Keskuskauppakamari: Suomen vienti hyötyy EU:n rokotuspassista

Keskuskauppakamari pitää Euroopan komission julkaisemaa lainsäädäntöehdotusta EU-maiden yhteisestä koronarokotuspassista erittäin tervetulleena avauksena yhteiskunnan ja vapaan liikkuvuuden palauttamiseksi terveysturvallisesti. Rokotuspassi on osa Suomen ja EU:n exit-strategiaa sekä merkittävä tekijä Suomen taloudelle viennin ja tuonnin kannalta. Näin voidaan varmistaa, että yhteiskuntaa ei pidetä sulkutilassa tarpeettomasti eikä työpaikkoja ja yrityksiä kaadu turhaan.

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala.

”Suomalaisten yritysten kannalta on tärkeää, että rokotepassi saadaan käyttöön mahdollisimman pian ja matkustamista voidaan terveysturvallisesti avata”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood.

Keskuskauppakamarin helmikuussa tekemän vientiyrityskyselyn mukaan tärkeimmät keinot, joilla vientiä voidaan edistää, ovat yrityksen viennin avainhenkilöiden nopea rokottaminen ja yritysten asiantuntijoiden matkustamisen salliminen. Yritykset kokevat, että vientiä haittaa tällä hetkellä eniten työntekijöiden matkustusrajoitukset maiden välillä.

Komission ehdotuksen mukaisesti rokotepassin avulla matkustaja vapautetaan testauksesta tai karanteenista kolmen eri vaihtoehdon kautta. Todistus otetusta rokotteesta, negatiivinen testitulos tai todistus sairastetusta koronasta.

”Komission ehdotus perustuu viime kädessä jäsenmaiden väliseen vastavuoroisuuteen todistusten tunnustamisen osalta. On tärkeää, että Suomi edistää ehdotuksen etenemistä EU-tasolla. Jäsenmaiden omien, toisistaan eroavien todistusten sijaan on tärkeää, että EU-alueella saadaan aikaan yhtenäinen käytäntö”, Wood sanoo.

Euroopan unionin sisämarkkinoilla toimiville suomalaisille yrityksille on tärkeää, että EU-alueella saadaan aikaan ennustettavat ja yhtenäiset käytännöt jäsenmaiden välillä. Koronapandemia on iskenyt rajusti EU:n ytimeen, vapaaseen liikkuvuuteen.

”Matkustamisen mahdollistaminen on välttämätöntä Suomen taloudelle viennin ja tuonnin kannalta. Tällä hetkellä kenelläkään ei ole vastausta siihen, kuinka kauan joudumme tasapainoilemaan terveydensuojelun ja talouden avoimuuden välillä. Ehdotus on askel oikeaan suuntaan, jotta matkustaminen maiden välillä voidaan terveysturvallisesti avata”, Wood päättää.

Keskuskauppakamari: Rokotusjärjestystä muutettava pikaisesti ja rokotukset painotettava pahimmille epidemia-alueille – hyödyt suuret sekä terveydelle että taloudelle13.4.2021 10:50:00 EEST | Tiedote

Rokotusjärjestystä tulisi muuttaa pikaisesti niin, että rokotukset painotettaisiin pahimmille epidemia-alueille. Rokotusjärjestystä muuttamalla säästyisi ihmishenkiä, mutta rokotusten tehokkaassa painottamisessa on kyse myös työpaikoista, sanoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.

Keskuskauppakamari puoliväliriihestä: Tarvitaan työllisyyspaketti vahvistamaan koronan kolhimaa julkista taloutta sekä selkeät nuotit kohti uutta kasvua13.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii hallitukselta työllisyyttä lisääviä päätöksiä ensi viikon puoliväliriihessä ja esittää työllisyyspaketissaan toimenpiteitä, jotka toteuttamalla voidaan saavuttaa 100 000 lisätyöllisen vaikutus. Lisäksi hallituksen odotetaan palaavan elvytyksen jälkeen takaisin aiempaan valtiontalouden menokehykseen.

Keskuskauppakamari ja Satamaliitto: Epätasapaino konttimarkkinoilla jatkuu jopa syksyyn3.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Viimeaikaiset tapahtumat, kuten Suezin kanavan tukkiutuminen, koronaviruspandemia ja brexit vaikuttavat konttimarkkinoiden epätasapainoon jopa syksyyn asti. Suezin haverin vaikutukset näkyvät Euroopan suurissa satamissa viiveellä, kun alusruuhka Suezilta purkautuu. Suomalaisten vienti- ja tuontiyritysten on varauduttava siihen, että merikuljetusten palautuminen vie aikaa. Tämä näkyy konttipulan lisäksi komponenttien saatavuudessa ja mahdollisesti hintojen nousussa. Erityisesti vaikeuksissa on sesonkiherkkä tavara.

Keskuskauppakamari: Ansiosidonnaisen työttömyysturvan uudistamisella jopa 9000 uutta työllistä1.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitukselta odotetaan uusia työllisyystoimenpiteitä huhtikuun puoliväliriihen lähestyessä. Paljon on puhuttu ansiosidonnaisen työttömyysturvan uudistamisesta. Nykyinen järjestelmä ei ole paras kannustimien ja rakenteellisen työttömyyden näkökulmasta. Ansiosidonnaista porrastamalla ja sen enimmäiskestoa leikkaamalla Suomi voi saada jopa 9000 uutta työllistä.