Keskuskauppakamari lanseeraa Vuoden Vastuullisuusteon ja palkitsee vastuullisuustyössä menestyneen yrityksen

Keskuskauppakamari haluaa nostaa esille yritysten vastuullisuustyötä ja lanseeraa uuden Vuoden Vastuullisuusteko –kilpailun. Kilpailun tarkoituksena on lisätä tietoisuutta yritysten tekemästä vastuullisuustyöstä ja nostaa esille niin pieniä kuin suuriakin vaikuttavia vastuullisuustekoja. Vuoden vastuullisuusteko valitaan yleisöäänestyksellä ja palkitaan Suuressa Yritysvastuupäivässä 4.11.

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Antti Turunen. Kuva: Pasi Murto.

Monet yritykset ja organisaatiot toimivat vastuullisesti ja edistävät omilla teoillaan kestävää kehitystä. Haluamme tuoda näitä innostavia tarinoita ja toimia näkyville. Jokaisen yrityksen, organisaation ja yksilön toimintaa tarvitaan, kestävä tulevaisuus rakennetaan yhdessä,” sanoo Keskuskauppakamarin vastuullisuudesta ja yritysten itsesääntelystä vastaava johtaja Stina Wikberg.

Vuoden vastuullisuusteko -kilpailuun osallistutaan Planet Company -palvelun kautta

Kilpailun yhteistyökumppanina toimii The Planet Company Oy. Yritykset voivat ilmoittautua mukaan kilpailuun Planet Company -palvelun avulla jakamalla kilpailuun osallistuva teko verkkoalustalla, ja läpäisemällä Planet Company -asiantuntijaverkoston toteuttama teon esiarviointi. Kaikki verkkoalustalle 8.10.2021 mennessä hyväksytyt teot ovat automaattisesti mukana Vuoden Vastuullisuusteko -kilpailussa, ja saavat myös näkyvyyttä palvelussa. Vastuullisuustekojen jakaminen Planet Companyn alustalle on veloituksetonta. Vastuullisuustekoihin voi myös tutustua Planet Company -verkkopalvelussa.

”Tarve uskottavalle ja läpinäkyvälle vastuullisuustekojen kerronnalle on valtava, koska puhetta on jatkuvasti enemmän ja enemmän. Haluamme Planet Company -palvelun avulla ratkaista tämän uskottavuus- ja viestintäongelman, ja mahdollistaa aitojen vastuullisuustekojen ja niiden tekijöiden esille nouseminen. Vuoden Vastuullisuusteko- kilpailu tukee loistavasti tätä päämääräämme", sanoo The Planet Companyn toimitusjohtaja ja perustaja Jussi Korpikoski.

Kilpailun finalistit valitsee Keskuskauppakamarin riippumaton vastuullisuuslautakunta

Vaikuttavimpien tekojen esiseulonnan jälkeen Keskuskauppakamarin riippumaton vastuullisuuslautakunta valitsee Vuoden vastuullisuusteko -kilpailun finaaliin kolme vaikuttavimmaksi valitsemaansa vastuullisuustekoa.

”Kilpailun tavoitteena on löytää vastuullisuustekoja, jotka ovat esimerkillisiä ja osoittavat ennakkoluulotonta ajattelua ja vahvaa tahtoa ratkaisuihin. Tarkoitus ei ole verratta eri yritysten vastuullisuutta tai asettaa yrityksiä paremmuusjärjestykseen, vaan päinvastoin innostaa yrityksiä jakamaan vastuullisia toimintatapoja keskenään”, Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Antti Turunen selventää.

Vuoden vastuullisuusteko valitaan yleisöäänestyksellä

Kolmen Vuoden vastuullisuusteko -finalistin keskuudesta voittaja valitaan yleisöäänestyksellä. Äänestys alkaa Keskuskauppakamarin verkkosivuilla maanantaina 1.11.2021 klo 9 ja äänestysaika päättyy torstaina 4.11.2021 klo 15. Vuoden vastuullisuusteko -palkinto luovutetaan 4.11.2021 Keskuskauppakamarin järjestämässä Suuressa Yritysvastuupäivässä.

Lisätietoja Vuoden vastuullisuusteko -kilpailusta: https://kauppakamari.fi/vastuullisuus/vuoden-vastuullisuusteko/

Keskuskauppakamarin Suuri Yritysvastuupäivä on vuosittainen ajankohtaisfoorumi, jossa käsitellään vastuullisuuden merkitystä yritystoiminnassa. Clarion Hotel Helsingissä iltapäivällä 4.11.2021 järjestettävä tapahtuma on suunnattu yritysjohdolle, päättäjille, vastuullisuusjohtajille, vastuullisuusasiantuntijoille, yritysten ja organisaatioiden vastuullisuusasioista kiinnostuneille sekä brändi- ja viestintävastaaville. Lisätietoja: https://kauppakamari.fi/tapahtumat/suuri-yritysvastuupaiva-2021/

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Antti Turunen. Kuva: Pasi Murto.

Keskuskauppakamari: Suomi tarvitsee lisää maahanmuuttoa – Hallituksen D-viisumiesitystä korjattava ja työntekijöiden perheenyhdistämistä helpotettava20.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii hallitusta edistämään kaikin käytettävissä olevin keinoin työhön ja koulutukseen perustuvaa maahanmuuttoa. Eduskunnassa käsittelyssä olevaa D-viisumiesitystä tulee korjata siten, että sillä olisi aidosti maahantuloa nopeuttava vaikutus. Myös työn perässä Suomeen muuttaneiden perheenyhdistämistä pitää helpottaa, jotta osaajat eivät karkaa pois Suomesta.

Keskuskauppakamari: Rahtiongelmat ovat nyt yritysten riesana, ja siksi kustannustaakka on saatava kuriin18.10.2021 09:51:08 EEST | Tiedote

Yritysten logistiikkaongelmat sekä vaikeudet tuotanto- ja hankintaketjussa ovat kasvaneet viime keväästä. Perimmäinen syy on globaalin pandemian aiheuttama tavaravirtojen seisokki, kun kysyntä hiipui ja satamia suljettiin. Siitä seurannut kysynnän nopea käynnistyminen on vaikuttanut siihen, että laivat seisovat nyt satamissa ja hinnatkin ovat räjähtäneet. Yritysten kustannustaakkaa ei pidä enää kasvattaa, toteaa Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamari: Suomen löydettävä arktisen alueen markkinat14.10.2021 15:50:44 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin mukaan Suomen on tartuttava arktisen alueen kestävyyden turvaamiseen, jota ilmastonmuutos tällä hetkellä uhkaa. Arktisen alueen liikenne, infra ja saavutettavuus ovat Suomelle merkityksellisiä, kun kilpailu alueella kovenee. Lisäksi arktisen alueen markkinat tarjoavat useita mahdollisuuksia suomalaiselle osaamiselle. Esimerkiksi pk-yrityksille arktisen alueen lähimarkkinat ovat turvallinen tapa aloittaa kansainvälinen kauppa.

Muistutuskutsu 14.10: Keskuskauppakamarin Suuri Kiinteistönarviointipäivä13.10.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Kiinteistönarviointipäivään, joka järjestetään 14.10.2021 Clarion Hotel Jätkäsaaressa (Tyynenmerenkatu 2). Puhujina muun muassa europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, NREP Oy:n Jan Vapaavuori, Suomen Pankin Meri Obstbaum ja KTI:n Hanna Kaleva. Seminaarin juontaa toimittaja Jussi-Pekka Rantanen. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.