Kiinteistöalalle 236 uutta laillistettua välittäjää

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin tämän syksyn koekierroksella 204 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 32 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). Kokeen suosio jatkuu korkeana, sillä vuonna 2016 voimaan tullut laki edellyttää vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä kokeen osoittamaa ammatillista pätevyyttä.

Kiinteistöalalle 236 uutta laillistettua välittäjää. Kuva: Shutterstock

LKV- ja LVV-kokeet pidettiin 10.11.2018 Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. LKV-kokeeseen osallistui yhteensä 518 henkilöä ja LVV-kokeeseen yhteensä 49 henkilöä.

LKV-kokeen läpipääsyprosentti oli 39 prosenttia ja LVV-kokeen 65 prosenttia. Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkusen mukaan kokeiden läpipääsyprosentit olivat tällä kertaa hyvin lähellä pitkän aikavälin keskiarvoja.

Välittäjäkokeiden osallistujamäärät ovat pysyneet edelleen korkeina, mikä johtunee osittain muutaman vuoden takaisesta lakimuutoksesta sekä siitä, että välitysalalla korostetaan entistä enemmän osaamisen ja koulutuksen merkitystä.

”Kokeessa hyväksytty tuntee välitystoiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan sekä hallitsee välitystoimeksiannon hoitamisen edellyttämät käytännöt. Tämä on alalla toimivalle rekrytointivaltti sekä osoitus ammattipätevyydestä”, Tikkunen sanoo.

Välittäjäkokeet järjestetään valtakunnallisesti kolmella koepaikalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Seuraava koe järjestetään 4.5.2019.

Kiinteistöalalle 236 uutta laillistettua välittäjää. Kuva: Shutterstock

Pauliina Pulkkinen Keskuskauppakamarin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajaksi, Eero Yrjö-Koskinen vastuullisuusasiantuntijaksi22.1.2019 12:00Tiedote

Yhteiskuntatieteiden maisteri Pauliina Pulkkinen siirtyy viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajan tehtävään sekä Keskuskauppakamarin johtoryhmän jäseneksi Lääkäriliiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikön paikalta. Tätä ennen hän on työskennellyt 2012-2017 Kokoomuksen viestintäpäällikkönä sekä 14 vuotta toimittajana Helsingin Sanomissa, muun muassa kotimaantoimituksen uutispäällikkönä, Brysselin-kirjeenvaihtajana sekä taloustoimittajana. Pulkkisen vastuulla on viestintä, kauppakamariyhteistyö sekä sidosryhmäyhteistyö. Pulkkinen aloittaa tehtävässään 11.2. Valtiotieteiden maisteri Eero Yrjö-Koskinen on työskennellyt Green Budget Europen toiminnanjohtajana vuodesta 2017 sekä Kestävän kaivostoiminnan verkoston pääsihteerinä vuodesta 2015 alkaen. Aiemmin hän on työskennellyt Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtajana ja EU-parlamentin virkamiehenä. Hän toimii myös Riihimäen kaupunginvaltuustossa vihreiden valtuutettuna. Yrjö-Koskisen vastuulla on Keskuskauppakamarin uuden vastuullisu

Kauppakamarilta selviytymisvinkkejä suomalaisyrityksille Brexitin jälkeen19.1.2019 07:00Tiedote

Keskuskauppakamari on koonnut yrityksille seitsemän kohdan Brexit-selviytymisvinkit Britannian mahdollisen EU-eron johdosta. Yrityksille pelkistetään, mitä Britannian ero 29.3.2019 ilman mitään erosopimuksia eli kova Brexit käytännössä tarkoittaisi ja miten se vaikuttaisi yrityksiin sekä brittikauppaan. Samalla annetaan tietoa keskeisistä, ajan tasalla olevista Brexit-neuvontapalveluista ja tietolähteistä.