Keskuskauppakamari: EU:n ja USA:n kaupparauha turvaa Suomen viennin

EU:n ja USA:n kaupparauha on merkityksellinen Suomen ulkomaankaupalle, sillä molempien vientimarkkinoiden merkitys on Suomen taloudelle keskeinen. Valitettavaa on kuitenkin se, että terästullit rasittavat edelleen suomalaista teollisuutta, toteaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Kuva: Pasi Murto

EU ja USA vahvistivat huippukokouksessa useita toimia, joilla ne pyrkivät ratkaisemaan akuutit kauppakiistansa. Useat kiistat on kuitenkin tarkoitus ratkaista erillisissä työryhmissä.

”Talouden kannalta rohkaisevaa oli viiden vuoden välirauha Airbus-Boeing-kiistassa ja uuden Kauppa ja teknologia -neuvoston perustaminen kehittämään sääntely-yhteistyötä. Sen sijaan valitettavaa oli se, että terästullit lakaistiin erillisen työryhmän selvitettäväksi ja ne rasittavat edelleen suomalaistakin teollisuutta”, sanoo Vuori.

Vuoren mukaan EU ja USA ottivat selkeästi askelia samaan suuntaan, mutta useat kauppapoliittiset näkemyserot vaativat vielä paljon asiantuntijayhteistyöt uusien kiistojen välttämiseksi.

”Tärkeintä kuitenkin nyt on kauppadiplomatian paluu. Nyt ei tarvitse pelätä jatkuvasti, millaisia kauppasanktioita Eurooppa saa Twitter-viestien välityksellä Amerikasta”, sanoo Vuori.

Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Kuva: Pasi Murto

Keskuskauppakamari ja Metsäteollisuus: Suomen kilpailukyky tarvitsee selkeitä ratkaisuja EU:n merenkulun päästökaupassa14.7.2021 16:52:52 EEST | Tiedote

Euroopan komission tänään osana Fit for 55-pakettia antama lainsäädäntöesitys merenkulun ulottamisesta päästökauppaan tuo markkinaehtoisen mekanismin keinovalikoimaan meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Meriliikenteestä erittäin riippuvaisen Suomen kannalta on kuitenkin ehdottoman tärkeää, että Suomi huolehtii päästövähennysten lisäksi vientialojen kilpailukyvystä, kun merenkulun päästökaupan yksityiskohdista sovitaan EU:ssa.

Suomen vienti jatkaa 8 prosentin kasvussa – matkustusrajoitukset jarruttavat kasvua, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori9.7.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kesäkuussa Suomen vienti jatkoi kasvuaan. Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan alkuperätodistusten kysyntä kasvoi maalis-kesäkuussa peräti 8 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä varten yritykset hakivat kesäkuussa kauppakamareista yhteensä 6226 alkuperätodistusta, mikä on jopa enemmän kuin viennin ennätysvuonna 2019, jolloin määrä oli 6217.

Kauppakamarikysely: Alkushokin jälkeen yritykset pärjäsivät koronapandemiassa ennakoimaansa paremmin – toimialakohtaiset erot kuitenkin suuria30.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Koronapandemian vaikutukset ja jäljet yritysten toimintaan ovat suuret, mutta eivät ihan niin suuret kuin mitä yritykset itse pandemian alussa arvioivat, selviää kauppakamareiden maaliskuun 2020 ja kesäkuun 2021 välillä tekemistä koronakyselyistä. Toiset toimialat, kuten teollisuus, ovat selvinneet kohtalaisen vähin vaurioin, kun taas majoitus- ja ravintola-ala sekä kulttuuri ovat olleet suurkärsijöitä.

Kauppakamarien PK-hallitusbarometri: Yrityksen ulkopuoliset hallituksen jäsenet tuovat lisäarvoa hallitustyöskentelyyn28.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

PK-yritysten hallituksen jäsenille maksetaan palkkioita todennäköisimmin niissä yrityksissä, joiden hallituksissa on yrityksen ulkopuolisia jäseniä. Hallitukset, joissa on ns. ulkopuolisia eli riippumattomia jäseniä, tuovat myös selvästi enemmän lisäarvoa yrityksen toimintaan ja ulkopuolisia jäseniä arvostetaan. Ulkopuolisia hallituksen jäseniä on kahdella viidestä PK-yrityksestä. Tiedot käyvät ilmi kauppakamarien joka toinen vuosi toteutettavasta PK-hallitusbarometristä, johon vastasi 804 yritysjohtajaa.