Kiinteistöalalle 191 uutta laillistettua välittäjää

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin tämän kevään koekierroksella 191 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV).

LKV-kokeeseen osallistui tällä kertaa yhteensä 501 kokelasta, joista 173 suoritti kokeen hyväksytysti. LVV-kokeeseen osallistui puolestaan 43 kokelasta, joista 18 suoritti kokeen hyväksytysti.

Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkusen mukaan kokeiden vaativuus näkyy läpipääsyprosenteissa.

"LKV-kokeen hyväksymisprosentti on melko lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa, joka on 38 prosenttia. Kokeessa hyväksyttyjä oli tänä vuonna 34,5 prosenttia hakijoista. Koe on vaativa ja edellyttää pitkää valmistautumista. LVV-kokeen hyväksymisprosentti jäi tänä vuonna selvästi pitkän aikavälin keskiarvon alapuolelle. Pitkän aikavälin hyväksymisprosentti on 71 prosenttia, tänä vuonna yllettiin 42 prosenttiin. Toisaalta LVV-kokeen osallistujamäärät ovat sen verran pienempiä, että jo muutaman kokelaan tuloksen muutos vaikuttaa prosenttimäärään merkittävästi", Tikkunen sanoo.

Tikkusen mukaan vuonna 2016 voimaan astunut laki vaikuttaa kokelaiden määrään ja ammattipätevyyden arvoon edelleen selkeästi. Laki edellyttää LKV- tai LVV-pätevyyttä vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä. Ennen pätevyys vaadittiin vain liikkeen vastaavalta hoitajalta.

"Nykyinen laki on osaltaan edesauttanut sitä, että välitysliikkeet kiinnittävät aikaisempaa enemmän huomiota työntekijöidensä koulutukseen ja pätevyyteen. Ammattipätevyys osoittaa, että välittäjä tuntee alan keskeisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan. LKV- tai LVV-pätevyys on välittäjän näkökulmasta valtti myös rekrytoinneissa", Tikkunen toteaa.

Välittäjäkokeet järjestetään valtakunnallisesti kolmella paikkakunnalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Seuraava koe järjestetään 10.11.2018.

Lisätietoja:

Hyväksyttyjen nimet

Keskuskauppakamarin Raisa Harjusta Consumer Law Ready -hankkeen pääkouluttaja16.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Consumer Law Ready -hanke on pk-yrityksille suunnattu koulutusohjelma, joka tarjoaa käytännönläheistä perustietoa kuluttajansuojaan liittyvistä asioista. Koulutuksissa keskitytään erityisesti verkkokauppaan ja kotimyyntiin sekä takuuseen ja virhevastuuseen liittyviin asioihin. Toukokuun alusta hankkeen pääkouluttajana Suomessa on toiminut Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju.

Sujuva sääntely hallitusohjelmaan11.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Tulevalla hallituksella on edessään vaikeita asioita. Varsinkin isoille ja ristiriitaisille hankkeille olisi hyötyä sääntelyn sujuvoittamisesta. Lainvalmistelu tarvitsee konsernijohtoa varmistamaan hallitusohjelman toteutumisen ja eri ministeriöiden välistä yhteistyötä seuraamaan ja kehittämään lainvalmistelun laatua. Myös lainvalmistelun laadullinen ja määrällinen resursointi tulee varmistaa sekä vahvistaa lainsäädännön vaikutusarviointia. Todellista muutosta ei kuitenkaan tapahdu ilman poliittisen ja virkamiesjohdon vahvaa sitoutumista.

PK-yritykset saavat virtaa ulkopuolisista hallituksen jäsenistä – hallituspalkkiot ovat maltillisia9.5.2019 07:00:00 EESTTiedote

Lähes puolet PK-yrityksistä tarvitsee hallitukseen lisäosaamista tulevaisuuden haasteiden kuten kasvun, kansainvälistymisen ja teknologisen murroksen vuoksi. Toisaalta yli 40 prosentilla PK-yrityksistä on hallituksessa vähintään yksi ulkopuolinen jäsen, ja heihin ollaan varsin tyytyväisiä. Hallituksen puheenjohtajan vuosipalkkio 50-249 työntekijän yrityksissä on keskimäärin 17 000 euroa ja jäsenen 6 500 euroa, jos hallituksessa on mukana ulkopuolisia jäseniä.