Keskuskauppakamarin verouudistus - lisää työtä ja enemmän palkkaa

Keskuskauppakamari ehdottaa ansiotuloverotuksen kevennystä, joka toisi lisää työtä Suomeen ja tekisi työnteosta kannustavampaa. Mallin työllisyysvaikutukseksi on arvioitu 15 000 henkilöä.

Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Kimmo Penttinen.

Verouudistus toteutettaisiin alentamalla valtion tuloveroasteikkoa tasaisesti. Suhteellisesti eniten uudistuksesta hyötyisivät palkansaajat, joiden kuukausipalkka on noin 2500 euroa tai vähän alle.

Uudistuksen taustallaon huoli siitä, että jo alle keskituloisen palkansaajan rajaveroaste on tavattoman korkea. Noin 2600 euron kuukausituloilla 100 euron palkankorotuksesta jää 55 euroa käteen eli rajaveroaste on 45”, Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäkikertoo.

Uudistuksenhintalappu on noin kaksi miljardia euroa.

Kotamäen mukaan kolmannes uudistuksesta rahoittaisi itse itsensä kasvaneen työllisyyden ja kulutuksen kautta, toinen kolmannes rahoituksesta saataisiin luopumalla ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan aikaisen eläkkeen karttumisesta ja viimeinen kolmannes rahoitettaisiin siirtämällä verotuksen painopistettä kulutuksen ja haittojen verotukseen.

“Nykyinenansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan eläkekertymisenmalli ei ole kansalaisille yhdenvertainen, se on fiskaalisesti kallis ja työn kannustimien kannalta ongelmallinen”,toteaa Kotamäki.

Lisäksi Keskuskauppakamarin verouudistuksessa puututtaisiin verovähennyksiin yhdistämällä kunnallisverotuksen ansiotulovähennys sekä valtionverotuksen työtulovähennys.

Verovähennyksiä on lukuisia, joista osa tehdään verosta ja toiset verotettavasta tulosta. Verojärjestelmä on tavattoman monimutkainen ja siten vaikeasti hahmotettava kokonaisuus. Näin monelle verovähennykselle ei ole perusteita, ja järjestelmää tulisi yksinkertaistaa”, Kotamäki linjaa.

Seuraava hallitus tavoittelee työllisyysasteen nostoa 75 prosenttiin.

”Tavoite on kunnianhimoinen tässä suhdannetilanteessa ja sen saavuttamiseksi täytyy kääntää kaikki kivet ja kannot. Keskuskauppakamari haluaa antaa oman panoksensa esittelemällä mallin, joka lisää palkansaajan tuloja, parantaa työn tekemisen kannustimia, lisää työllisyyttä sekä esittää askelmerkit uudistuksen rahoittamiseksi”, Kotamäki summaa.

Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Kimmo Penttinen.

Työllisyyden kasvu vähäistä – hallitukselta odotetaan rohkeita päätöksiä20.8.2019 08:36:17 EESTTiedote

Työllisyysaste on 78 tuhannen työllisen päässä Antti Rinteen hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luku käy ilmi Keskuskauppakamarin julkaisemasta työllisyystavoitelaskurista, jossa tarkastellaan työllisyyden kehittymistä. Tulevan hallituskauden ajan Keskuskauppakamari päivittää kerran kuukaudessa työllisyystavoitteen nykytilan, jonka voi helposti käydä katsomassa tyollisyystavoite.fi -sivustolta.

Työllisyysasteen nostaminen on otettava tosissaan - Keskuskauppakamari julkaisee työllisyystavoitelaskurin19.8.2019 07:00:00 EESTTiedote

Keskustelut työllisyydestä ja työllisyysasteen nostamisesta ovat käyneet viime aikoina vilkkaina. Myös pääministeri Antti Rinteen hallitus sitoutui hallitusohjelmassa 75 prosentin työllisyystavoitteeseen. Keskuskauppakamarin julkaisema työllisyystavoitelaskuri tarkastelee kuukausittain sitä, kuinka hallituksen työllisyystavoite on tähän mennessä toteutunut.

Ville Kajala johtavaksi asiantuntijaksi, Mauri Kotamäki pääekonomistiksi, Emmiliina Kujanpää johtavaksi veroasiantuntijaksi15.8.2019 11:30:44 EESTTiedote

Oikeustieteen kandidaatti Ville Kajala on nimitetty Keskuskauppakamarin johtavaksi asiantuntijaksi vastuualueenaan yhtiöoikeus, corporate governance ja arvopaperimarkkinajuridiikka. Hän ottaa hoitaakseen myös Keskuskauppakamarin lakivaliokunnan. Kajala siirtyy Keskuskauppakamariin Finanssivalvonnasta, jossa hän on toiminut johtavana asiantuntijana. Kajala aloittaa tehtävässään lokakuussa. Valtiotieteiden tohtori Mauri Kotamäki on nimitetty Keskuskauppakamarin pääekonomistiksi. Aiemmin Kotamäki on toiminut Keskuskauppakamarin johtavana ekonomistina ja ekonomistina Työeläkevakuuttajat Tela ry:ssa, valtiovarainministeriössä ja Suomen Pankissa sekä tutkijana Palkansaajien tutkimuslaitoksessa. Kotamäen vastuulle kuuluu ajankohtaisten talouteen liittyvien asioiden seuraaminen ja kommentointi. Lisäksi esimerkiksi neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Keskuskauppakamarin talouskatsaus, suuri veroselvitys ja ensi viikolla ensimmäistä kertaa julkaistava Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri. Ka