Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Yksityisen kulutuksen supistuminen käänsi talouden laskuun – korona-ajan säästöt eivät kannattele kotitalouksia loputtomiin

Suomen talous on kääntynyt syksyn aikana laskuun, ja bruttokansantuote supistui 0,3 prosenttia edellisestä neljänneksestä, selviää Tilastokeskuksen tuoreesta julkistuksesta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan voidaan puhua jonkinlaisesta torjuntavoitosta, sillä tuotannon sukellus on ollut toistaiseksi vähäisempää kuin alun perin pelättiin. Myös vienti ja investoinnit ovat olleet tähän asti kasvussa. Kotitalouksissa on sinnitelty osin korona-ajan säästöjen turvin, mutta jatkossa yksityisen kulutuksen näköala näyttää vaisulta, sillä inflaatio pysyy vielä toistaiseksi korkeana. Todennäköistä on, että talouden supistuminen jatkuu talvella ja samaan aikaan myös vientinäkymät heikentyvät.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Tilastokeskus julkaisi tänään ensimmäisen varsinaisen arvion vuoden kolmannen neljänneksen bruttokansantuotteesta. Suomen talous supistui 0,3 prosenttia edellisestä neljänneksestä. Suhteessa viime vuoden vastaavaan jaksoon oltiin edelleen 1,0 prosentin kasvussa.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan tilannetta voi luonnehtia jonkinlaiseksi torjuntavoitoksi, sillä kehitys on ollut parempaa, kuin mitä helmikuussa Venäjän hyökkäyssodan alkaessa pelättiin.

”Vuoden kolmannen neljänneksen tuotantoluvut vahvistavat sen mitä pelättiin, eli Suomen talous on syksyllä kääntynyt laskevalle uralle. Myös alkuvuoden kasvulukuja tarkistettiin uuden julkistuksen yhteydessä kohtalaisen selvästi alaspäin, eli kuluva vuosi ei ole niiltäkään osin sujunut ihan niin hyvin kuin toistaiseksi on luultu. Silti voidaan edelleen puhua jonkinlaisesta torjuntavoitosta. Suhdannetilanne on heikentynyt, mutta toistaiseksi tuotannon sukellus on ollut vähäisempää kuin mitä pelättiin Venäjän hyökkäyssodan alkaessa helmikuun lopussa”, sanooAppelqvist.

Valtaosa bruttokansantuotteen alaeristä kehittyi edelleen kohtalaisen pirteästi, mutta yksityisen kulutuksen ja varastojen lasku käänsivät kokonaisuuden pakkaselle. Sekä vienti että investoinnit olivat edelleen kasvussa vuoden kolmannella neljänneksellä. Kasvua mitattiin sekä suhteessa vuoden toiseen neljännekseen että viime vuoteen. Sen sijaan yksityinen kulutus supistui.

Koneisiin ja laitteisiin kohdentuvien teollisten investointien elpyminen vuoden kolmannella neljänneksellä oliAppelqvistin mukaan erittäin tervetullutta.

”Tuotantopotentiaali ei pidemmän päälle kasva ilman teollisia investointeja. Nyt investointeja kuitenkin saatiin ja toivottavasti sama kehitys jatkuu”, sanoo Appelqvist.

Jatkossa suhdannetilanne puristuksissa useammalta suunnalta

Appelqvistin mukaan kotitaloudet ovat sinnitelleet tähän saakka yksityisen kulutuksen osalta yllättävän hyvin, vaikka villinä laukkaava inflaatio on syönyt rajusti palkkojen ostovoimaa.

”Osin kyse on siitä, että on kaivettu esiin korona-aikana kertyneitä säästöjä ja pyritty niiden turvin ylläpitämään elintasoa. Loputtoman pitkään kulutusta ei silti ole mahdollista näillä konsteilla ylläpitää. Jatkossa yksityisen kulutuksen näköala on vaisu, kun inflaatio pysyy vielä toistaiseksi korkeana. Siksi on hyvin todennäköistä, että talouden supistuminen jatkuu talvella. Samaan aikaan myös vientinäkymä heikkenee, eli jatkossa suhdannetilanne on puristuksissa useammaltakin suunnalta”, sanoo Appelqvist.

Tilastokeskus esitti aamun julkistuksen yhteydessä myös harvinaisen varoituksen siitä, että julkistettuihin lukuihin liittyy tavallista enemmän epävarmuutta. Isot hintavaihtelut tekevät tällä hetkellä tuotannon hintamuutoksista putsatun arvonlisän laskemisesta tavallista haasteellisempaa, eli suuretkin tarkennukset ovat jatkossa mahdollisia.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.

Keskuskauppakamari: Kaivatut ratkaisut helpottamaan osaajapulaa jäivät kehysriihessä toteuttamatta17.4.2024 09:01:43 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää huojentavana, että hallitus säästi kehysriihessä koulutuksen merkittäviltä leikkauksilta vaikeassa taloustilanteessa, mutta samalla uupumaan jäivät myös kaivatut panostukset osaavan työvoiman saatavuuteen. Keskuskauppakamarin osaajakyselyyn vastanneista yrityksistä jo lähes 70 prosenttia kokee, että osaajapula on muodostunut niille kasvun esteeksi.

Keskuskauppakamari: Leikkaukset ymmärrettäviä - panostukset kasvuun välttämättömiä16.4.2024 16:42:21 EEST | Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen hallitusohjelman suunnitelmien mukaan. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sopeutustoimien ja veronkiristysten rinnalla hallitus päätti myös kasvua tukevista toimista, joilla voidaan kääntää Suomen suunta.

Keskuskauppakamari: Kehysriihessä on löydettävä lisää kasvun eväitä – pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät Suomea pelasta15.4.2024 06:48:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari painottaa, että tulevassa kehysriihessä on löydettävä uusia kohdennettuja keinoja talouden kasvun edistämiseksi. “Vaikka nykyiset sopeutustoimet ovat tarpeellisia julkisen talouden tasapainottamiseksi, pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät yksin riitä kääntämään Suomen taloutta kasvu-uralle", toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Romakkaniemi.

Kauppakamarien tilasto: Vienti romahti maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuodesta – ”lakkojen vaikutus selkeä”9.4.2024 06:57:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien vientiasiakirjatilastojen mukaan ulkomaakaupan vienti väheni maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Alkuvuonna eli tammi-helmikuussa vienti vielä kasvoi edellisvuoteen verrattuna. ”Maaliskuun luvuissa näkyy selkeästi se, mitä poliittinen lakko teki Suomen viennille: romahdutti sen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.