Kiertotaloudessa ansioitunut Robbes Lilla Trädgård Ab palkittiin Itä-Uudenmaan yrityspalkinnolla

Helsingin seudun kauppakamarin Itä-Uudenmaan yrityspalkinnon on voittanut puutarha-alan yritys Robbes Lilla Trädgård Ab. Kilpailun teemana oli tänä vuonna kiertotalous menestyvässä yrityksessä. Voittanut yritys on uskaltanut tehdä aktiivisesti kiertotaloutta tukevia investointeja, joilla haetaan kasvua myös tulevaisuudessa.

- Tämän vuoden teema on tärkeä niin yritystaloudessa kuin koko yhteiskunnassamme. Robbes Lilla Trädgård Ab on satsannut voimakkaasti kiertotalouteen ja kehittänyt toimintaansa kestävän kehityksen mukaisin ratkaisuin. Robbes on valittu myös Sitran toimesta kiinnostavaksi yritykseksi kiertotalouden osalta, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikön ja palkintolautakunnan puheenjohtaja, toimitusjohtaja Mauri Molander.

Robbes Lilla Trädgård Ab kehittää aktiivisesti kestävän kehityksen mukaisesti toimintaansa. Konkreettisina toimenpiteinä yritys on vaihtanut muun muassa kaikki muoviruukut 100 % kompostoituviin ruukkuihin. Lisäksi esimerkiksi kasvatuksen yhteydessä syntynyt jäte kompostoidaan kokonaisuudessaan ja käytetään uudelleen. Kasvihuoneet ja kasvualustat on suunniteltu täysin uusin ajatuksin energiaa säästäväksi. Robbes kehittää lisäksi Fjujitsun kanssa menetelmiä, joilla tuotannon tehokkuutta parannetaan ja tätä kautta käytettävän energian määrä pienenee. Käytettävä energia on 100 % uusiutuvaa.

- Robbes on omalla toiminnallaan osoittanut esimerkillisesti sen, kuinka yritysten tulevaisuuden kilpailukyvyn täytyy nojautua kestäviin ratkaisuihin. Myös kuluttajat painottavat entistä enemmän kestävää kehitystä omissa valinnoissaan, toteaa Molander.

Vuonna 2002 perustettu yritys viljelee salaatti-, yrtti- ja itulajiikkeita ruokakauppoihin ja ravintolakeittiöiden käyttöön.

Kilpailuun saivat osallistua kaikki yritykset, jolla on liiketoimintaa Itä-Uudellamaalla eli Askolassa, Lapinjärvellä, Loviisassa, Myrskylässä, Porvoossa, Pukkilassa tai Sipoossa. Yritys voi olla myös valtakunnallinen toimija, jolla on liiketoimintaa Itä-Uudellamaalla. Perinteinen Itä-Uudenmaan yrityspalkinto jaettiin 21. kerran.

Lisätietoja:

Helsingin seudun kauppakamarin Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikön
ja Yrityspalkinto-lautakunnan puheenjohtaja Mauri Molander, mauri.molander.fi,

Rauha Kiljunen-Ruotsalainen
Viestintäpäällikkö I Head of Communications & PR
rauha.kiljunen-ruotsalainen@chamber.fi
Kalevankatu 12, 00100 HELSINKI

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvottelut saatava pikaisesti maaliin – valtion rahoitettava pääosa Espoon kaupunkiradasta28.5.2020 16:13:13 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut ovat vielä kesken, vaikka edellinen sopimuskausi päättyi jo viime vuoden lopussa. Sopimukseton tila on myrkkyä seudun asuntotuotannolle, jonka hyytyminen olisi vakava lisäisku koronakriisistä laajasti kärsivälle metropolialueelle. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sopimukseen pääsemistä viivästyttää erimielisyys valtion rahoitusosuudesta Espoon kaupunkiradan rakentamisessa. Valtion tulee rahoittaa pääosa merkittävistä raskaan raideliikenteen investoinneista, kuten Espoon kaupunkiradasta.

Kysely: Yrityspäättäjät odottavat viranomaisilta johdonmukaisempaa koronaviestintää27.5.2020 10:39:59 EESTTiedote

Yrityspäättäjät seuraavat koronakriisiin liittyen eniten pääministeri Sanna Marinin, presidentti Sauli Niinistön ja Osmo Soininvaaran näkemyksiä. Organisaatioina seurataan eniten THL:n ja HUS:n asiantuntijalausuntoja. Kotimaiset sanomalehdet digijulkaisuineen sekä TV ovat Googlen ohella suosituimpia tiedonhakuareenoita. Pääministeri Marin saa kiitosta selkeästä viestinnästään, muiden ministereiden viestintään suhtaudutaan kriittisemmin. Yritysjohto odottaa median välttävän skuuppijournalismia ja luovan vähemmän paniikkimielialaa. Yli 600 yrityspäättäjää kertoivat mielipiteensä koronaviestinnästä.

Kauppakamarin koronakysely: paljon puhetta yritystuista, liian vähän tekoja20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kymmenesosalla yrityksistä liikevaihto on tippunut 75-100 %. Suhteellisesti eniten tähän joukkoon kuuluvia yrityksiä on rahoitus-, vakuutus-, kiinteistö- sekä informaatio- ja viestintäaloilla. Näkymät ovat heikkenemässä seuraavan kahden kuukauden aikana, ainoastaan enää 15 % uskoo liikevaihtonsa säilyvän ennallaan. Poliittisen päätöksenteon hitaus turhauttaa yrityksiä, selviää Helsingin seudun kauppakamarin koronakyselystä.