Kiinteistöalalle 191 uutta laillistettua välittäjää

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin tämän kevään koekierroksella 191 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV).

LKV-kokeeseen osallistui tällä kertaa yhteensä 501 kokelasta, joista 173 suoritti kokeen hyväksytysti. LVV-kokeeseen osallistui puolestaan 43 kokelasta, joista 18 suoritti kokeen hyväksytysti.

Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkusen mukaan kokeiden vaativuus näkyy läpipääsyprosenteissa.

"LKV-kokeen hyväksymisprosentti on melko lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa, joka on 38 prosenttia. Kokeessa hyväksyttyjä oli tänä vuonna 34,5 prosenttia hakijoista. Koe on vaativa ja edellyttää pitkää valmistautumista. LVV-kokeen hyväksymisprosentti jäi tänä vuonna selvästi pitkän aikavälin keskiarvon alapuolelle. Pitkän aikavälin hyväksymisprosentti on 71 prosenttia, tänä vuonna yllettiin 42 prosenttiin. Toisaalta LVV-kokeen osallistujamäärät ovat sen verran pienempiä, että jo muutaman kokelaan tuloksen muutos vaikuttaa prosenttimäärään merkittävästi", Tikkunen sanoo.

Tikkusen mukaan vuonna 2016 voimaan astunut laki vaikuttaa kokelaiden määrään ja ammattipätevyyden arvoon edelleen selkeästi. Laki edellyttää LKV- tai LVV-pätevyyttä vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä. Ennen pätevyys vaadittiin vain liikkeen vastaavalta hoitajalta.

"Nykyinen laki on osaltaan edesauttanut sitä, että välitysliikkeet kiinnittävät aikaisempaa enemmän huomiota työntekijöidensä koulutukseen ja pätevyyteen. Ammattipätevyys osoittaa, että välittäjä tuntee alan keskeisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan. LKV- tai LVV-pätevyys on välittäjän näkökulmasta valtti myös rekrytoinneissa", Tikkunen toteaa.

Välittäjäkokeet järjestetään valtakunnallisesti kolmella paikkakunnalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Seuraava koe järjestetään 10.11.2018.

Lisätietoja:

Hyväksyttyjen nimet

Yritysjohtajat: Ulkomaisten työntekijöiden saatavuusharkinnasta luovuttava13.6.2018 07:30Tiedote

Suomalaisten yritysjohtajien mukaan EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta tulisi luopua. Kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselyyn vastanneista yritysjohtajista enemmistö kannattaa saatavuusharkinnan poistamista. Kyselyssä tiedusteltiin myös yritysjohtajien arviota Suomen hallituksen ja opposition toiminnasta. Suomen hallitus saa yritysjohtajilta arvosanan 7,3 ja oppositio 5,3 asteikolla 4–10.

Kauppakamarien Finncham-verkosto lisää panostuksia vienninedistämiseen12.6.2018 08:23Tiedote

Keskuskauppakamari on koonnut uudistettuun Finncham-verkostoon 35 aktiivisinta suomalaista kauppakamaria eri puolilta maailmaa auttamaan yrityksiä oikeiden kontaktien löytämisessä 22 vientimaassa. “Vientimarkkinoiden vahva tuntemus ja oikeat paikalliset kumppanit ovat avainasemassa yritysten kansainvälistymisessä. Eri maissa toimivien Suomi-verkostojen tulisi auttaa suomalaisyrityksiä nykyistä paremmin saamaan jalansijan uusilta vientimarkkinoilta”, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori.

Kauppakamarit: Osaavan henkilöstön saatavuus vaatii muutoksia koulutusjärjestelmään4.6.2018 07:00Tiedote

Koulutusjärjestelmä on muutettava joustavaksi ja reagointikykyiseksi, vaativat kauppakamarit. Osaavan henkilöstön saatavuuden turvaaminen yrityksille vaatii, että koulutusjärjestelmän sisäiset raja-aidat puretaan ja elinikäinen oppiminen mahdollistetaan. Ammatti- ja tutkintonimikkeiden sijaan huomio on kiinnitettävä osaamiseen, jota on voitava päivittää muuttuvien tarpeiden mukaan läpi työuran.

Vaativan AKA-kiinteistöarvioinnin pätevyyskokeen läpäisi 24 henkilöä1.6.2018 10:01Tiedote

Suomalaisella kiinteistöalalla kaikkein vaativimpia arvonmäärityksiä tekevien auktorisoitujen kiinteistöarvioijien (AKA) määrä kasvoi 24 arvioijalla Keskuskauppakamarin kiinteistönarviointilautakunnan järjestämässä kokeessa. AKA-arvioijien asiantuntemusta kiinteistöjen arvonmäärityksessä käytetään etenkin vaativissa kohteissa tai erityistä puolueettomuutta edellyttävissä tehtävissä, kuten riitatilanteissa.