Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Teollisuuden tilauskertymä ei riitä ylläpitämään tuotantoa – tilauksien arvo lähes 9 prosenttia alhaisempi vuodentakaiseen verrattuna

Teollisuusyritysten Suomessa toimiville tehtaille saadut uudet tilaukset ovat painuneet marraskuussa laskuun ja tilauksien arvo oli lähes 9 prosenttia alhaisempi kuin vuosi sitten. Tiputusta mitattiin kaikilla päätoimialoilla ja hintojen noususta putsattu tilausten volyymi alkaa lähestyä vuoden 2020 pohjatasoa. Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan näkymä alkaneen vuoden ensimmäiselle puoliskolle ei ole erityisen lupaava ja vaisu tilauskertymä ennakoi sitä, että myös tuotantomäärät tulevat jatkossa supistumaan, sillä teollisuuden tilauskertymä ei jatkossa riitä ylläpitämän tuotantoa.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Teollisuusyritysten Suomessa toimiville tehtaille saadut uudet tilaukset painuivat laskuun marraskuussa. Tilauksien arvo oli 8,9 prosenttia alhaisempi kuin vuosi sitten. Tiputusta selittää osaltaan varsin korkea vertailutaso edelliseltä vuodelta, jolloin marraskuu oli hyvä kuukausi tilausten osalta. Voimakkaat heilahtelut ovat kuukausitasolla tyypillisiä teollisuuden tilauksille, sillä arvoltaan suuriakaan uusia tilauksia ei jaeta pidemmälle ajanjaksolle, vaan ne kohdistetaan tilastoitavalle kuukaudelle sellaisenaan.

Appelqvistin mukaan erityisen hyvänä tuoreinta lukemaa ei silti voi pitää.

”Uusien tilausten virran heikkeneminen oli odotettavaa, sillä viime vuoden jälkipuoliskolla teollisuusyritykset ovat kohdanneet roppakaupalla haasteita. Vaisu tilauskertymä tarkoittaa sitä, että myös tuotantomäärät tulevat jatkossa supistumaan, mistä on jo selviä viitteitä”, sanoo Appelqvist.

Teollisuusyritysten tilausten volyymi lähestyy jopa vuoden 2020 pohjatasoja

Uusien tilausten arvon lasku oli laaja-alaista, ja tiputusta mitattiin kaikilla päätoimialoilla. Eniten tilaukset laskivat metalliteollisuudessa, jossa tilaukset jäivät 10,9 prosenttia viime vuoden tasosta. Uusia tilauksia tilastoidaan euromääräisesti, joten niiden arvoa on toistaiseksi ylläpitänyt voimakas hintojen nousu. Hintojen noususta putsattu tilausten volyymi on itse asiassa supistunut jo vuodesta 2021 ja se alkaa jopa lähestyä vuoden 2020 pohjatasoja, jotka mitattiin koronakriisin alkuvaiheessa.

Myös teollisuuden toimialojen tuotanto supistui marraskuussa. Tuotanto laski 1,2 prosenttia edellisestä kuukaudesta ja 3,1 prosenttia viime vuoden marraskuusta. Teollisuustuotanto kääntyi lokakuussa vuositasolla laskuun ensimmäisen kerran vuoden 2021 maaliskuun jälkeen, ja lasku jyrkkeni marraskuussa.

Appelqvistin mukaan poikkeuksellisen epävarmuus, rahapolitiikan kiristyminen ja euroalueen vientikysynnän heikkous tulevat kaikki jatkumaan lähikuukausina ja painamaan teollisuuden tilauksia ja tuotantoa alaspäin Suomessa.

”Vielä viime vuoden alkupuolella mitattiin teollisuustuotannossa erinomaisia kasvulukuja ja Ukrainan sodan laukaisemaan talouden heikkenemisvaiheeseen lähdettiin teollisuuden toimialoilla hyvistä asemista. Asteittain veto on hiipunut, ja loppusyksystä teollisuuden näkymät ovat synkistyneet. Suomen teollisuuden rakenne painottuu isoihin projekteihin, joten uusien tilausten heikkous ei aluksi suuremmin latistanut tuotantomääriä. Pidemmän päälle tuotanto silti taipuu laskuun ilman riittävää uusien tilausten kertymää. Juuri nyt näkymä alkaneen vuoden ensimmäiselle puoliskolle ei ole erityisen lupaava”, sanoo Appelqvist.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työvoiman kysyntä jäähtymässä ja lomautusten määrässä kasvua – historiallisen korkea työllisyysaste pehmentää iskuja27.1.2023 09:45:08 EET | Tiedote

Tuoreiden työllisyyslukujen mukaan Suomen työllisyysaste on edelleen historiallisen korkealla tasolla, eikä samanlaisia lukemia ole nähty sitten 1990-luvun alun. Lomautuksien määrässä on kuitenkin kasvua, ja työvoiman kysyntä on jäähtymässä. Suomen työmarkkinoiden taantumasignaalit ovat silti toistaiseksi vaimeita. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan ollaan vielä kaukana työllisyysnäkymien romahduksesta tai koronakriisiin verrattavasta lomautusaallosta.

Keskuskauppakamari: Julkinen sektori ei voi tukahduttaa yksityisten yritysten toimintaa ja kilpailua – alkoholilainsäädännön vapauttamista jatkettava25.1.2023 09:16:19 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari jatkaisi alkoholilainsäädännön vapauttamista, jonka seurauksena mahdollistetaan mietojen alkoholijuomien myynti vähittäiskaupoissa, luovutaan alkoholin myynnin kellonaikaa koskevista rajoituksista ja kevennetään anniskeluun liittyvää sääntelyä. Markkinoiden toimivuus, yrittäjyyden edistäminen ja kasvu vaativat, että yksityisten yritysten kilpailua ja toimintaa markkinoilla ei tukahduteta julkisen sektorin toimesta, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kauppakamarit: Venäjälle myönnettyjen alkuperätodistusten määrä pudonnut rajusti vuodessa – merkittävä pudotus ensimmäisen pakotepaketin jälkeen25.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan EU:n ulkopuolelle suuntautuvassa viennissä tarvittavien alkuperätodistusten määrä vuonna 2022 tippui 17 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Pudotus johtuu pääasiallisesti Venäjän alkuperätodistusten määrän vähenemisestä. Tuoreiden tilastojen mukaan viime vuonna eniten alkuperätodistuksia myönnettiin Turkkiin, Kiinaan ja Saudi-Arabiaan. Vielä vuonna 2021 Venäjä oli vientiasiakirjatilastoissa sijalla kolme Turkin ja Kiinan jälkeen, mutta viime vuonna Venäjä tippui kuudennelle sijalle. Myös Kiinaan viime vuonna myönnettyjen alkuperätodistusten määrä oli kokonaisuudessaan laskusuuntainen.

Keskuskauppakamari: Osaamistason nosto seuraavan hallitusohjelman ytimeen – Keskuskauppakamari esittää korjaussarjaa24.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää korjaussarjaa osaamistason laskuun ja vaatii, että seuraavan hallituksen ohjelman yhtenä kärkenä pitää olla osaamistason kääntäminen takaisin nousu-uralle. Suomessa tarvitaan suunnanmuutos, joka saadaan aikaan vahvistamalla perustaitojen opetusta, panostamalla oppimiseen tukeen, kehittämällä yksilöllisempää koulutuspolkua ja varmistamalla perusopetuksen riittävät resurssit. Keskuskauppakamari haluaa Suomen takaisin koulutuksen kärkimaaksi.