Kiinteistöalalle 236 uutta laillistettua välittäjää

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin tämän syksyn koekierroksella 204 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 32 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). Kokeen suosio jatkuu korkeana, sillä vuonna 2016 voimaan tullut laki edellyttää vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä kokeen osoittamaa ammatillista pätevyyttä.

Kiinteistöalalle 236 uutta laillistettua välittäjää. Kuva: Shutterstock

LKV- ja LVV-kokeet pidettiin 10.11.2018 Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. LKV-kokeeseen osallistui yhteensä 518 henkilöä ja LVV-kokeeseen yhteensä 49 henkilöä.

LKV-kokeen läpipääsyprosentti oli 39 prosenttia ja LVV-kokeen 65 prosenttia. Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkusen mukaan kokeiden läpipääsyprosentit olivat tällä kertaa hyvin lähellä pitkän aikavälin keskiarvoja.

Välittäjäkokeiden osallistujamäärät ovat pysyneet edelleen korkeina, mikä johtunee osittain muutaman vuoden takaisesta lakimuutoksesta sekä siitä, että välitysalalla korostetaan entistä enemmän osaamisen ja koulutuksen merkitystä.

”Kokeessa hyväksytty tuntee välitystoiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan sekä hallitsee välitystoimeksiannon hoitamisen edellyttämät käytännöt. Tämä on alalla toimivalle rekrytointivaltti sekä osoitus ammattipätevyydestä”, Tikkunen sanoo.

Välittäjäkokeet järjestetään valtakunnallisesti kolmella koepaikalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Seuraava koe järjestetään 4.5.2019.

Kiinteistöalalle 236 uutta laillistettua välittäjää. Kuva: Shutterstock

Puheenjohtajuuskausi käytettävä hyväksi26.6.2019 15:18:59 EESTTiedote

Heinäkuussa alkava Suomen EU-puheenjohtajuuskausi osuu poikkeukselliseen ajankohtaan. Samaan aikaan nimitetään uutta komissiota ja sovitaan sen ohjelmasta. Suomen pitäisi myös päättää neuvottelut EU:n monivuotisesta rahoituskehyksestä. Myös uusi brexitin takaraja osuu lokakuulle, keskelle Suomen puheenjohtajuutta. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi toivoo, että Suomi käyttää puheenjohtajana asemansa tehokkaasti edistääkseen unionin ja sen kansalaisten hyvinvointia tulevaisuudessa.