Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Ketju kirkkaaksi kotiin asti! - Tervetuloa webinaariin 20.9.

Kuluttajan toivelistalla kohtuuhintaista ja kotimaista – mutta miten? Tervetuloa mukaan seuraamaan ruuan matkaa tiloilta ruokapöytään! Webinaarissamme 20.9.2022 klo 14–15.30 pääsemme kiinnostavien puheenvuorojen lisäksi vierailemaan maatilalle ja pohtimaan valintoja yhdessä asiantuntijoiden kanssa

Kotimaisuus on kuluttajan toivelistan kärkipäässä, kun tuotteita valikoidaan kaupassa ostoskoriin. Nousevat hinnat kuitenkin huolettavat. Miten kuluttajat voivat löytää käytännön keinoja ostaa kohtuuhintaista, kotimaista ruokaa ja tukea kotimaista ruuantuotantoa? Mitä kauppa voi tehdä auttaakseen kuluttajaa löytämään haluttuja tuotteita?

Ohjelma 20.9.2022 klo 14–15.30

Webinaarin juontavat ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen MTK:sta ja vaikuttamistyön päällikkö Tiina Vyyryläinen Kuluttajaliitosta.

• 14:00  Webinaarin avaus
    - Tiina Vyyryläinen ja Heidi Siivonen

• 14:02  Live-yhteys maitotilalle Pohjanmaalle
    - tilan emäntä Liisa Vuorela

• 14.:10  Kaupan rooli kestävien valintojen edistämisessä
    - vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, S-ryhmä

• 14:30  Videoterveiset kasvinviljelytilalta
    - tilan isäntä Olli Caven

• 14:40  Satokausikalenterista vinkkejä sesonginmukaiseen ruokaan
    - toimitusjohtaja Samuli Karjula, Satokausi Media

• 15:00  Kotimaista pöytään - miten lukea pakkausmerkintöjä?
    - toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi, Ruokatieto Yhdistys

• 15:20  Aikaa kysymyksille

• 15:30  Webinaarin päätös.

Yhteistyössä MTK ja Kuluttajaliitto

#ketjukirkkaaksi

Näin osallistut:

Ilmoittaudu webinaariin viimeistään 19.9. tämän linkin kautta.
Ilmoittautumalla webinaariin varmistat itsellesi muistutuksen ja tapahtumalinkin tilaisuuteen. Linkki lähetetään noin tuntia ennen tilaisuuden alkua kaikkien ilmoittautuneiden sähköpostiin.

Tapahtuman nettisivut: https://www.mtk.fi/-/ketjukirkkaaksi

Tervetuloa mukaan!

MTK ja Kuluttajaliitto

Ruusukaalin aika on nyt4.10.2022 15:23:52 EEST | Tiedote

Ruusukaalin viljelijöillä on parasta aikaa meneillään sadonkorjuu. Suomen olosuhteissa työ tapahtuu käsin, koska kaalinkerät on saatava ennen kovia pakkasia kylmävarastoon sitä mukaa kun niitä valmistuu. Niitä ei voi pitää pellolla ja koota kerralla, kuten lyhyen päivän sääolosuhteissa. Suomessa maukas ja kaunis ruusukaali on edelleen melko tuntematon, toisin kuin esimerkiksi Hollannissa ja Englannissa, joissa ruusukaalia osataan arvostaa.

Suomen tiukennettava otettaan EU:n ennallistamisasetukseen 22.9.2022 14:24:25 EEST | Tiedote

Valtioneuvosto päätti tänään torstaina kantansa luonnon ennallistamista koskevaan EU-asetusehdotukseen. Komissio julkisti oman ehdotuksensa kesäkuussa. MTK on alkuvuodesta lähtien vaatinut hallitukselta aktiivisuutta ja Suomen etujen vahvaa puolustamista asiassa. MTK pitää erittäin tärkeänä, että kanta on nyt hallituksessa lopulta muodostettu. Otetta on kuitenkin Ruotsin tapaan edelleen tiukennettava.

KORJATTU TIEDOTE // KORVAA HETKI SITTEN LÄHETETYN TIEDOTTEEN. INGRESSIÄ KORJATTU // MTK:n puheenjohtaja Marttila: EU-parlamentin kanta puuenergiaan on kestämätön ja käsittämätön14.9.2022 15:24:56 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti tänään keskiviikkona kannastaan uusiutuvan energian direktiivin muuttamiseksi. MTK on pettynyt parlamentin tapaan käsitellä Euroopan tärkeintä uusiutuvan energian lähdettä – puuta. Parlamentti esittää puun energiakäytön vähentämistä pitkällä aikavälillä.