Keskuskauppakamarin Romakkaniemi: Jatkuva oppiminen kirjattava ydintoiminnoksi korkeakoululakiin

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi on huolestunut hallituksen riittämättömistä aikeista tukea jatkuvaa oppimista. Eduskunnan sivistysvaliokunta pyysi Keskuskauppakamarilta kirjallista asiantuntijalausuntoa hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi yliopistolain ja ammattikorkeakoululain muuttamisesta.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Romakkaniemen mukaan lakiin kirjatut muutokset ovat oikeansuuntaisia, mutta riittämättömiä suhteessa käynnissä olevaan työelämän ja koulutusjärjestelmän murrokseen sekä nopeisiin osaamistarpeiden muutoksiin. Esityksen suurin ongelma on rahoituksen puuttuminen jatkuvan oppimisen mahdollistamiseksi.

”Esityksen tavoitteita ei saavuteta, ellei yliopistoille ja ammattikorkeakouluille suunnata rahoitusta ja taloudellisia kannusteita tehtävän toteuttamiseen. Rahoitusmalli määrittelee sen, kuinka suuri painoarvo yliopistoissa ja korkeakouluissa jatkuvan oppimisen mahdollistamiselle todellisuudessa annetaan. Siksi rahoitusmallia olisi ollut hyvä käsitellä samassa yhteydessä tämän lakiesityksen käsittelyn kanssa”, hän sanoo.

Romakkaniemen mukaan nyt valmisteilla olevien lakien muotoilu jättää jatkuvan oppimisen edelleen korkeakoulujen ydintoimintaa täydentäväksi sivutehtäväksi.

”Mahdollisuus jatkuvaan oppimiseen on tulevaisuuden osaamista ja kilpailukykyä rakennettaessa ensiarvoisen tärkeä asia, eikä pelkkä koulutustarjonnan sivurooli ole siten riittävä. Siksi esitämme Keskuskauppakamarissa, että jatkuvan oppimisen mahdollisuuksien tarjoaminen kirjattaisiin yliopisto- ja korkeakoululakeihin niiden ydintehtäviin lukeutuvaksi”, hän sanoo.

Romakkaniemi muistuttaa, että digitalisaation ja teknologian kehityksen myötä kaikkien työntekijöiden osaamistarpeet muuttuvat, minkä vuoksi koulutuksen joustavuutta on lisättävä merkittävästi nykyisestä. Osaamista täydentävistä moduuleista on tultava yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen ydintehtäviin kuuluvaa toimintaa, jota on saatavilla opiskelijoille myös maksuttomana.

Keskuskauppakamari tarjoaa hallitusohjelmatavoitteessaan jatkuvan oppimisen entistä paremmalle mahdollistamiselle ratkaisuja. Niiden mukaan:

• Yliopistoille ja ammattikorkeakouluille on suunnattava pysyvää rahoitusta

jatkuvan oppimisen mahdollisuuksien tarjoamiseen. Rahoitusmallit on rakennettava

niin, että korkeakouluilla on kannusteet tarjota osaamista täydentäviä,

opiskelijoille maksuttomia moduuleja.

• Jatkuvan oppimisen mahdollisuuksien tarjoamisesta on tehtävä yksi korkeakoulujen

ydintehtävistä.

• Koulutusasteelta toiselle on voitava siirtyä joustavasti ja opintoja eri koulutusasteilta

on voitava yhdistellä helposti.

• Eri koulutusasteiden oppilaitosten sisällöllistä yhteistyötä on kehitettävä.

Opiskelijoiden on voitava rakentaa opintopolkuja yli koulutusjärjestelmän

• Yritysten ja oppilaitosten yhteistyötä on tiivistettävä.

• Sisäänpääsyä koulutukseen on helpotettava. Yliopistojen pääsykokeita on

karsittava ja nuorten turhista välivuosista on päästävä eroon.

• Opiskelijoita on kannustettava valmistumaan yliopistoista nykyistä nopeammin

tarkistamalla opintotukijärjestelmän kannusteita niin, että opintotuki

kannustaa nopeaan valmistumiseen.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Pauliina Pulkkinen Keskuskauppakamarin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajaksi, Eero Yrjö-Koskinen vastuullisuusasiantuntijaksi22.1.2019 12:00Tiedote

Yhteiskuntatieteiden maisteri Pauliina Pulkkinen siirtyy viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajan tehtävään sekä Keskuskauppakamarin johtoryhmän jäseneksi Lääkäriliiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikön paikalta. Tätä ennen hän on työskennellyt 2012-2017 Kokoomuksen viestintäpäällikkönä sekä 14 vuotta toimittajana Helsingin Sanomissa, muun muassa kotimaantoimituksen uutispäällikkönä, Brysselin-kirjeenvaihtajana sekä taloustoimittajana. Pulkkisen vastuulla on viestintä, kauppakamariyhteistyö sekä sidosryhmäyhteistyö. Pulkkinen aloittaa tehtävässään 11.2. Valtiotieteiden maisteri Eero Yrjö-Koskinen on työskennellyt Green Budget Europen toiminnanjohtajana vuodesta 2017 sekä Kestävän kaivostoiminnan verkoston pääsihteerinä vuodesta 2015 alkaen. Aiemmin hän on työskennellyt Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtajana ja EU-parlamentin virkamiehenä. Hän toimii myös Riihimäen kaupunginvaltuustossa vihreiden valtuutettuna. Yrjö-Koskisen vastuulla on Keskuskauppakamarin uuden vastuullisu

Kauppakamarilta selviytymisvinkkejä suomalaisyrityksille Brexitin jälkeen19.1.2019 07:00Tiedote

Keskuskauppakamari on koonnut yrityksille seitsemän kohdan Brexit-selviytymisvinkit Britannian mahdollisen EU-eron johdosta. Yrityksille pelkistetään, mitä Britannian ero 29.3.2019 ilman mitään erosopimuksia eli kova Brexit käytännössä tarkoittaisi ja miten se vaikuttaisi yrityksiin sekä brittikauppaan. Samalla annetaan tietoa keskeisistä, ajan tasalla olevista Brexit-neuvontapalveluista ja tietolähteistä.