Keskuskauppakamari: Sähkön hintaan liittyvä tukipaketti ymmärrettävä – velkaantuminen yhä kestämätöntä

Keskuskauppakamarin mukaan hallituksen neuvottelema tukipaketti sähkön hintojen nousun kompensoimiseksi on perusteltua, mutta kritiikkiä saa tukitoimien rahoittaminen velaksi. Keskuskauppakamari on pettynyt rakenteellisten ja työllisyyttä tukevien toimien vähäisyyteen tämän hallituskauden aikana. Niillä vahvistettaisiin julkisen talouden kriisinsietokykyä tulevien kriisien varalle. Työikäisten määrän vähentyminen yhdessä rajusti kasvavien valtionvelan korkomenojen kanssa on kestämätön yhtälö, Keskuskauppakamari varoittaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin mukaan budjettiriihessä päätetyt toimet energiakriisistä selviämiseksi ja sähkön hinnan nousun kompensoimiseksi ovat tarpeellisia. Keskuskauppakamari olisi pitänyt tuloveronkevennystä nyt päätettyjä verotoimia osuvampana välineenä. Huolta herättää päätettyjen toimien vaikuttavuus pidemmällä aikavälillä ja että tukitoimet rahoitetaan pääosin velalla.

”Keskuskauppakamari pitää tuloveron kevennystä parhaana keinona turvata ostovoimaa. Tukipaketti sähkön hinnannousun kompensoimiseksi on kuitenkin perusteltu, jotta kotitaloudet selviävät.Tuet eivät ratkaise energiakriisin juurisyytä ja ovat apuna vain väliaikaisia. Myös yritykset tulevat olemaan vaikeassa tilanteessa. Siksi on välttämätöntä pitää huolta hyvästä investointiympäristöstä puhtaan energian tuotannolle”, sanooKeskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Hallitus päätti myös energiayhtiöihin kohdistuvan windfall-veron valmistelusta.

“Puhtaan energian tuotantoon investoineiden yritysten rankaisu olisi täysin väärä viesti sekä kohtuuhintaisen energian saatavuuden että vihreän siirtymän kannalta. Winfdall-veron valmistelu luo tarpeetonta epävarmuutta yrityksille, kun nyt pitäisi vauhdittaa energiainvestointeja”, Romakkaniemi sanoo.

Rakenteelliset ja työllisyyttä tukevat toimet jääneet kriisien varjoon

Romakkaniemi huomauttaa, että rajusti kasvavista valtionvelan korkomenoista on varoiteltu vuosien ajan.

”Suomen valtionvelan korot ja korkomenot ovat nousseet nopeammin kuin vielä keväällä arveltiin ja ne tulevat rasittamaan hyvinvointivaltiota pidemmällä aikavälillä voimakkaasti. Lisäksi meillä on julkisessa taloudessa väestön ikääntymisen myötä paheneva rakenteellinen alijäämä pidemmällä aikavälillä”, sanoo Romakkaniemi.

Keskuskauppakamari muistuttaa käsiin räjähtäneestä osaajapulasta, joka ei ole enää vain tiettyjen alueiden ja alojen ongelma, vaan pulaa osaavista tekijöistä on ympäri Suomen.

”Yritykset eivät pysty kasvamaan ja laajentamaan toimintaansa, vaikka siihen olisi kaikki edellytykset. Tilanne pahenee vuosi vuodelta ja se syö koko Suomen kilpailukykyä. Jos korjaavia toimenpiteitä ei tehdä vauhdilla, talouskasvu sakkaa”, sanoo Romakkaniemi.

Kiitosta hallitus saa TKI-kannustimesta, mutta Keskuskauppakamarin mukaan esitys TKI-kannustimesta sellaisenaan on vielä liian monimutkainen ja lausuntokierrokselta tullutta esitystä tulisi yksinkertaistaa.

TKI-kannustin on erittäin tervetullut, mutta lausuntokierroksella olevaa esitystä pitää vielä yksinkertaistaa ja selkeyttää TKI-kannustimen käytettävyyden parantamiseksi ja täysimääräisen hyödyntämisen varmistamiseksi”, sanoo Romakkaniemi.

Keskuskauppakamari on pettynyt rakenteellisten ja työllisyyttä tukevien toimien vähäisyyteen tällä hallituskaudella ja varoittaa, että julkisen talouden resilienssi ei pitkällä aikavälillä kestä työikäisen väestön määrän vähenemistä.

Hallitukselta on loppunut aika. Rakenteelliset ja työllisyyttä tukevat toimet ovat jääneet kriisien varjoon, vaikka tosiasiallisesti juuri niillä vahvistaisimme julkisen talouden kriisinsietokykyä tulevaisuuden varalle. Miten selviämme tulevaisuuden kriiseistä, kun valtiontalouden budjettialijäämä on krooninen, velkojen korkomenot syövät maksukykyämme ja samaan aikaan veronmaksajia on tulevaisuudessa yhä vain vähemmän? Tämä yhtälö on kestämätön”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Maahanmuuttoviraston uudistamisen lisäksi saatavuusharkinnasta luovuttava22.9.2022 16:26:51 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari jakaa pääministeri Sanna Marinin ja valtiovarainministeri Annika Saarikon näkemyksen osaamisperusteiseen maahanmuuttoon liittyvän hallinnon uudistamistarpeesta. Keskuskauppakamari kuitenkin katsoo, että hallinnon uudistamisen lisäksi olisi tärkeää luopua työperäisen maahanmuuton saatavuusharkinnasta ja mahdollistaa sähköinen tunnistautuminen oleskelulupaprosessin alkuvaiheessa.

Kauppakamarikysely: Yritysten suhdanneodotukset ovat heikentyneet, mutta eivät romahtaneet21.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tekemän kyselyn mukaan yritysten arviot toimialansa tunnelmista ovat heikentyneet kaikilla toimialoilla. Tuoreimmassa kyselyssä 37 prosenttia yrityksistä kuvailee tunnelmia pessimistiseksi, kun vielä kesäkuun aikana luku oli 27 prosenttia. Hyvä työllisyys kannattelee jossain määrin taloutta, mutta kipupisteenä on pitkäaikaistyöttömyyden korkea taso sekä yritysten rekrytointivaikeudet. Kasvavat korkomenot ja kiristynyt rahoituspolitiikka heikentävät investointihaluja, mutta Keskuskauppakamarin pääekonomistin mukaan kyselytulokset eivät toistaiseksi tue tulkintaa ainakaan syvemmästä taantumasta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työmarkkinoiden paras veto on poissa – työttömyysaste heikentynyt tuntuvasti20.9.2022 09:57:23 EEST | Tiedote

Tuoreet työllisyystilastot kertovat työttömyyden olevan kasvussa, mutta työllisyyden heikentymisestä ei näy toistaiseksi merkkejä. Keskuskauppakamarin pääekonomistin mukaan työmarkkinoiden paras veto on nyt poissa. Jatkossa viilenevä talouden suhdanne latistaa tulevaisuudessa työllisyyden näkymiä ja vaikeuttaa optimistiakaan löytämään taloudesta myönteisiä kasvutekijöitä.

Väärinkäytöksiä ehkäisevät ilmoituskanavat lakisääteisiksi - suurilla yrityksillä kolmen kuukauden siirtymäaika20.9.2022 09:48:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari suhtautuu pääosin positiivisesti hallituksen eiliseen esitykseen ilmoittajansuojelua koskevaksi lainsäädännöksi (ns. whistleblowing-sääntely). Ilmoittajien suojelua koskeva sääntely velvoittaa yksityisen ja julkisen sektorin yritykset ja julkisyhteisöt perustamaan työntekijöilleen sisäisen ilmoituskanavan epäiltyjen väärinkäytösten ilmoittamiseen. Yritysten kannattaa aloittaa valmistautuminen lainsäädännön vaatimuksiin viimeistään nyt, sillä siirtymäaika on suhteellisen lyhyt, suurilla yrityksillä vain kolme kuukautta lain voimaantulosta.

Keskuskauppakamari: Komissiolta lakiehdotus sisämarkkinoiden hätäinstrumentiksi lisäisi yritysten velvoitteita ja kasvattaisi komission valtaa19.9.2022 14:49:27 EEST | Tiedote

Euroopan komissio ehdottaa uutta lainsäädäntöä sisämarkkinoiden hätäinstrumentiksi. Liikkuvuus ja sisämarkkinoiden toiminta halutaan turvata myös poikkeuksellisina aikoina. Keskuskauppakamarin mukaan ehdotuksen tavoitteet ovat erittäin tervetulleita, mutta piru piilee yksityiskohdissa. Komissio ehdottaa itselleen laajempaa toimivaltaa puuttua sisämarkkinoiden toimintaan hätätilanteissa. Myös yritysten velvoitteita lisätään ja yrityksille asetettavat sanktiot voivat nousta jopa 200 000 euroon.