Keusoten lääkärin ja hoitajan vastaanottojen puhelinruuhka helpottamassa

Yhteyden saa puhelimella yhä useammin samana päivänä
Alkuvuoden aikana kaikista vastaanottopalveluihin tulleista puheluista yli puoleen on vastattu saman päivän aikana. Kiireellisissä asioissa vastaanottopalveluiden puhelinasiointiin on saanut koko alkuvuoden yhteyden samana päivänä - tällä hetkellä noin kahdessa tunnissa.
Viimeisten kahden viikon ajan takaisinsoiton on saanut myös kiireettömissä asioissa samana päivänä Tuusulassa, Mäntsälässä ja Pornaisissa. Omaan hoitovastaavaan on saanut yhteyden samana päivänä Järvenpäässä pääosin koko alkuvuoden ja nyt myös Tuusulassa.
Hankalin tilanne on tällä hetkellä Hyvinkään, Mäntsälän ja Pornaisten hoitovastaavien puhelinasioinneissa, joissa jo kertaalleen puretut jonot ovat lähteneet kasvamaan uudelleen. Keusote jatkaa jonojen purkamista ja pyrkii tasaamaan tilanteen mahdollisimman pian.
Kokonaisuudessaan tilanne on parantunut huomattavasti alkuvuodesta: Takaisinsoittojen viiveen keskiarvo oli tammikuussa noin 4 vrk, helmikuussa 3 vrk ja maaliskuun alussa noin 2,5 vrk. Jonossa vähintään edelliseltä arkipäivältä olevien puheluiden määrä on laskenut tammikuun pahimmasta ruuhkasta 60 %. Tällä hetkellä jonossa olevista 1300 puhelusta noin puolet on odottanut enintään 3 arkipäivää ja loput tätä pidempään.
Kiireettömiin lääkäripalveluihin pääsy vaihtelee terveysasemittain
Kiireettömiin lääkäripalveluihin on paikoitellen edelleen jonoa. Paras tilanne on tällä hetkellä Klaukkalassa, Nurmijärven kirkonkylässä ja Rajamäellä, joissa lääkärin vastaanotolle pääsee kiireettömissä asioissa keskimäärin 2–3 päivässä.
Hankalin tilanne on Mäntsälässä, jossa tilanne ei ole vielä korjaantunut lisätoimenpiteilläkään. Maaliskuun alussa Keusote aloitti laajennetun yhteistyön Terveystalon kanssa, mutta kiireettömiä läsnävastaanottoja ei ole pystytty lisäämään kysyntään nähden riittävästi. Keusote pyrkii helpottamaan tilannetta esimerkiksi lääkärirekrytoinneilla ja valmistelemalla palvelusetelitoimintaa.
Kiireelliset lääkäripalvelut turvataan kaikissa avoinna olevissa toimipisteissä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi Mäkelä-BengsPäällikköVastaanottopalvelut
Puh:050 497 2478paivi.makela-bengs@keusote.fiSusanna PitkänenPalvelujohtaja
Puh:050 497 2651susanna.pitkanen@keusote.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Valtuustoseminaarin pääaiheena palveluverkko ja talous8.5.2025 18:23:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) valtuustoseminaarissa torstaina 8.5.25 käytiin perusteellista ja taustoittavaa keskustelua hyvinvointialueen rahoituksesta, taloudesta ja tulevista hyvinvointialueen tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman säästötoimenpiteistä.
Turvallista ja tavallista arkea ikäihmisten perhehoidossa5.5.2025 13:45:04 EEST | Tiedote
Perhehoito tarjoaa mielekästä ja ihmisläheistä työtä ikäihmisten parissa. Sen ytimessä on tavallinen ja turvallinen perhe-elämä yksityiskodeissa. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) järjestää kolme infoiltaa kaikille ikäihmisten perhehoitajan tehtävästä kiinnostuneille.
Valtioneuvosto hyväksyi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman29.4.2025 13:28:49 EEST | Tiedote
Valtioneuvosto on tehnyt 6.3.2025 päätöksen Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) lainanottovaltuuden muuttamisesta vuodelle 2025. Päätöksen ehtona oli päivitetyn tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimittaminen valtiovarainministeriölle, jonka tarkoituksena on varmistaa alueen kyky hoitaa lainavelvoitteensa ja järjestää lakisääteiset palvelut.
Lähipalveluiden saatavuus turvataan – Keusote kehittää palveluverkkoaan asukkaita varten24.4.2025 18:35:46 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) valmistelee palveluverkoston uudistamista tulevina vuosina. Tärkein asia ei kuitenkaan muutu: sosiaali- ja terveyspalvelut pysyvät asukkaiden saatavilla. Kehittämistyön tavoitteena on varmistaa, että pystymme tarjoamaan lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut oikea-aikaisesti, laadukkaasti ja sujuvasti – myös tulevaisuudessa.
Keusoten uusin digipalvelu on näppärä ja turvallinen chat23.4.2025 08:24:19 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusoten) uuden OmaKeusote-mobiilisovelluksen chat-palvelu on helppo ja turvallinen tapa hoitaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita. Keusoten chatissa asiakas kohtaa aina Keusoten omat sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaiset.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme