Keskuskauppakamari: Kiinan vientikauppa vaikeutuu, riskit logistisen kriisin eskaloitumiselle - ongelmat jääneet sodan varjoon

Kiinan kasvaneet ongelmat ovat jääneet osin Ukrainan sodan varjoon. Keskuskauppakamari varoittaa, että ongelmat ovat valtavia ja ne vaikeuttavat merkittävästi vientikauppaa ja uhkaavat pahentaa jo ennestään vakavaa logistista kriisiä. Maassa on äärimmäisen tiukat koronatoimet ja osa tehtaista on suljettu tai puoliteholla sulkujen ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Sulkujen alettua huhtikuussa vientiyritysten tarvitsemien alkuperätodistusten määrä Kiinaan putosi 47 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Keskuskauppakamarin johtaja, kansainväliset asiat; maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari. Kuva: Liisa Takala.

Kiinan pitkittyvän koronapandemian sekä maan autoritäärisen johdon ennakoimattomien toimien myötä yritysten toimintaympäristön riskit ovat kasvaneet Kiinassa. Kokonaisten kaupunkien ulkonaliikkumiskiellot, yksittäisten tuotantolaitosten sulkemiset, maan sisäiset logistiset ongelmat, ruuhkaiset satamat sekä maan politisoituminen uhkaavat laukaista uuden riskin suomalaisyritysten kasvuodotuksille Kiinassa.

”Riippuvuus Kiinasta on suurta ja kytkentää kiinalaisten ja suomalaisten yritysten välillä on monella sektorilla ja monella eri tasolla. Siksi koronan aiheuttamat häiriöt tuotantoketjuissa tuntuvat suomalaisten yritysten liiketoiminnassa. Monessa yrityksessä vaikutukset ovat jopa suurempia kuin Venäjän kaupan romahtamisen ja pakotteiden vuoksi”, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka.

Toivakka varoittaa, että tiukkojen rajoitusten ja sulkujen pitkittyessä tilanne voi pahentaa jo nyt vakavaa logistista kriisiä. Koronasulut ovat rajoittaneet merkittävästi maailman suurimman sataman toimintaa Shanghaissa.

”Moni yritys on kokenut haasteita toimitusketjujensa sekä kuljetusten osalta. Osittain ne johtuvat globaalista Venäjän sodan aiheuttamasta tilanteesta, mutta Kiinan koronasta johtuvat sulkutoimet ovat olleet myrkkyä jo ennestään vaikealle tilanteelle. Kiina on juuri nyt todella arvaamaton”, sanoo Toivakka.

Kiina kääntymässä voimakkaasti sisäänpäin

Länsimaisten yritysten toimintaa vaikeuttavat edelleen myös maan tiukat sisäiset matkustusrajoitukset sekä jo kaksi vuotta koronan vuoksi suljettuna olleet ulkorajat. Kiina kääntyy sisäänpäin ja kiinalaistuu monilla yhteiskunnan sektoreilla. Toivakan mukaan kehityskulusta on syytä olla huolissaan.

”Kiinan tavoitellessa yhä suurempaa taloudellista ja teknologista omavaraisuutta, sen liiketoimintaympäristö länsimaisille toimijoille on hankaloitunut ja politisoitunut. Myös pienten ja keskisuurten yritysten on nykyään ymmärrettävä geopolitiikkaa ja jatkuvasti arvioitava kasvavia riskejä omalle liiketoiminnalleen Kiinassa”, Toivakka sanoo.

Kauppakamarien asiakirjatilastojen mukaan vienti Kiinaan on romahtanut koronasulkujen myötä. Huhtikuussa Kiinaan myönnettiin 558 kappaletta alkuperätodistusta, kun vastaavana aikana vuonna 2021 alkuperätodistuksia myönnettiin 1043 kappaletta. Ero on siis 47 prosenttia.

Alkuperätodistuksilla tarkoitetaan todistuksia, joita käytetään Euroopan unionin ja kolmansien maiden välisissä kauppasuhteissa.

Talouskasvun hyytyminen ja kasvava tyytymättömyys rajuihin koronatoimiin aiheuttaa Kiinassa todennäköisesti arvaamattomia poliittisia levottomuuksia. Vaarana on, että Kiinan sulkeutuessa lännen ja Kiinan välinen tietämys ja ymmärrys häviää ja sen myötä suhteet eriytyvät. Juuri nyt liiketoimintaympäristön seuranta, tiedonvaihto ja verkostoinnin merkitys ovat yritysten kannalta tärkeitä”, Toivakka sanoo.

Keskuskauppakamari ehdottaa: Oppisopimustuki ratkomaan osaajapulaa9.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus toisensa jälkeen on puhunut oppisopimuskoulutuksen tärkeydestä ja pyrkinyt lisäämään oppisopimuskoulutuksen määrää. Toivottua kasvua ei kuitenkaan tapahtunut ja moni yritys kokee edelleen, että oppisopimuskoulutus ei ole yritykselle toimiva vaihtoehto. Keskuskauppakamari ehdottaa oppisopimuskoulutuksen lisäämiseksi yrityksille suunnattua oppisopimustukea, joka pienenisi porrastetusti oppisopimuskoulutettavan osaamisen karttuessa.

Keskuskauppakamari: Kahden prosenttiyksikön tuloveron alennus kaikille tulotasoille4.8.2022 17:03:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää kahden prosenttiyksikön tuloveron alennusta kaikille tulotasoille kustannuspaineiden alentamiseksi ja työnteon kannustimien lisäämiseksi. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää vain pieni- ja keskituloisille kohdennettua tuloveron alennusta kauniina puheena ja vetoaa, että työn verotuksen alentamisen tulisi olla ensisijainen toimi valtion talouslinjoista päätettäessä. Tuloveroalennusten sitomista palkankorotuksiin Romakkaniemi pitää haitallisena.

Keskuskauppakamari: Uusi raideleveys on Suomelle strategisesti merkittävä ehdotus4.8.2022 11:01:25 EEST | Tiedote

Euroopan komissio on ehdottanut, että eurooppalaiselle liikenneverkolle (TEN-T) rakennettavat uudet yhteydet olisivat yleiseurooppalaisen raideleveyden mukaisia. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood pitää ehdotusta Suomen kannalta merkittävänä, sillä turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii Suomen kytkemistä vahvemmin osaksi Eurooppaa ja länttä. Ehdotus toisi mukanaan myös suuremmat mahdollisuudet hyödyntää EU-rahoitusta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Pitkissä sopimuskorotuspaketeissa iso riski - ”olisi varmin tapa pitää yllä kuluttajahintoja”14.7.2022 11:09:30 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio otti kesäkuussa reippaan loikan ylöspäin – edellisen kerran vauhdikkaampaa inflaatiota on mitattu vuoden 1984 maaliskuussa, eli yli 38 vuotta sitten. Kuluttajahinnat nousivat 7,8 prosenttia suhteessa viime vuoteen. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää todennäköisenä, että inflaatiohuippu mitataan vasta syksyllä ja varoittaa, että sumeassa taloustilanteessa pitkiin sopimuskorotuspaketteihin sisältyy iso riski.

Keskuskauppakamari: Tšekin EU-puheenjohtajuuskautta varjostavat Ukrainan tilanne ja hiipuva talouskasvu12.7.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

EU:n jäsenmaista koostuvan neuvoston kokousten puheenjohtajuus siirtyi heinäkuun alussa Tšekille. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood arvioi, että isossa osassa maan puheenjohtajuuskautta tulevat olemaan pakolaiskriisin hallinta, Ukrainan tukeminen ja elpymistoimet sekä EU:n talouden strateginen häiriönsietokyky. Työtä tehdään myös puolustuskyvyn ja kyberturvallisuuden vahvistamiseksi EU:ssa ja energiariippuvuudet Venäjästä halutaan katkaista energiasektoria uudistamalla.