Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työmarkkinoiden kireä tilanne voi ajaa pitkäaikaiseen hintojen nousuun – yritykset kärvistelevät palkkapaineiden alla

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää epätodennäköisenä, että inflaation kiihtyminen pysähtyisi. Raaka-aineiden korkeat hinnat pitävät inflaatiota loppuvuoden ajan koholla, eikä näköpiirissä ole bensiinin kallistuneisiin hintoihin helpotusta. Kesän vilkas lomaliikenne päinvastoin nostaa hintoja. Pitkäaikaisempi hintojen kallistuminen edellyttäisi Appelqvistin mukaan palkkojen nousua, jonka riski on kunta-alan sopimuskorotusratkaisun ja työmarkkinoiden kireän tilanteen myötä kasvanut. Juuri nyt Suomessa vallitsevat työntekijän markkinat ja yritykset joutuvat kilpailemaan työvoimasta. Tämä nostaa yritysten palkkapaineita entisestään.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Suomen inflaatio vauhdittui entisestään toukokuussa. Kuluttajahinnat nousivat 7,0 prosenttia suhteessa viime vuoteen. Edellisen kerran vauhdikkaampaa inflaatiota on mitattu yli 32 vuotta sitten eli helmikuussa 1990.

“Yritykset kohtaavat tällä hetkellä merkittäviä kustannuspaineita, joita pyritään mahdollisuuksien mukaan siirtämän lähikuukausina eteenpäin asiakkaille. Siksi on todennäköistä, että inflaatio jatkaa vielä toistaiseksi kiihtymistä”, toteaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Hinnat nousivat poikkeuksellisen paljon myös kuukausitasolla. Hintataso kallistui 1,3 prosenttia edellisestä kuukaudesta. Poikkeuksellisen nopeaan kuukausitason hintojen nousuun vaikutti erityisesti bensiinin kallistuminen, mutta hinnat nousivat laajalla rintamalla. Myös elintarvikkeet kallistuivat tuntuvasti suhteessa huhtikuuhun. Vuositasolla ruuan ja alkoholittomien juomien hinnat kallistuivat 9,0 prosenttia eli jopa selvästi keskimääräistä inflaatiovauhtia enemmän.

”Suomen hintatason kallistuminen otti toukokuussa ison lisäharppauksen. Merkittävin inflaatioajuri oli jälleen bensiinin kallistuminen, mutta hintojen nousu oli toukokuussa laaja-alaista. Valitettavasti ei vaikuta todennäköiseltä, että inflaation kiihtyminen olisi vielä pysähtymässä”, sanoo Appelqvist.

Yritykset kilpailevat työvoimasta palkkapaineiden alla

Viime vuonna hintojen nousu oli useimpina kuukausina varsin hidasta loppuvuotta lukuun ottamatta, eli melko maltillinenkin hintojen nousu riittää jatkossa kiihdyttämään inflaatiota suhteessa viime vuoteen. Raaka-aineiden hintojen nousu pitää inflaatiota koholla loppuvuoden ajan. Kuluvan vuoden viimeisellä neljänneksellä hintojen nousutahti alkaa asteittain hidastua vertailutason muuttuessa korkeammaksi. Kokonaan toinen asia on Appelqvistin mukaan se, kuinka alas inflaatio sen jälkeenkään tulee.

”Jo nyt on tiedossa, että bensan hinta tulee nousemaan tuntuvasti, kun kesäkuun inflaatioluvut aikanaan julkaistaan. Kuka hyvänsä pystyy näkemään sen omin silmin bensapumpulla. Polttoaineiden hintoja nostaa tällä hetkellä usea eri tekijä, kuten öljyn maailmanmarkkinahinta, euron halpa vaihtokurssi ja kohonneet jalostusmarginaalit, joita pitää yllä puute jalostuskapasiteetista Venäjän ulkopuolella. Kaiken tämän päälle tulee vielä säännöllinen vuoden sisäinen kausivaihtelu, joka yleensäkin tuo polttoaineiden hintoihin nousua kesällä, kun lomaliikenne on vilkkaimmillaan”, Appelqvist sanoo.

Pidemmälle jatkuva hintojen kallistuminen edellyttäisi Appelqvistin mukaan myös palkkojen nousua. Riski sekä hintojen että palkkojen nousun pysymisestä liian korkeana on kasvanut viime aikoina. Palkkoihin tuo painetta sekä kunta-alan kallis sopimuskorotusratkaisu että työmarkkinoiden kireä tilanne, joka tuo nostetta palkkaliukumiin.

”Suomessa ei ole koskaan vertailukelpoisen historian aikana ollut yhtä paljon avoimia työpaikkoja suhteessa työttömien määrään. Myös työttömyysaste alittaa perinteiset arviot inflaation vakaana pitävästä tasapainotyöttömyyden tasosta. Juuri nyt vallitsevatkin monella mittarilla työnhakijan markkinat, kun yritykset joutuvat kilpailemaan työvoimasta, mikä lisää sekin palkkapaineita”, sanoo Appelqvist.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari ehdottaa: Oppisopimustuki ratkomaan osaajapulaa9.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus toisensa jälkeen on puhunut oppisopimuskoulutuksen tärkeydestä ja pyrkinyt lisäämään oppisopimuskoulutuksen määrää. Toivottua kasvua ei kuitenkaan tapahtunut ja moni yritys kokee edelleen, että oppisopimuskoulutus ei ole yritykselle toimiva vaihtoehto. Keskuskauppakamari ehdottaa oppisopimuskoulutuksen lisäämiseksi yrityksille suunnattua oppisopimustukea, joka pienenisi porrastetusti oppisopimuskoulutettavan osaamisen karttuessa.

Keskuskauppakamari: Kahden prosenttiyksikön tuloveron alennus kaikille tulotasoille4.8.2022 17:03:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää kahden prosenttiyksikön tuloveron alennusta kaikille tulotasoille kustannuspaineiden alentamiseksi ja työnteon kannustimien lisäämiseksi. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää vain pieni- ja keskituloisille kohdennettua tuloveron alennusta kauniina puheena ja vetoaa, että työn verotuksen alentamisen tulisi olla ensisijainen toimi valtion talouslinjoista päätettäessä. Tuloveroalennusten sitomista palkankorotuksiin Romakkaniemi pitää haitallisena.

Keskuskauppakamari: Uusi raideleveys on Suomelle strategisesti merkittävä ehdotus4.8.2022 11:01:25 EEST | Tiedote

Euroopan komissio on ehdottanut, että eurooppalaiselle liikenneverkolle (TEN-T) rakennettavat uudet yhteydet olisivat yleiseurooppalaisen raideleveyden mukaisia. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood pitää ehdotusta Suomen kannalta merkittävänä, sillä turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii Suomen kytkemistä vahvemmin osaksi Eurooppaa ja länttä. Ehdotus toisi mukanaan myös suuremmat mahdollisuudet hyödyntää EU-rahoitusta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Pitkissä sopimuskorotuspaketeissa iso riski - ”olisi varmin tapa pitää yllä kuluttajahintoja”14.7.2022 11:09:30 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio otti kesäkuussa reippaan loikan ylöspäin – edellisen kerran vauhdikkaampaa inflaatiota on mitattu vuoden 1984 maaliskuussa, eli yli 38 vuotta sitten. Kuluttajahinnat nousivat 7,8 prosenttia suhteessa viime vuoteen. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää todennäköisenä, että inflaatiohuippu mitataan vasta syksyllä ja varoittaa, että sumeassa taloustilanteessa pitkiin sopimuskorotuspaketteihin sisältyy iso riski.

Keskuskauppakamari: Tšekin EU-puheenjohtajuuskautta varjostavat Ukrainan tilanne ja hiipuva talouskasvu12.7.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

EU:n jäsenmaista koostuvan neuvoston kokousten puheenjohtajuus siirtyi heinäkuun alussa Tšekille. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood arvioi, että isossa osassa maan puheenjohtajuuskautta tulevat olemaan pakolaiskriisin hallinta, Ukrainan tukeminen ja elpymistoimet sekä EU:n talouden strateginen häiriönsietokyky. Työtä tehdään myös puolustuskyvyn ja kyberturvallisuuden vahvistamiseksi EU:ssa ja energiariippuvuudet Venäjästä halutaan katkaista energiasektoria uudistamalla.