua alueella. Suomalaisyrityksillä on nyt tuhannen taalan paikka ottaa kaikki hyöty irti maailman suurimmasta vapaakauppasopimuksesta. Parhaimmassa tapauksessa sopimus tulee karsimaan turhia kaupan esteitä ja takaamaan yrityksille tasavertaiset toimintaedellytykset.

Keskuskauppakamarin kansainvälisistä asioista vastaava asiantuntija Jenni Isola.

”Kaakkois-Aasian alueen nousevat maat, joissa taloudet kasvavat ja väestö on nuorta, tarjoavat suomalaiselle huippuosaamiselle juuri nyt lukuisia mahdollisuuksia. Lokaali läsnäolo korostuu nyt enemmän kuin koskaan. Alueella kauppaa tekevät yritykset tulevat hyötymään alueen sisäisten tullien ja muiden kaupan esteiden poistamisesta. Heille avautuu mahdollisuuksia kehittää tuotanto- ja hankintaverkostojaan tehokkaasti”, Isola sanoo.

Isola korostaa, että Suomi pienenä vientivetoisena valtiona on hyvin riippuvainen EU:n vapaakauppasopimuksista. Niiden hyödyntäminen muun muassa Japanin, Etelä-Korean, Singaporen ja Vietnamin kanssa toivottavasti vauhdittaa EU:ta lisäämään panoksia tuleviin sopimusneuvotteluihin. Sopimuksen myötä yritysten luottamus tehdä liiketoimintaa alueella kasvaa ja yrityksille avautuu uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Isolan mukaan RCEP-sopimus on tärkeä työkalu Kiinan talouspolitiikan ajamiseksi maailmanlaajuisesti. Kiinan asema parantuu sopimuksen myötä merkittävästi.

”Kiinan osalta sopimus parantaa heidän tavoitteitaan uudessa viisivuotissuunnitelmassa, jossa tähdätään Kiinan kotimaan ja lähialueiden talouden roolin merkityksen lisäämiseen laajemman kansainvälisen kaupan kustannuksella”, Isola sanoo.

Kiina on jo pitkään ollut Suomen viidenneksi tärkein kauppakumppani. Japanin ja Etelä-Korean kaupan osuus on ollut nousussa varsinkin näiden maiden kanssa solmittujen EU-vapaakauppasopimusten ansiosta. Isolan mielestä mahdollisuuksia ei ole kuitenkaan vielä käytetty maksimaalisesti hyväksi.

Suomi-Kaakkois-Aasia kauppayhdistyksen puheenjohtajan ja IPR-asiantuntijan Jani Kaulon mukaan vapaakauppasopimus mahdollistaa suomalaisyrityksille Kaakkois-Aasian maiden kilpailuetujen hyödyntämisen esimerkiksi tuotannossa ja siellä valmistettujen tuotteiden kustannustehokkaan viemisen muiden Aasian maiden markkinoille.

”Aasian alueen vapaakauppasopimuksessa on mukana nopeasti talouksiaan kasvattavat Kaakkois-Aasian maat (ASEAN), jotka sijaitsevat keskellä vapaakauppasopimuksen aluetta ja muodostavat jo nyt yli 600 miljoonan ihmisen markkinat. Sopimuksessa on mukana myös immateriaalioikeuksien suojeleminen, mikä tulee vauhdittamaan IPR-lainsäädännön ja -toimintaympäristön kehittymistä erityisesti sopimukseen liittyneissä kehittyvissä maissa", Kaulo sanoo.

Keskuskauppakamarin kautta yritykset saavat tietoa muun muassa ulkomaankaupan asiakirjoista, pääsevät mukaan maailmanlaajuiseen kauppakamariverkostoon ja 18. bi-lateraaliseen kauppayhdistykseen, joita Keskuskauppakamari tällä hetkellä hallinnoi. Suomi-Kaakkois-Aasia, Suomi-Kiina, Suomi-Hong Kong, Suomi-Australia, Suomi-Japani, ja Suomi-Korea kauppayhdistykset keräävät yhteen Suomen johtavat kohdemarkkinoiden asiantuntijat ja avaavat oikeita ovia kohdemaahan saavuttaessa.

Keskuskauppakamari: Nyt kaivataan ennakkoluulottomia, uusia ja nopeita toimia viennin vauhdittamiseksi USA:n uudistuville markkinoille28.11.2020 08:00:00 EETTiedote

Koronan runtelemat USA:n markkinat ovat yhä Suomen tärkeimpiä päävientimarkkinoita, joiden uskotaan taas kohta kasvavan vauhdilla. Tuleva presidentti Joe Biden käynnistää maassa merkittäviä yhteiskunnan infrastruktuuriuudistuksia ja vauhdittaa vihreää taloutta, mikä avaa Suomen viennille aivan uusia markkinoita, muistuttaa USA:n elvytystoimiin perehtynyt Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Hänen mukaansa nyt kaivataan ennakkoluulottomia, nopeita ja uusiakin toimia viennin vauhdittamiseksi USA:n uudistuville markkinoille.

Kutsu medialle: Puheenjohtajatentti ja Keskuskauppakamarin kuntavaaliteesien julkistustilaisuus 11.12. klo 14-15.1527.11.2020 08:00:00 EETTiedote

Keskuskauppakamari järjestää puolueiden puheenjohtajien kuntavaalitentin ja kuntavaaliteesien julkistustilaisuuden perjantaina 11.12.2020 klo 14-15.15. Kuntavaalitentissä mukana puolueiden puheenjohtajat Annika Saarikko (kesk), Petteri Orpo (kok), Jussi Halla-aho (ps) sekä varapuheenjohtaja Ville Skinnari (sdp). Juontajana toimii MTV Uutisten yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan suoraa lähetystä.

Keskuskauppakamari: Työllisyyden kokonaistilanne huolestuttava - “Maailma näyttää hiukan mukavammalta paikalta, jahka rokoterumba saadaan pyörimään”24.11.2020 09:13:39 EETTiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on huolissaan työllisyyden kokonaistilanteesta, mutta muistuttaa, että talouden tila on monen muuhun maahan verrattuna siedettävä. Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuodessa on tullut melkein 30 000 uutta työtöntä ja määrä saattaa olla edelleen kasvussa.