Keskuskauppakamari budjettiriihestä: Kasvun vauhdittaminen vaatii päätöksiä työllisyyden vahvistamiseksi – Lähdevero iskisi piensijoittajiin

Keskuskauppakamari vaatii hallitukselta työllisyyttä lisääviä päätöksiä budjettiriihestä. Nopeiden työvoiman saantia auttavien toimien lisäksi tarvitaan rakenteellisia uudistuksia. Institutionaalisille sijoittajille suunnattu lähdevero pitää haudata. Lähdevero heikentäisi sijoituksia suomalaisiin yrityksiin ja haittaisi pääomamarkkinoiden toimivuutta.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin mukaan hallituksen suunnittelema viiden prosentin lähdeverokustannus kohdistuisi erityisesti sellaisiin kotimaisiin sijoitusrahastoihin, jotka sijoittavat suomalaisiin pörssiosakkeisiin. Näiden rahastojen osuudenomistajat ovat tyypillisesti suomalaisia piensijoittajia. Verosopimusten vuoksi moni ulkomainen sijoitusrahasto sen sijaan välttyisi verolta.

“Hallitusohjelmaan on kirjattu tavoite kotimaisen omistamisen vahvistamisesta. Olisi hyvin ristiriitaista, jos kotimaiseen omistamiseen kohdistettaisiin lisäveroa.  Kuten asiaa pohtinut työryhmä totesi, lähdeveroa ei pidä toteuttaa”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin mukaan lähdeverosta aiheutuva muutos suosisi ulkomaisia sijoitusrahastoja.  Se voisi vähentää rahastojen hallinnointitoimintaa Suomessa ja siitä Suomeen syntyviä verotuottoja sekä työpaikkoja. Lisäksi työeläkeyhtiöiden joutuminen lähdeverotuksen kohteeksi lisäisi eläkejärjestelmän verorasitusta ja aiheuttaisi paineita eläkemaksujen korotukseen.

Nopeita ratkaisuja osaajapulaan kasvua vauhdittamaan

Keskuskauppakamari vaatii budjettiriihestä työllisyyttä lisääviä päätöksiä vauhdittamaan alkanutta kasvua.

”Käynnistynyt kasvu ei saa jäädä pyrähdykseksi. Pula osaavasta työvoimasta on noussut vakavaksi kasvun esteeksi. Kauppakamareiden kyselyn mukaan lähes 75 prosenttia yrityksistä kärsii osaajapulasta. Nyt tarvitaan ripeitä toimia”, sanoo Romakkaniemi

Nopeita toimia osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi ovat muun muassa oppisopimuskoulutuksen lisääminen erityisesti nuorten keskuudessa, lyhyet työvoimakoulutukset, opintotuen tulorajojen nostaminen sekä liikkuvuusavustuksen laajentaminen.

Myös osaamisperusteisen maahanmuuton merkittävä lisääminen nykyisestä on käynnistettävä pikaisesti.

”Onnistuminen kansainvälisten osaajien houkuttelemisessa on ikääntyvälle Suomelle kohtalonkysymys. Hallituksen toimet ovat oikeansuuntaisia, mutta vauhti on liian hidasta. Esimerkiksi ulkomaalaisen työvoiman saatavuusharkinta pitäisi poistaa”, sanoo Romakkaniemi.

Hallituksen käynnistämää ulkomaalaislainsäädännön ja lupamenettelyiden kehittämishanketta on vietävä vauhdilla eteenpäin. Lisäksi nopeana toimena on lisättävä lupakäsittelyn resursseja, jotta ruuhkat saadaan purettua.

Hallituksen on painettava velkajarrua

Julkista taloutta on Keskuskauppakamarin mukaan vahvistettava myös rakenteellisilla työllisyystoimilla. Pelkät nopeat, pienimuotoiset päätökset eivät riitä kannattelemaan Suomea pitkällä aikavälillä.

”Julkisen talouden menot ovat tällä hallituskaudella paisuneet kuin pullataikina, vaikka koronan aiheuttamat kulut jätettäisiin huomioimatta. Velkaantuminen on kestämättömällä tasolla. Kehyksiin olisi pitänyt palata jo ensi vuonna. Tarvitaan menokuria, ei veronkorotuksia”, sanoo Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Kutsu medialle 28.9: Keskuskauppakamarin Suuri Liikennepäivä23.9.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Liikennepäivään, joka järjestetään 28.9.2021 Clarion Jätkäsaaressa (Tyynenmerenkatu 2). Puhumassa mm. ministeri Ville Skinnari, valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen, OECD:n kansainvälisen liikennefoorumin pääsihteeri Young Tae Kim ja Euroopan komission pääjohtaja Jean-Eric Paquet. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.

Keskuskauppakamari: Yritykset maksavat ja tilittävät veroja kymmeniä miljardeja euroja – yritysten merkitys Suomen hyvinvoinnin takaajana merkittävä22.9.2021 11:02:39 EEST | Tiedote

Yritykset maksavat ja tilittävät vuosittain veroja ja veronluoteisia maksuja kymmenien miljardien eurojen edestä. Keskuskauppakamarin Suuresta Veroselvityksestä selviää, että vuonna 2019 yritykset maksoivat ja tilittivät veroja ja veronluonteisia maksuja noin 69 miljardia euroa. Tämä on viisi miljardia euroa enemmän kuin vuonna 2017.

Keskuskauppakamari: Ansiotuloverotusta kevennettävä kahdella miljardilla eurolla ensi vaalikaudella22.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää, että seuraavan vaalikauden aluksi ansiotuloverotusta kevennetään kahdella prosenttiyksiköllä kautta linjan. Tämä tarkoittaisi noin kahden miljardin euron kevennyksiä. Uudistus vaikuttaisi noin 2,6 miljoonan henkilön tulotasoon, keskimäärin noin 800 euroa vuodessa. Tuloveron alennuksen pitää olla osa niin sanottua vihreää verouudistusta.

Keskuskauppakamari lanseeraa Vuoden Vastuullisuusteon ja palkitsee vastuullisuustyössä menestyneen yrityksen21.9.2021 14:53:32 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari haluaa nostaa esille yritysten vastuullisuustyötä ja lanseeraa uuden Vuoden Vastuullisuusteko –kilpailun. Kilpailun tarkoituksena on lisätä tietoisuutta yritysten tekemästä vastuullisuustyöstä ja nostaa esille niin pieniä kuin suuriakin vaikuttavia vastuullisuustekoja. Vuoden vastuullisuusteko valitaan yleisöäänestyksellä ja palkitaan Suuressa Yritysvastuupäivässä 4.11.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri: Hallitus on 78 000 työllisen päässä tavoitteestaan21.9.2021 12:57:43 EEST | Tiedote

Hallituksen työllisyystavoite on nyt 78 000 työllisen päässä, käy ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää työllisyysasteen kasvua hyvänä, noususuhdanteen mukanaan tuomana asiana. Hän kuitenkin muistuttaa, että tarvitaan myös rakenteellisia uudistuksia, joilla hallituksen lupaama pysyvä parannus työllisyysasteeseen saadaan lunastettua.

Muistutuskutsu 22.9: Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä20.9.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Veropäivään, joka järjestetään 22.9. Pörssitalolla (Fabianinkatu 14). Puhumassa valtiovarainministeri Annika Saarikko, Euroopan komission verotuksen ja tulliasioiden pääosaston pääjohtaja Gerassimos Thomas ja muita verotuksen huippuammattilaisia. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.