Keskuskauppakamari: Yritysten tarpeen varautua kaasun jakeluhäiriöihin

Keskuskauppakamari kehottaa maakaasua käyttäviä yrityksiä varautumaan kaasun jakeluhäiriöihin, koska riski sille, että maakaasun tuonti Venäjältä katkeaisi äkillisesti Moskovan päätöksin on kasvanut. Kaikkien maakaasua käyttävien yritysten on tarpeen varautua häiriöihin ja arvioida maakaasua korvaavia vaihtoehtoja, sanoo Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen.

Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

Venäjän valtion kaasuyhtiö Gazprom ilmoitti viime viikolla keskeyttävänsä kaasutoimitukset Puolaan ja Bulgariaan, koska ne eivät suostuneet Venäjän vaatimukseen muuntaa maksut euroista rupliksi. Vastaava vaatimus on esitetty myös Suomen ja muiden EU-maiden kaasua ostaville yhtiöille.

”Kaasutoimitusten keskeyttäminen Puolaan ja Bulgariaan kertoo, että Venäjä voi käyttää kaasua yksittäisiä EU-maita vastaan. Suomen todennäköisesti etenevä Nato-prosessi voi olla yksi tekijä, joka nostaa kaasutoimitusten haavoittuvuutta”, Säkkinen sanoo.

Suomessa on varauduttu osana huoltovarmuussuunnittelua kaasun jakeluhäiriöihin siten, että kotitalouksien kaasun saanti turvataan. Jos tuonti Venäjältä katkeaisi, Suomi voi saada putkikaasua edelleen Baltic Connector -siirtoyhteydellä Viron kautta. Venäjän tuonnin katkeaminen nyt tarkoittaisi kuitenkin, että kaasu ei todennäköisesti riitä kaikille teollisille käyttäjille.

Maakaasu kattaa vain kuusi prosenttia Suomen energiankulutuksesta. Äkilliset ongelmat kaasun saatavuudessa voivat kuitenkin aiheuttaa keskeytyksiä teollisuuslaitoksissa. Teollisuudessa kaasua käytetään energianlähteen lisäksi raaka-aineena esimerkiksi vedyn valmistuksessa. Monet yritykset ovat jo käynnistäneet selvityksiä kaasun korvaamisesta tuotannossa.

Esimerkiksi Hämeen kauppakamarin alueella toimii noin 600 kaasua käyttävää yritystä.

Nopeasti irti Venäjän energiatuonnista

Keskuskauppakamari tukee Suomen irtautumista Venäjän energiatuonnista niin nopeasti kuin mahdollista.

Kiireellisin toimenpide ovat uskottavat EU:n laajuiset öljyn tuontipakotteet tai tuontitullit, jotka ovat julkisuudessa olleiden tietojen mukaan pöydällä tällä viikolla. Pakotteet antaisivat juridisen perusteen katkaista pitkäaikaisia toimitussopimuksia ja tasoittaisivat kilpailuympäristöä niille yrityksille, jotka ovat jo omaehtoisesti vähentäneet venäläisen raakaöljyn käyttöä.

”Kaasun osalta Suomi voi asettaa saman aikataulun tuontiriippuvuuden katkaisemiseksi kuin Viro ja Alankomaat, eli vuoden loppuun mennessä”, Säkkinen ehdottaa.

Hallituksen jo käynnistämät toimet, kuten LNG-terminaalialuksen hankinta yhdessä Viron kanssa, ovat perusteltuja ja tukevat tätä aikataulua. Oma eteneminen kasvattaa myös Suomen valmiutta EU:n yhteisiin kaasupakotteisiin tai Venäjän päätöksiin rajoittaa kaasun tuontia.

Nestemäinen maakaasu eli LNG on nopein keino venäläisen putkikaasun korvaamiseksi, mutta sen kysyntä tulee kasvamaan voimakkaasti.

”Euroopan irtautuminen Venäjän kaasuriippuvuudesta tarkoittaa, että maailman LNG-markkinoille tulee nopeasti raju kysynnän kasvu. On epävarmaa, pystytäänkö se täyttämään. Siksi yritysten kannattaa myös arvioida keinoja korvata maakaasu kokonaan esimerkiksi vihreän vedyn tuotannolla sekä synteettisillä ja biopohjaisilla kaasuilla”, Säkkinen sanoo.

Keskuskauppakamari: Kiinan vientikauppa vaikeutuu, riskit logistisen kriisin eskaloitumiselle - ongelmat jääneet sodan varjoon16.5.2022 14:05:30 EEST | Tiedote

Kiinan kasvaneet ongelmat ovat jääneet osin Ukrainan sodan varjoon. Keskuskauppakamari varoittaa, että ongelmat ovat valtavia ja ne vaikeuttavat merkittävästi vientikauppaa ja uhkaavat pahentaa jo ennestään vakavaa logistista kriisiä. Maassa on äärimmäisen tiukat koronatoimet ja osa tehtaista on suljettu tai puoliteholla sulkujen ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Sulkujen alettua huhtikuussa vientiyritysten tarvitsemien alkuperätodistusten määrä Kiinaan putosi 47 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Palkkojen nousu ajaisi kierteeseen, jossa palkat ja kuluttajahinnat nousevat rinta rinnan – ”tilanne ei hyödyttäisi ketään”13.5.2022 10:13:31 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio eli kuluttajahintojen vuosimuutos oli huhtikuussa 5,7 prosenttia. Maaliskuussa inflaatio oli 5,8 prosenttia eli inflaatiovauhti hidastui hieman. Inflaatiota hillitsi bensan hinnan pieni aleneminen suhteessa maaliskuun ennätyksellisen korkeaan tasoon, eikä odotettavissa ole polttoaineiden hinnannousua nykytasolta. Pikaista helpotusta inflaatioon ei kuitenkaan ole luvassa ja hinnankorotukset nakertavat ostovoimaa, erityisesti ruuan osalta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist kannustaa tähtäämään tasaiseen ostovoiman nousuun pitkällä aikavälillä tilapäisten palkankorotusten sijaan, jotka uhkaavat kroonistaa inflaation.

Keskuskauppakamari: Nato-jäsenyys toteutuu nopeammin kuin kuvitellaan11.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Päätös Suomen Nato-jäsenyydestä etenee tällä viikolla nopeaan tahtiin. Presidentti ja valtioneuvosto antavat täydennyksen eduskunnassa käsittelyssä olevaan turvallisuuspoliittiseen ajankohtaisselontekoon. Siinä todetaan Suomen hakevan jäsenyyttä Pohjois-Atlantin liitossa Natossa. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää todennäköisenä, että Naton jäsenmaissa prosessi etenee paljon nopeammin kuin on arvioitu. Suomi ja Ruotsi saattavat liittyä Naton jäseniksi jo Madridin kesäkuun lopussa olevaan huippukokoukseen mennessä.

Keskuskauppakamari: EU:lla ei ole varaa olla heikko suurvaltojen rinnalla - riippuvuudet Venäjästä on katkaistava9.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan unioni synnytettiin takaamaan rauhaa Eurooppaan. Yhteisten taloudellisten intressien avulla haluttiin turvata, etteivät valtiot kävisi asein toistensa kimppuun. Tänä vuonna Eurooppa-päivää varjostaa kuitenkin Venäjän raaka hyökkäyssota Ukrainaan. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Päivi Woodin mukaan parasta EU:n ulkopolitiikkaa on katkaista riippuvuudet Venäjästä. EU:n sisäpolitiikassa Suomella tulisi olla selkeämpi näkemys siitä, mihin suuntaan EU:ta tulevaisuudessa kehitetään ja mitä Suomi haluaa unionilta.

Keskuskauppakamari: Sota romahdutti vientiasiakirjojen määrän Venäjälle ja Ukrainalle – kauppa on jäissä kauan4.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Sodan alettua alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainalle 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Viimeisen kuukauden aikana, kun pakotteita on edelleen kiristetty, asiakirjojen määrä Venäjälle on jatkanut voimakasta vähentymistä. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82% verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.