Kiinnitä huomiota moottoripyörän keväthuoltoon välttyäksesi yllättäviltä remonteilta – tavarantarkastaja voi arvioida moottoripyörän käyvän arvon

Kuivunut asvaltti houkuttelee motoristeja jo tien päälle ja moottoripyöräkaupoille. Keväällä moottoripyöräkuume iskee moneen ja pyörät vaihtavat omistajiaan. Ennen moottoripyörän päälle hyppäämistä tulisi kuitenkin huolella suorittaa keväthuolto ja ennen pyörän myymistä saattaa olla aiheellista selvittää pyörän käypä arvo.

”Kevään tullessa ja teiden kuivuessa moottoripyöriä alkaa näkymään liikenteessä yhä enemmän. Keväthuolto olisi ehdottoman tärkeä olla tehtynä ennen liikenteeseen lähtöä”, muistuttaa Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT), Harley-Davidsonin kenttämyyntipäällikkö Mikko Summa.

Moottoripyörä on syytä huoltaa keväällä ennen ajokautta sekä syksyllä ajokauden loputtua. Keväthuolto on moottoripyörälle tärkeä, vaikka syksyllä olisikin huollon tehnyt.

”Moottoripyörään vaikuttaa ajamisen lisäksi seisonta-aikana yllättävätkin asiat, kuten mahdollinen kylmyys ja kosteus säilytystiloissa”, Summa kertoo.

Moottoripyöräilijän tulisi tarkistaa menopelistään seuraavat asiat ennen ajokauden aloittamista:

Akku: Moottoripyörän akku pitää ladata joka tapauksessa, mutta vielä parempi ratkaisu olisi irrottaa akku pyörästä ja ladata irrallisena. Näin tulisi tarkistettua akun kiinnitys ja kytkennät, kun täysi akku asennetaan takaisin paikoilleen.

Renkaat: Missä kunnossa renkaat ovat viime ajokauden jäljiltä? Moottoripyörän renkaiden minimiurasyvyys on lain mukaan yksi millimetri, mutta renkaat on syytä vaihtaa jo hyvissä ajoin. Renkaan pito heikkenee, mitä lähempänä minimiurasyvyys on. Rengaspaineet tulee myös tarkistaa ennen liikkeellelähtöä. Oikeat ilmanpaineet löydät ohjekirjasta tai renkaan kyljestä.

Valot: Tarkista ajovalot ja vilkkujen valot, jotta olet varmasti näkyvä liikenteessä.

Ääni: Tarkista äänimerkin kuuluvuus, jotta tilanteen vaatiessa äänitorvi on kunnossa.

Öljytasot: Pyörätyypistä riippuen öljytasot tulee tarkistaa moottorista, vaihteistosta, ensiövedosta ja toisiovedosta. Muista myös muut nestetasot esim. jäähdytysneste sekä jarruneste. Moottorin toiminnan kannalta kriittisiä ovat öljy- sekä jäähdytysnestetasot - jos nämä eivät ole kunnossa, voi tulla yllättäviä ja kalliitakin remontteja.

Summa muistuttaa, että ennen liikenteeseen lähtöä on hyvä olla tarkastettuna ja tehtynä myös mahdollisten hihnojen sekä ketjujen kireys, metallipintojen suoja-aineiden pesu sekä kahvojen ja polkimien toiminta. On myös hyvä todeta jarrujen toiminta ennen kuin lähtee liikkeelle.

Oletko harkinnut pyörän vaihtoa?

Uudesta moottoripyörästä haaveileva pohtii varmasti myös nykyisen pyöränsä jälleenmyyntiarvoa. Pyörän arvoa voi arvioida vertailemalla muiden samankaltaisten pyörien myyntihintaan tai voi kääntyä ammattilaisen puoleen. Jos moottoripyörä on harvinaisuus tai sen todellisen arvon määritteleminen on muutoin vaikeaa, voi puolueettomalta HTT-tavarantarkastajalta tilata moottoripyörälle käyvän arvon määrityksen.

“HTT-tavarantarkastaja esittää aina myös perustelut käyvälle arvolle. Lisäksi arvonmäärityksessä otetaan kantaa myös moottoripyörän toiminnallisuuteen, joten se on siinäkin mielessä hyvä dokumentti myyntiä ajatellen”, vinkkaa Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Harju muistuttaa, että moottoripyörän asianmukaisella huollolla on merkitystä moottoripyörän arvon säilymisen kannalta.

HTT-tarkastuksia teetetään esimerkiksi, kun tarvitaan puolueetonta arviota siitä, onko auton maalaus asianmukainen, onko kylpyhuoneen vesieristykset tehty normien mukaisesti tai vastaako tuotantolinjan toiminta sovittua. Suomessa toimii noin 180 tarkastajaa, jotka tekevät vuosittain noin 600 tavarantarkastusta ympäri Suomea. HTT-nimikkeen edellytyksenä on alan koulutus ja pitkä työkokemus sekä HTT-kokeen hyväksytty suorittaminen.HTT-kokeen järjestää ja toimintaa valvoo Keskuskauppakamarin tavarantarkastajalautakunta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työttömyyden trendi alitti koronaa edeltäneen tason – työmarkkinoiden paras vire kuitenkin taittumassa24.5.2022 10:22:13 EEST | Tiedote

Työmarkkinoilla on edelleen hyvä vire, vaikka työllisyyden paraneminen eteneekin ymmärrettävästi aiempaa hitaammin jo valmiiksi korkeasta lähtötasosta johtuen. Työttömyystilanne jatkaa sekin paranemista, mutta pitkäaikaistyöttömyyden hidas aleneminen säilyy edelleen kipupisteenä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist huomauttaa, että työmarkkinoiden paras vire alkaa jatkossa kuitenkin taittua, ja suhdanne-ennusteet ennakoivat Suomen talouden kasvun merkittävää hidastumista.

Keskuskauppakamari: Kiinan vientikauppa vaikeutuu, riskit logistisen kriisin eskaloitumiselle - ongelmat jääneet sodan varjoon16.5.2022 14:05:30 EEST | Tiedote

Kiinan kasvaneet ongelmat ovat jääneet osin Ukrainan sodan varjoon. Keskuskauppakamari varoittaa, että ongelmat ovat valtavia ja ne vaikeuttavat merkittävästi vientikauppaa ja uhkaavat pahentaa jo ennestään vakavaa logistista kriisiä. Maassa on äärimmäisen tiukat koronatoimet ja osa tehtaista on suljettu tai puoliteholla sulkujen ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Sulkujen alettua huhtikuussa vientiyritysten tarvitsemien alkuperätodistusten määrä Kiinaan putosi 47 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Palkkojen nousu ajaisi kierteeseen, jossa palkat ja kuluttajahinnat nousevat rinta rinnan – ”tilanne ei hyödyttäisi ketään”13.5.2022 10:13:31 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio eli kuluttajahintojen vuosimuutos oli huhtikuussa 5,7 prosenttia. Maaliskuussa inflaatio oli 5,8 prosenttia eli inflaatiovauhti hidastui hieman. Inflaatiota hillitsi bensan hinnan pieni aleneminen suhteessa maaliskuun ennätyksellisen korkeaan tasoon, eikä odotettavissa ole polttoaineiden hinnannousua nykytasolta. Pikaista helpotusta inflaatioon ei kuitenkaan ole luvassa ja hinnankorotukset nakertavat ostovoimaa, erityisesti ruuan osalta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist kannustaa tähtäämään tasaiseen ostovoiman nousuun pitkällä aikavälillä tilapäisten palkankorotusten sijaan, jotka uhkaavat kroonistaa inflaation.

Keskuskauppakamari: Nato-jäsenyys toteutuu nopeammin kuin kuvitellaan11.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Päätös Suomen Nato-jäsenyydestä etenee tällä viikolla nopeaan tahtiin. Presidentti ja valtioneuvosto antavat täydennyksen eduskunnassa käsittelyssä olevaan turvallisuuspoliittiseen ajankohtaisselontekoon. Siinä todetaan Suomen hakevan jäsenyyttä Pohjois-Atlantin liitossa Natossa. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää todennäköisenä, että Naton jäsenmaissa prosessi etenee paljon nopeammin kuin on arvioitu. Suomi ja Ruotsi saattavat liittyä Naton jäseniksi jo Madridin kesäkuun lopussa olevaan huippukokoukseen mennessä.

Keskuskauppakamari: EU:lla ei ole varaa olla heikko suurvaltojen rinnalla - riippuvuudet Venäjästä on katkaistava9.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan unioni synnytettiin takaamaan rauhaa Eurooppaan. Yhteisten taloudellisten intressien avulla haluttiin turvata, etteivät valtiot kävisi asein toistensa kimppuun. Tänä vuonna Eurooppa-päivää varjostaa kuitenkin Venäjän raaka hyökkäyssota Ukrainaan. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Päivi Woodin mukaan parasta EU:n ulkopolitiikkaa on katkaista riippuvuudet Venäjästä. EU:n sisäpolitiikassa Suomella tulisi olla selkeämpi näkemys siitä, mihin suuntaan EU:ta tulevaisuudessa kehitetään ja mitä Suomi haluaa unionilta.