Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Yksityisen kulutuksen supistuminen käänsi talouden laskuun – korona-ajan säästöt eivät kannattele kotitalouksia loputtomiin

Suomen talous on kääntynyt syksyn aikana laskuun, ja bruttokansantuote supistui 0,3 prosenttia edellisestä neljänneksestä, selviää Tilastokeskuksen tuoreesta julkistuksesta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan voidaan puhua jonkinlaisesta torjuntavoitosta, sillä tuotannon sukellus on ollut toistaiseksi vähäisempää kuin alun perin pelättiin. Myös vienti ja investoinnit ovat olleet tähän asti kasvussa. Kotitalouksissa on sinnitelty osin korona-ajan säästöjen turvin, mutta jatkossa yksityisen kulutuksen näköala näyttää vaisulta, sillä inflaatio pysyy vielä toistaiseksi korkeana. Todennäköistä on, että talouden supistuminen jatkuu talvella ja samaan aikaan myös vientinäkymät heikentyvät.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Tilastokeskus julkaisi tänään ensimmäisen varsinaisen arvion vuoden kolmannen neljänneksen bruttokansantuotteesta. Suomen talous supistui 0,3 prosenttia edellisestä neljänneksestä. Suhteessa viime vuoden vastaavaan jaksoon oltiin edelleen 1,0 prosentin kasvussa.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan tilannetta voi luonnehtia jonkinlaiseksi torjuntavoitoksi, sillä kehitys on ollut parempaa, kuin mitä helmikuussa Venäjän hyökkäyssodan alkaessa pelättiin.

”Vuoden kolmannen neljänneksen tuotantoluvut vahvistavat sen mitä pelättiin, eli Suomen talous on syksyllä kääntynyt laskevalle uralle. Myös alkuvuoden kasvulukuja tarkistettiin uuden julkistuksen yhteydessä kohtalaisen selvästi alaspäin, eli kuluva vuosi ei ole niiltäkään osin sujunut ihan niin hyvin kuin toistaiseksi on luultu. Silti voidaan edelleen puhua jonkinlaisesta torjuntavoitosta. Suhdannetilanne on heikentynyt, mutta toistaiseksi tuotannon sukellus on ollut vähäisempää kuin mitä pelättiin Venäjän hyökkäyssodan alkaessa helmikuun lopussa”, sanooAppelqvist.

Valtaosa bruttokansantuotteen alaeristä kehittyi edelleen kohtalaisen pirteästi, mutta yksityisen kulutuksen ja varastojen lasku käänsivät kokonaisuuden pakkaselle. Sekä vienti että investoinnit olivat edelleen kasvussa vuoden kolmannella neljänneksellä. Kasvua mitattiin sekä suhteessa vuoden toiseen neljännekseen että viime vuoteen. Sen sijaan yksityinen kulutus supistui.

Koneisiin ja laitteisiin kohdentuvien teollisten investointien elpyminen vuoden kolmannella neljänneksellä oliAppelqvistin mukaan erittäin tervetullutta.

”Tuotantopotentiaali ei pidemmän päälle kasva ilman teollisia investointeja. Nyt investointeja kuitenkin saatiin ja toivottavasti sama kehitys jatkuu”, sanoo Appelqvist.

Jatkossa suhdannetilanne puristuksissa useammalta suunnalta

Appelqvistin mukaan kotitaloudet ovat sinnitelleet tähän saakka yksityisen kulutuksen osalta yllättävän hyvin, vaikka villinä laukkaava inflaatio on syönyt rajusti palkkojen ostovoimaa.

”Osin kyse on siitä, että on kaivettu esiin korona-aikana kertyneitä säästöjä ja pyritty niiden turvin ylläpitämään elintasoa. Loputtoman pitkään kulutusta ei silti ole mahdollista näillä konsteilla ylläpitää. Jatkossa yksityisen kulutuksen näköala on vaisu, kun inflaatio pysyy vielä toistaiseksi korkeana. Siksi on hyvin todennäköistä, että talouden supistuminen jatkuu talvella. Samaan aikaan myös vientinäkymä heikkenee, eli jatkossa suhdannetilanne on puristuksissa useammaltakin suunnalta”, sanoo Appelqvist.

Tilastokeskus esitti aamun julkistuksen yhteydessä myös harvinaisen varoituksen siitä, että julkistettuihin lukuihin liittyy tavallista enemmän epävarmuutta. Isot hintavaihtelut tekevät tällä hetkellä tuotannon hintamuutoksista putsatun arvonlisän laskemisesta tavallista haasteellisempaa, eli suuretkin tarkennukset ovat jatkossa mahdollisia.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin EU-katsaus: Kauppapolitiikka Yhdysvaltojen kanssa Ruotsin puheenjohtajuuskauden keskiössä31.1.2023 06:42:00 EET | Tiedote

Ruotsilta odotetaan sen EU-puheenjohtajuuskaudella aktiivista kauppapolitiikkaa. Keskuskauppakamarin tänään julkaistussa EU-katsauksessa kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka korostaa, että translanttisten kauppasuhteiden tiivistäminen ja EU:n ja Yhdysvaltojen hiertäneelle kauppakiistalle ratkaisun hakeminen ovat tärkeitä, sillä kauppasopimukset alueellistuvat ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa vahvistaa jännitteitä.

Keskuskauppakamari: Osaajien maahanmuuton vauhdittaminen seuraavan hallitusohjelman ytimeen – tuoreen maahanmuuttotilaston kasvulukuihin ei voi tuudittautua30.1.2023 12:13:09 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii lisää toimia osaajien maahanmuuton vauhdittamiseksi. Maahanmuuttoviraston tänään julkaisemien tilastojen mukaan työperäinen maahanmuutto kasvoi merkittävästi vuonna 2022, mutta edelleenkään ei olla riittävällä tasolla. Tarvitaan selkeä tavoite osaajien maahanmuuton lisäämiseksi seuraavaan hallitusohjelmaan sekä TalentBoost 2.0 -ohjelma, jossa konkretisoidaan ne keinot, joilla tavoitteeseen päästään.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työvoiman kysyntä jäähtymässä ja lomautusten määrässä kasvua – historiallisen korkea työllisyysaste pehmentää iskuja27.1.2023 09:45:08 EET | Tiedote

Tuoreiden työllisyyslukujen mukaan Suomen työllisyysaste on edelleen historiallisen korkealla tasolla, eikä samanlaisia lukemia ole nähty sitten 1990-luvun alun. Lomautuksien määrässä on kuitenkin kasvua, ja työvoiman kysyntä on jäähtymässä. Suomen työmarkkinoiden taantumasignaalit ovat silti toistaiseksi vaimeita. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan ollaan vielä kaukana työllisyysnäkymien romahduksesta tai koronakriisiin verrattavasta lomautusaallosta.

Keskuskauppakamari: Julkinen sektori ei voi tukahduttaa yksityisten yritysten toimintaa ja kilpailua – alkoholilainsäädännön vapauttamista jatkettava25.1.2023 09:16:19 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari jatkaisi alkoholilainsäädännön vapauttamista, jonka seurauksena mahdollistetaan mietojen alkoholijuomien myynti vähittäiskaupoissa, luovutaan alkoholin myynnin kellonaikaa koskevista rajoituksista ja kevennetään anniskeluun liittyvää sääntelyä. Markkinoiden toimivuus, yrittäjyyden edistäminen ja kasvu vaativat, että yksityisten yritysten kilpailua ja toimintaa markkinoilla ei tukahduteta julkisen sektorin toimesta, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kauppakamarit: Venäjälle myönnettyjen alkuperätodistusten määrä pudonnut rajusti vuodessa – merkittävä pudotus ensimmäisen pakotepaketin jälkeen25.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan EU:n ulkopuolelle suuntautuvassa viennissä tarvittavien alkuperätodistusten määrä vuonna 2022 tippui 17 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Pudotus johtuu pääasiallisesti Venäjän alkuperätodistusten määrän vähenemisestä. Tuoreiden tilastojen mukaan viime vuonna eniten alkuperätodistuksia myönnettiin Turkkiin, Kiinaan ja Saudi-Arabiaan. Vielä vuonna 2021 Venäjä oli vientiasiakirjatilastoissa sijalla kolme Turkin ja Kiinan jälkeen, mutta viime vuonna Venäjä tippui kuudennelle sijalle. Myös Kiinaan viime vuonna myönnettyjen alkuperätodistusten määrä oli kokonaisuudessaan laskusuuntainen.