Keskuskauppakamari palkitsee jälleen Vuoden vastuullisuusteon, tekoja voi ilmoittaa kilpailuun 7.10.2022 saakka

Keskuskauppakamari haluaa nostaa esille yritysten vastuullisuustyötä ja järjestää jälleen Vuoden vastuullisuusteko -kilpailun. Kilpailun tarkoituksena on lisätä tietoisuutta yritysten tekemästä vastuullisuustyöstä ja nostaa esille niin pieniä kuin suuriakin vaikuttavia vastuullisuustekoja. Vuoden vastuullisuusteko valitaan yleisöäänestyksellä ja palkitaan Keskuskauppakamarin Suuressa Yritysvastuupäivässä 16.11.2022.

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Anne Vanhala. Kuva: Elmo Eklund

Vuoden vastuullisuusteko -finalistin tulee teollaan edistää yhtä tai useampaa YK:n kestävän kehityksen tavoitetta, olla innovatiivinen ja oivaltava sekä tuottaa positiivisia vaikutuksia ympäristöön, ihmisiin tai yhteiskuntaan.

”Haluamme tuoda näkyville yritysten ja organisaatioiden innostavia ja oivaltavia tekoja, jotka edistävät kestävää kehitystä. Jokaisen yrityksen ja organisaation toimintaa tarvitaan, kestävää tulevaisuutta rakennetaan yhdessä”, sanoo Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Anne Vanhala.

Vuoden vastuullisuusteko palkitaan tänä vuonna toisen kerran, vuonna 2021 ensimmäisenä Vuoden vastuullisuustekona palkittiin 4H Suomen Taimiteko.

Vuoden vastuullisuusteko -kilpailuun osallistutaan Planet Company -palvelun kautta

Kilpailun yhteistyökumppanina toimii The Planet Company Oy. Yritykset ja organisaatiot voivat ilmoittautua mukaan kilpailuun Planet Company -palvelun avulla jakamalla kilpailuun osallistuva teko verkkoalustalla, ja läpäisemällä Planet Company -asiantuntijaverkoston toteuttama teon esiarviointi. Kaikki verkkoalustalle 8.10.2021 - 7.10.2022 hyväksytyt teot ovat automaattisesti mukana Vuoden vastuullisuusteko -kilpailussa, ja saavat myös näkyvyyttä palvelussa. Vastuullisuustekojen jakaminen Planet Companyn alustalle on veloituksetonta. Vastuullisuustekoihin voi myös tutustua Planet Company -verkkopalvelussa.

”Tarve ymmärrettäville ja asiantuntijoiden vahvistamille vastuullisuusteoille on suuri, koska puhetta on jatkuvasti enemmän ja enemmän. Haluamme palvelun avulla mahdollistaa aidosti vaikuttavien vastuullisuustekojen ja niiden tekijöiden esille nouseminen. Vuoden vastuullisuusteko -kilpailu tukee loistavasti tätä päämääräämme", sanoo The Planet Companyn toimitusjohtaja ja perustaja Jussi Korpikoski.

Kilpailun finalistit valitsee Keskuskauppakamarin riippumaton vastuullisuuslautakunta

Vaikuttavimpien tekojen esiseulonnan jälkeen Keskuskauppakamarin riippumaton vastuullisuuslautakunta valitsee Vuoden vastuullisuusteko -kilpailun finaaliin kolme vaikuttavimmaksi valitsemaansa vastuullisuustekoa.

Vuoden vastuullisuusteko valitaan yleisöäänestyksellä

Kolmen Vuoden vastuullisuusteko -finalistin keskuudesta voittaja valitaan yleisöäänestyksellä. Äänestys alkaa Keskuskauppakamarin verkkosivuilla maanantaina 7.11.2022 klo 9 ja äänestysaika päättyy keskiviikkona 16.11.2022 klo 16.00. Vuoden vastuullisuusteko -palkinto luovutetaan 16.11.2022 Keskuskauppakamarin järjestämässä Suuressa yritysvastuupäivässä.

Lisätietoja Vuoden vastuullisuusteko -kilpailusta:

Keskuskauppakamarin Suuri yritysvastuupäivä on vuosittainen ajankohtaisfoorumi, jossa käsitellään vastuullisuuden merkitystä yritystoiminnassa. Scandic Grand Centralissa Helsingissä iltapäivällä 16.11.2022 järjestettävä tapahtuma on suunnattu yritysjohdolle, päättäjille, vastuullisuusjohtajille, vastuullisuusasiantuntijoille, yritysten ja organisaatioiden vastuullisuusasioista kiinnostuneille sekä brändi- ja viestintävastaaville. Lisätietoja: https://tapahtumat.kauppakamari.fi/yritysvastuupaiva_2022

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Anne Vanhala. Kuva: Elmo Eklund

Keskuskauppakamari ehdottaa: Oppisopimustuki ratkomaan osaajapulaa9.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus toisensa jälkeen on puhunut oppisopimuskoulutuksen tärkeydestä ja pyrkinyt lisäämään oppisopimuskoulutuksen määrää. Toivottua kasvua ei kuitenkaan tapahtunut ja moni yritys kokee edelleen, että oppisopimuskoulutus ei ole yritykselle toimiva vaihtoehto. Keskuskauppakamari ehdottaa oppisopimuskoulutuksen lisäämiseksi yrityksille suunnattua oppisopimustukea, joka pienenisi porrastetusti oppisopimuskoulutettavan osaamisen karttuessa.

Keskuskauppakamari: Kahden prosenttiyksikön tuloveron alennus kaikille tulotasoille4.8.2022 17:03:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää kahden prosenttiyksikön tuloveron alennusta kaikille tulotasoille kustannuspaineiden alentamiseksi ja työnteon kannustimien lisäämiseksi. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää vain pieni- ja keskituloisille kohdennettua tuloveron alennusta kauniina puheena ja vetoaa, että työn verotuksen alentamisen tulisi olla ensisijainen toimi valtion talouslinjoista päätettäessä. Tuloveroalennusten sitomista palkankorotuksiin Romakkaniemi pitää haitallisena.

Keskuskauppakamari: Uusi raideleveys on Suomelle strategisesti merkittävä ehdotus4.8.2022 11:01:25 EEST | Tiedote

Euroopan komissio on ehdottanut, että eurooppalaiselle liikenneverkolle (TEN-T) rakennettavat uudet yhteydet olisivat yleiseurooppalaisen raideleveyden mukaisia. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood pitää ehdotusta Suomen kannalta merkittävänä, sillä turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii Suomen kytkemistä vahvemmin osaksi Eurooppaa ja länttä. Ehdotus toisi mukanaan myös suuremmat mahdollisuudet hyödyntää EU-rahoitusta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Pitkissä sopimuskorotuspaketeissa iso riski - ”olisi varmin tapa pitää yllä kuluttajahintoja”14.7.2022 11:09:30 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio otti kesäkuussa reippaan loikan ylöspäin – edellisen kerran vauhdikkaampaa inflaatiota on mitattu vuoden 1984 maaliskuussa, eli yli 38 vuotta sitten. Kuluttajahinnat nousivat 7,8 prosenttia suhteessa viime vuoteen. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää todennäköisenä, että inflaatiohuippu mitataan vasta syksyllä ja varoittaa, että sumeassa taloustilanteessa pitkiin sopimuskorotuspaketteihin sisältyy iso riski.

Keskuskauppakamari: Tšekin EU-puheenjohtajuuskautta varjostavat Ukrainan tilanne ja hiipuva talouskasvu12.7.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

EU:n jäsenmaista koostuvan neuvoston kokousten puheenjohtajuus siirtyi heinäkuun alussa Tšekille. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood arvioi, että isossa osassa maan puheenjohtajuuskautta tulevat olemaan pakolaiskriisin hallinta, Ukrainan tukeminen ja elpymistoimet sekä EU:n talouden strateginen häiriönsietokyky. Työtä tehdään myös puolustuskyvyn ja kyberturvallisuuden vahvistamiseksi EU:ssa ja energiariippuvuudet Venäjästä halutaan katkaista energiasektoria uudistamalla.