Keskuskauppakamari: Käytännön toteutus ratkaisee Suomen kestävän kasvun ohjelman onnistumisen – Rahoitus ei saa pirstoutua liian pieniin puroihin

Alustava luonnos Kestävän kasvun ohjelmaksi sisältää kannatettavia linjauksia teollisuuden kestävien investointien vauhdittamiseksi, TKI-toiminnan edistämiseksi ja osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi. Yksityiskohdat tulevat kuitenkin ratkaisemaan lopullisen onnistumisen.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Liisa Takala

Hankkeet eivät saa pirstoutua liian pieniin puroihin, jotta elvytyspaketin rahoituksesta saadaan maksimaalinen hyöty ja vaikuttavuus irti”, sanoo Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola.

Hallitus julkaisi tänään alustavan suunnitelman Suomen kestävän kasvun ohjelmasta eli siitä, miten EU:n elpymisvälineen noin kahden miljardin euron rahoitus on tarkoitus käyttää Suomessa.

Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että ohjelmalla tavoitellaan vahvaa julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuutta.

”Suomi nousee koronan jälkeiseen kasvuun nimenomaan yksityisten investointien avulla. EU:n elpymisvälineen rahoituksesta saadaan paras hyöty, kun sitä käytetään vivuttamaan yksityisiä investointeja ja markkinaehtoisia ratkaisuja”, sanoo Sipola

Keskuskauppakamarin mukaan ohjelman vihreään siirtymään, digitalisaatioon ja TKI-toimintaan sekä osaamisen kehittämiseen suunnattavat panostukset ovat kannatettavia.

”Isossa kuvassa korona on vaikuttanut yritysten pulaan osaavasta työvoimasta vain vähän. Yritykset kärsivät osaajapulasta ja tarve tulee kiihtymään koronan helpottaessa. Kaikki satsaukset työperäisen maahanmuuton vauhdittamiseen ovat tarpeellisia. Myös korkeakoulujen aloituspaikkojen lisääminen on hyvä linjaus”, sanoo Sipola.

Ohjelmasta puuttuvat strategiset liikenteen infrahankkeet

Keskuskauppakamari kiinnittää huomiota, että alustavasta ohjelmasta puuttuvat strategiset liikenteen infrahankkeet.

”Liikenteen päästövähennystavoitteet vuoteen 2030 ovat kovat. Olemme huolissamme siitä, kuinka nopea siirtymä tullaan toteuttamaan, jos elpymisvälineen mahdollisuus investoida jätetään käyttämättä”, Sipola sanoo.

Keskuskauppakamari kannattaa EU:n elvytyspakettia. EU:n sisämarkkinoiden toipumisella on suuri merkitys jokaisen jäsenmaan oman talouden kääntämisessä kasvu-uralle. EU:n elvytyspaketti on myös poliittisista syistä perusteltu.

”EU-jäsenyys ei ole pelkkä laskuharjoitus siitä, kuka maksaa ja kuka hyötyy. Suurin hyöty jäsenyydestä syntyy sisämarkkinoista ja EU:n kauppapolitiikasta. Suomi hyötyy EU:n sisämarkkinoista arviolta 13 miljardia euroa vuodessa”, Sipola päättää.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari ja Satamaliitto: Epätasapaino konttimarkkinoilla jatkuu jopa syksyyn3.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Viimeaikaiset tapahtumat, kuten Suezin kanavan tukkiutuminen, koronaviruspandemia ja brexit vaikuttavat konttimarkkinoiden epätasapainoon jopa syksyyn asti. Suezin haverin vaikutukset näkyvät Euroopan suurissa satamissa viiveellä, kun alusruuhka Suezilta purkautuu. Suomalaisten vienti- ja tuontiyritysten on varauduttava siihen, että merikuljetusten palautuminen vie aikaa. Tämä näkyy konttipulan lisäksi komponenttien saatavuudessa ja mahdollisesti hintojen nousussa. Erityisesti vaikeuksissa on sesonkiherkkä tavara.

Keskuskauppakamari: Ansiosidonnaisen työttömyysturvan uudistamisella jopa 9000 uutta työllistä1.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitukselta odotetaan uusia työllisyystoimenpiteitä huhtikuun puoliväliriihen lähestyessä. Paljon on puhuttu ansiosidonnaisen työttömyysturvan uudistamisesta. Nykyinen järjestelmä ei ole paras kannustimien ja rakenteellisen työttömyyden näkökulmasta. Ansiosidonnaista porrastamalla ja sen enimmäiskestoa leikkaamalla Suomi voi saada jopa 9000 uutta työllistä.

Keskuskauppakamari: Suomen vienti hyötyy EU:n rokotuspassista31.3.2021 10:53:53 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää Euroopan komission julkaisemaa lainsäädäntöehdotusta EU-maiden yhteisestä koronarokotuspassista erittäin tervetulleena avauksena yhteiskunnan ja vapaan liikkuvuuden palauttamiseksi terveysturvallisesti. Rokotuspassi on osa Suomen ja EU:n exit-strategiaa sekä merkittävä tekijä Suomen taloudelle viennin ja tuonnin kannalta. Näin voidaan varmistaa, että yhteiskuntaa ei pidetä sulkutilassa tarpeettomasti eikä työpaikkoja ja yrityksiä kaadu turhaan.

Keskuskauppakamari: Työllisyys on nyt matalampi kuin ennen koronakriisiä - huomio kiinnitettävä pitkäaikaistyöttömyyteen30.3.2021 08:54:08 EEST | Tiedote

Työllisyystilanne on edelleen karu ja lomautusten määrä on korkealla. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäen mukaan on huolestuttavaa, että nykytyöttömyyden taso on korkeampi ja työllisyys matalampi kuin ennen koronapandemiaa. Uudet sulku- ja liikkumisrajoitukset tulevat lisäämään lomautuksia ja työttömyyttä entisestään, arvioi Kotamäki.