Keskuskauppakamari lanseeraa Vuoden Vastuullisuusteon ja palkitsee vastuullisuustyössä menestyneen yrityksen

“Monet yritykset ja organisaatiot toimivat vastuullisesti ja edistävät omilla teoillaan kestävää kehitystä. Haluamme tuoda näitä innostavia tarinoita ja toimia näkyville. Jokaisen yrityksen, organisaation ja yksilön toimintaa tarvitaan, kestävä tulevaisuus rakennetaan yhdessä,” sanoo Keskuskauppakamarin vastuullisuudesta ja yritysten itsesääntelystä vastaava johtaja Stina Wikberg.
Vuoden vastuullisuusteko -kilpailuun osallistutaan Planet Company -palvelun kautta
Kilpailun yhteistyökumppanina toimii The Planet Company Oy. Yritykset voivat ilmoittautua mukaan kilpailuun Planet Company -palvelun avulla jakamalla kilpailuun osallistuva teko verkkoalustalla, ja läpäisemällä Planet Company -asiantuntijaverkoston toteuttama teon esiarviointi. Kaikki verkkoalustalle 8.10.2021 mennessä hyväksytyt teot ovat automaattisesti mukana Vuoden Vastuullisuusteko -kilpailussa, ja saavat myös näkyvyyttä palvelussa. Vastuullisuustekojen jakaminen Planet Companyn alustalle on veloituksetonta. Vastuullisuustekoihin voi myös tutustua Planet Company -verkkopalvelussa.
”Tarve uskottavalle ja läpinäkyvälle vastuullisuustekojen kerronnalle on valtava, koska puhetta on jatkuvasti enemmän ja enemmän. Haluamme Planet Company -palvelun avulla ratkaista tämän uskottavuus- ja viestintäongelman, ja mahdollistaa aitojen vastuullisuustekojen ja niiden tekijöiden esille nouseminen. Vuoden Vastuullisuusteko- kilpailu tukee loistavasti tätä päämääräämme", sanoo The Planet Companyn toimitusjohtaja ja perustaja Jussi Korpikoski.
Kilpailun finalistit valitsee Keskuskauppakamarin riippumaton vastuullisuuslautakunta
Vaikuttavimpien tekojen esiseulonnan jälkeen Keskuskauppakamarin riippumaton vastuullisuuslautakunta valitsee Vuoden vastuullisuusteko -kilpailun finaaliin kolme vaikuttavimmaksi valitsemaansa vastuullisuustekoa.
”Kilpailun tavoitteena on löytää vastuullisuustekoja, jotka ovat esimerkillisiä ja osoittavat ennakkoluulotonta ajattelua ja vahvaa tahtoa ratkaisuihin. Tarkoitus ei ole verratta eri yritysten vastuullisuutta tai asettaa yrityksiä paremmuusjärjestykseen, vaan päinvastoin innostaa yrityksiä jakamaan vastuullisia toimintatapoja keskenään”, Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Antti Turunen selventää.
Vuoden vastuullisuusteko valitaan yleisöäänestyksellä
Kolmen Vuoden vastuullisuusteko -finalistin keskuudesta voittaja valitaan yleisöäänestyksellä. Äänestys alkaa Keskuskauppakamarin verkkosivuilla maanantaina 1.11.2021 klo 9 ja äänestysaika päättyy torstaina 4.11.2021 klo 15. Vuoden vastuullisuusteko -palkinto luovutetaan 4.11.2021 Keskuskauppakamarin järjestämässä Suuressa Yritysvastuupäivässä.
Lisätietoja Vuoden vastuullisuusteko -kilpailusta: https://kauppakamari.fi/vastuullisuus/vuoden-vastuullisuusteko/
Keskuskauppakamarin Suuri Yritysvastuupäivä on vuosittainen ajankohtaisfoorumi, jossa käsitellään vastuullisuuden merkitystä yritystoiminnassa. Clarion Hotel Helsingissä iltapäivällä 4.11.2021 järjestettävä tapahtuma on suunnattu yritysjohdolle, päättäjille, vastuullisuusjohtajille, vastuullisuusasiantuntijoille, yritysten ja organisaatioiden vastuullisuusasioista kiinnostuneille sekä brändi- ja viestintävastaaville. Lisätietoja: https://kauppakamari.fi/tapahtumat/suuri-yritysvastuupaiva-2021/
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti TurunenLakimies
Puh:09 4242 6265antti.turunen@chamber.fiStina WikbergYritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja
Puh:040 342 4781stina.wikberg@chamber.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Ihmisarvoa loukkaava mainos sai huomautuksen MENiltä30.6.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto antoi harvinaisen huomautuksen somealustalla julkaistulle mainokselle. Mainoksen katsottiin loukkaavan ihmisarvoa ja olevan siten hyvän tavan vastainen. Viimeksi vastaavantyyppisestä mainoksesta on annettu huomautus vuonna 2007.
Pääekonomisti: Ei merkkejä luottamuksen paranemisesta – kotitalouksien arviot ”hehtaarikaupalla” ekonomisteja synkemmät27.6.2025 08:53:23 EEST | Tiedote
Kotitalouksien luottamus talouteen on edelleen kehnoa, ja arvio Suomen talouden kehityksestä on ”hehtaarikaupalla” synkempi kuin tyypillisissä ekonomistiennusteissa. Tilastokeskuksen kesäkuun tilastossa luottamusindikaattori sai arvon -8,6. Pitkän aikavälin keskiarvo on -2,7, joten alkukesän tunnelmat olivat selvästi tavanomaista heikompia. Viime kuukausien kuluttajaluottamuksen muutokset ovat olleet vähäisiä, mutta pikemminkin suunta on heikkenevä.
Valtiontukikilpailun jatkuminen Euroopassa on Suomelle huono uutinen – investointien verohyvityksen jatkotarve nyt selvä25.6.2025 16:23:30 EEST | Tiedote
EU:n komission keskiviikkona julkaisemat uudet valtiontukipuitteet puhtaan teollisuuden investoinneille jatkavat sallivaa linjaa jäsenmaiden valtiontukiin vuoteen 2030 asti. Investointien lisäksi jäsenmaat voivat myös tukea teollisuuden sähkön hintaa. Keskuskauppakamari pitää tilannetta reilun kilpailun kannalta huolestuttavana ja Suomelle huonona sekä kannustaa hallitusta valmistelemaan ripeästi investointien verohyvityksen jatkoa.
Pääekonomisti: Hyviä uutisia työttömyydestä – ilmassa todellinen käänne25.6.2025 09:30:52 EEST | Tiedote
Toukokuun työmarkkinatilastojen kokonaisuus on jossain määrin ristiriitainen, mutta myönteistä on, että työttömyydessä nähtiin selkeää paranemista. Työttömyyden osalta ilmassa on aitoa suhdanneluonteista paranemista ja todellista käännettä, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.
Keskuskauppakamari: Yhdenvertaisuus on yritykselle kilpailuetu ympäri vuoden - ei vain prideviikolla23.6.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Moni työnantaja ottaa Pride-viikon aikana kantaa yhdenvertaisuuden puolesta, mutta näiden arvojen edistäminen ei saa rajoittua vain yhteen teemaviikkoon. Kyse on pitkäjänteisestä ja arjessa näkyvästä työstä, joka rakentaa turvallisempaa, tasa-arvoisempaa ja osallistavampaa työelämää kaikkina vuodenaikoina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme