Keskuskauppakamarin verouudistus - lisää työtä ja enemmän palkkaa

Keskuskauppakamari ehdottaa ansiotuloverotuksen kevennystä, joka toisi lisää työtä Suomeen ja tekisi työnteosta kannustavampaa. Mallin työllisyysvaikutukseksi on arvioitu 15 000 henkilöä.

Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Kimmo Penttinen.

Verouudistus toteutettaisiin alentamalla valtion tuloveroasteikkoa tasaisesti. Suhteellisesti eniten uudistuksesta hyötyisivät palkansaajat, joiden kuukausipalkka on noin 2500 euroa tai vähän alle.

Uudistuksen taustallaon huoli siitä, että jo alle keskituloisen palkansaajan rajaveroaste on tavattoman korkea. Noin 2600 euron kuukausituloilla 100 euron palkankorotuksesta jää 55 euroa käteen eli rajaveroaste on 45”, Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäkikertoo.

Uudistuksenhintalappu on noin kaksi miljardia euroa.

Kotamäen mukaan kolmannes uudistuksesta rahoittaisi itse itsensä kasvaneen työllisyyden ja kulutuksen kautta, toinen kolmannes rahoituksesta saataisiin luopumalla ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan aikaisen eläkkeen karttumisesta ja viimeinen kolmannes rahoitettaisiin siirtämällä verotuksen painopistettä kulutuksen ja haittojen verotukseen.

“Nykyinenansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan eläkekertymisenmalli ei ole kansalaisille yhdenvertainen, se on fiskaalisesti kallis ja työn kannustimien kannalta ongelmallinen”,toteaa Kotamäki.

Lisäksi Keskuskauppakamarin verouudistuksessa puututtaisiin verovähennyksiin yhdistämällä kunnallisverotuksen ansiotulovähennys sekä valtionverotuksen työtulovähennys.

Verovähennyksiä on lukuisia, joista osa tehdään verosta ja toiset verotettavasta tulosta. Verojärjestelmä on tavattoman monimutkainen ja siten vaikeasti hahmotettava kokonaisuus. Näin monelle verovähennykselle ei ole perusteita, ja järjestelmää tulisi yksinkertaistaa”, Kotamäki linjaa.

Seuraava hallitus tavoittelee työllisyysasteen nostoa 75 prosenttiin.

”Tavoite on kunnianhimoinen tässä suhdannetilanteessa ja sen saavuttamiseksi täytyy kääntää kaikki kivet ja kannot. Keskuskauppakamari haluaa antaa oman panoksensa esittelemällä mallin, joka lisää palkansaajan tuloja, parantaa työn tekemisen kannustimia, lisää työllisyyttä sekä esittää askelmerkit uudistuksen rahoittamiseksi”, Kotamäki summaa.

Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Kimmo Penttinen.

Keskuskauppakamarin Raisa Harjusta Consumer Law Ready -hankkeen pääkouluttaja16.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Consumer Law Ready -hanke on pk-yrityksille suunnattu koulutusohjelma, joka tarjoaa käytännönläheistä perustietoa kuluttajansuojaan liittyvistä asioista. Koulutuksissa keskitytään erityisesti verkkokauppaan ja kotimyyntiin sekä takuuseen ja virhevastuuseen liittyviin asioihin. Toukokuun alusta hankkeen pääkouluttajana Suomessa on toiminut Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju.

Sujuva sääntely hallitusohjelmaan11.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Tulevalla hallituksella on edessään vaikeita asioita. Varsinkin isoille ja ristiriitaisille hankkeille olisi hyötyä sääntelyn sujuvoittamisesta. Lainvalmistelu tarvitsee konsernijohtoa varmistamaan hallitusohjelman toteutumisen ja eri ministeriöiden välistä yhteistyötä seuraamaan ja kehittämään lainvalmistelun laatua. Myös lainvalmistelun laadullinen ja määrällinen resursointi tulee varmistaa sekä vahvistaa lainsäädännön vaikutusarviointia. Todellista muutosta ei kuitenkaan tapahdu ilman poliittisen ja virkamiesjohdon vahvaa sitoutumista.