Keskuskauppakamari: Rokotusjärjestystä muutettava pikaisesti ja rokotukset painotettava pahimmille epidemia-alueille – hyödyt suuret sekä terveydelle että taloudelle

Rokotusjärjestystä tulisi muuttaa pikaisesti niin, että rokotukset painotettaisiin pahimmille epidemia-alueille. Rokotusjärjestystä muuttamalla säästyisi ihmishenkiä, mutta rokotusten tehokkaassa painottamisessa on kyse myös työpaikoista, sanoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.

”Rokotusten painottaminen pahimmille epidemia-alueille olisi pitänyt aloittaa jo viime viikolla niin kuin Kansallinen rokotusasiantuntijaryhmä (KRAR) ohjeisti, mutta vieläkään ei ole liian myöhäistä. Viruksen aiheuttama täysi yhteiskunnan sulku maksaa Suomelle joidenkin arvioiden mukaan jopa noin miljardi euroa viikossa puhumattakaan menetetyistä ihmishengistä ja muusta inhimillisestä kärsimyksestä kuten työttömyydeaiheuttamista toimeentulo-ongelmista”, muistuttaa Horttanainen.

Suomen hallitus päätti ennen pääsiäistä vastoin KRAR:n suositusta olla muuttamatta rokotusjärjestystä välittömästi. Hallitus kertoi harkitsevansa rokotusjärjestyksen muuttamista sitten, kun riskiryhmät koko maassa on rokotettu. Lausuntokierros asiasta päättyy tänään tiistaina.

Pandemia on myös taloudellinen kysymys

Horttanainen toivoo, että hallitus ei pitäisi koronapandemiaa vain terveyskysymyksenä vaan ottaisi huomioon myös viruksen Suomelle ja suomalaisille aiheuttamat taloudelliset ja inhimilliset vaikeudet.

”Edelleenkin kymmenet tuhannet suomalaiset ovat lomautettuina tai irtisanottuina työstään pandemian takia. Heidän ja koko maan edun takia virus pitää taltuttaa mahdollisimman nopeasti. Tähän on ratkaisu tarjolla: muutetaan rokotusjärjestystä niin, että siitä saadaan paras hyöty niin terveydellisesti kuin taloudellisestikin irti. Mitä nopeammin viruksesta on päästy eroon ja Suomi avattua, sitä nopeammin Suomityöllisyys ja kaikkien kansalaisten hyvinvointi lähtevät uuteen nousuun”, Horttanainen sanoo.

Alueellinen painotus rokotuksissa tulisi tehdä viranomaisten asiantuntemuksen ja ajantasaisten tautitilastojen perusteella. Rokotusjärjestyksessä pitäisi huomioida yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittiset ammattiryhmät.

Lisäksi työterveys on otettava laajasti mukaan rokotuksiin, muistuttaa Horttanainen.

Rokotuksia tulee kohdentaa suoraan työterveyshuollolle ilman, että kunnat toimivat välikäsinä. Tämä nopeuttaa rokotuksia ja vaikuttaa suoraan siihen, missä aikataulussa Suomi voidaan avata kohti normaalia elämää”, Horttanainen sanoo.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin EU-katsaus: Elpymispaketti tuo vauhtia Suomen taloudelle7.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomikin häviää, jos EU:n elpymistoimet epäonnistuvat tai menevät vanhojen velkojen maksuun talouden uudistamisen sijasta. Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori korostaa, että Suomi kärsisi EU:n elpymispaketin ja samalla EU:n budjetin kaatumisesta. Oikein toteutettuna EU:n paketti tuo vauhtia Suomenkin talouteen. Kauppakamarin selvityksen mukaan lähes 50 prosenttia vientiyrityksistä uskoo sen tuovan uusia vientikauppoja EU-maista.

Selvitys: Yritysten tietoisuus ilmoituskanavista on edelleen heikkoa – vain puolet kyselyyn osallistuneista on ottanut kanavan käyttöönsä6.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

EU-direktiivi velvoittaa, että jatkossa kaikilla yli 50 hengen yrityksillä ja organisaatioilla on oltava käytössään ilmoituskanava. Vaikka ilmoituskanavat ovat tulossa laajasti pakolliseksi, on yritysten tietoisuus lainsäädännöstä edelleen heikkoa. Keskuskauppakamarin ja Bonfide Oy:n tekemän selvityksen mukaan vasta noin puolet 143:sta kyselyyn vastanneesta yrityksestä on reagoinut lainsäädäntöön ja ottanut ilmoituskanavan käyttöönsä.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri: Hallitus on 127 000 työllisen päässä tavoitteestaan4.5.2021 09:18:56 EEST | Tiedote

Työllisyys on nyt 127 000 työllisen päässä hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luvut käyvät ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista, jossa seurataan työllisyystavoitteen etenemistä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäen mukaan työllisyysasteen tulisi olla selvästi korkeampi. Tämä ei valitettavasti kehysriihessä onnistunut.

Keskuskauppakamari: Talouden iso kuva huolettaa - kehysriihessä hyviäkin linjauksia30.4.2021 11:06:17 EEST | Tiedote

Huoli talouden isosta kuvasta kasvaa kehysriihen päätösten myötä entisestään. Puheista huolimatta velkaantumista kasvatetaan päätösperäisesti ja avoimen sektorin julkista taloutta vahvistaen. Aitojen rakenteellisten työllisyystoimien vaikutukset jäävät vähiksi. Keskuskauppakamari näkee kehysriihen linjauksissa kuitenkin myös hyviä elementtejä Suomen pitkän tähtäimen menestyksen rakentamiseen. Tällainen on esimerkiksi tavoitteellinen kansainvälisten osaajien saaminen Suomeen.