Keskuskauppakamari: Yleistuessa ongelmia tiedossa

Hallituksen on määrä päättää tänään niin kutsutusta yritysten yleistuesta. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi näkee hallituksen suunnitelmissa ongelmia, joiden kanssa hallitus saattaa joutua jälleen painiskelemaan jälkikäteen.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

”Ensinnäkin yleistuki on vaarassa jäädä mittaluokaltaan liian pieneksi. Tämä johtaisi turhiin konkursseihin ja työpaikkojen menetyksiin. Turhaan työttömyyttä kohtaavien perheiden kohtalo on hallituksen kontolla”, sanoo Romakkaniemi.

Romakkaniemen mukaan nyt on keskitytty liikaa siihen, ettei vain yksikään yritys saisi ”turhaan” tukea.

Jos tällaisessa tilanteessa pitää valita tuetaanko hieman liikaa vai liian vähän, on järkevää valita hieman liikaa. Ei näinä aikoina yrityksille tai yrittäjille kuitenkaan juuri mitään viivan alle jää. Kaikki yrityksille suunnattu tuki menee loppujen lopuksi palkansaajille, työpaikkojen ylläpitämiseen kriisin yli”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamari on myös huolissaan siitä, miten valitut kriteerit kohtelevat eri tilanteessa olevia yrityksiä. Aina, kun yritetään kultavaa’alla mitata sitä, kuinka paljon kriisi on yritysten tuloja vienyt, päädytään lopulta epäoikeudenmukaisuuksiin ja perusteettomiin eroihin yritysten erilaisten tilanteiden takia.

”Luulisi, että kompuroinneista yritystukien suhteen olisi opittu. Olisikohan aika jo kuunnella mitä yritykset ja heidän edustajansa kertovat? Ennustan valitettavasti tästäkin vielä aivan turhaa jälkipyykkiä”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamari on esittänyt kriisin alusta saakka palkan työnantajamaksujen ottamista valtion kannettavaksi akuutin kriisin ajaksi. Se olisi mittaluokaltaan oikeankokoinen tuki yritysten toiminnan varmistamiseksi talouspudotuksen yli. Lisäksi tällainen tuki kohdentuisi suoraan työllistämiseen ja olisi kohdennukseltaan paras yritettäessä pitää kiinni työpaikoista ja kulutuskysynnästä.

”Tässä on nyt jo kaksi kuukautta kuhnittu yleistuen kanssa. Tilastot tulevat kertomaan jälkikäteen miten karu virhe tämä oli yritysten ja työpaikkojen suhteen”, Romakkaniemi manaa.

TyEl, YEL sekä sairaus- ja työttömyysvakuutusmaksujen siirtäminen valtion kannettavaksi olisi voitu toteuttaa nopeasti ja tasapuolisesti jo ajat sitten. Sen jälkeen olisi voitu keskittyä rauhassa hallituksen kieltotoimista suoraan kärsineiden sektoreiden tarvitsemaan tukeen”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin esittämät toimenpiteet löytyvät kokonaisuudessaan sen aiemmin julkaisemasta exit-strategiasta.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Keskuskauppakamari: EU-elvytyksen vauhditettava sisämarkkinoita27.5.2020 16:06:04 EESTTiedote

Komission tuore ehdotus Euroopan elvyttämisestä käynnistää rahanjaosta tiukan keskustelun, johon Suomikin joutuu valitsemaan kantansa, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Suomen on syytä varmistaa, että akuuttien elvytystoimien ohella Euroopan unionissa sovitaan samalla pidemmän aikavälin toimista Euroopan kansainvälinen kilpailukyky varmistaen ja tehostetaan Suomelle elintärkeiden EU:n sisämarkkinoiden toimivuutta.

Keskuskauppakamarin Raisa Harju jatkaa Consumer Law Ready -hankkeen pääkouluttajana Suomessa22.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Consumer Law Ready -hanke on pk-yrityksille suunnattu, euroopanlaajuinen koulutusohjelma, joka tarjoaa käytännönläheistä perustietoa kuluttajansuojaan liittyvistä asioista. Kuluttajansuojasääntely pyrkii suojaamaan kuluttajaa moninaisin tavoin. Yrittäjää voi kuitenkin odottaa ikävä yllätys, jos hän ei ole perillä kuluttajansuojasäännöksiin liittyvistä velvoitteistaan.

Kauppakamarikysely: Yrityksiltä tuki voimakkaalle veroelvytykselle20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Voimakkaat verotoimenpiteet, kuten tuloveron alennukset, kotitalousvähennyksen kasvattaminen ja ravintolaruoan ja anniskelun tilapäinen alv-alennus ovat kauppakamarien jäsenyritysten mielestä tehokkaat elvytyskeinot, kun koronan jäädyttämää taloutta yritetään polkaista taas käyntiin. Myös tiestön ja raideliikenteen korjaus- ja parannusinvestoinnit saivat kyselyyn vastanneilta myönteisen tai erittäin myönteisen arvion.

Keskuskauppakamari: Luotetaan ravintoloiden ja asiakkaiden vastuullisuuteen19.5.2020 06:00:00 EESTTiedote

Ravintola-alan 70.000 työntekijästä lähes kaikki ovat lomautettuna. Ravintoloita ei pidä avata sellaisella sääntelyllä, joilla ne eivät ole kannattavia. Muuten vaarana on menettää nämä työpaikat. Liian yksityiskohtaisen sääntelyn sijaan harkinnanvaraa on jätettävä myös vastuullisille yrityksille ja asiakkaille. Anniskelua tulee voida jatkaa aluksi klo 23 asti ja ravintolaa pitää auki 24 saakka.