Kiinteistölehti haastaa kaikki kesäkisaan bongaamaan jugendrakennusten ornamentteja

Kaikki muistavat muutaman vuoden takaisen villityksen Pokemonien metsästämisen parissa kännykät kourassa. Mitäpä jos tänä kesänä bongattaisiin paljon rauhallisemmissa merkeissä, kuten vaikka jugendrakennusten ornamentteja?

Suomen Kiinteistölehden toimitus ihastui Helsingin jugend: arkkitehtuurioppaaseen (Helsingin Kaupunginmuseo), ja päätti kiertää oppaassa mainittuja kohteita kesän aikana. Samalla julistamme ornamenttien bongauskilpailun, jonka pääpalkinto on K-ryhmän 100 euron lahjakortti.

Helsinki on ainutlaatuinen jugendkaupunki. Jugendrakennuksia on kaupungissa yli 600 eli enemmän kuin vaikkapa Barcelonassa tai Brysselissä. Julkaisemme kesän aikana joka viikko uuden artikkelin Kiinteistölehden verkkosivuilla (www.kiinteistolehti.fi) jugendrakennuskierroksistamme. Jokaisen artikkelin lopussa on kuva tai kuvia ja kysymys tai pari: mistäpäin vierailtua kaupunginosaa löydät nämä ornamentit?

Ornamenttia ei oteta rakennuksen sisäpuolelta, jos sisälle ei ole julkista pääsyä. Kysymykseen annetaan neljä vaihtoehtoa, joten veikkaamallakin voi voittaa.

Ensimmäinen kisakysymyksen sisältävä artikkeli julkaistaan viikolla 26 ja viimeinen on luettavissa viikolla 33 elokuussa.

Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvotaan kesän päätteeksi Taloyhtiön oppaat -kirjapaketti (arvo n. 80 €). Paketti sisältää keskeisimmät ja suosituimmat Taloyhtiön oppaat: Taloyhtiön vastuunjakotaulukko 2019 – osakkaalle ja asukkaalle, Kodin huoltotyöt – Asukkaan opas, Osakkaan remontit taloyhtiössä sekä Hyvä hallintotapa Suositus 2016.

Lisäksi arvotaan pääpalkinto kaikkien niiden kesken, jotka ovat vastanneet kaikkien kahdeksan artikkelin kysymyksiin oikein. Pääpalkinto on K-ryhmän 100 euron lahjakortti.

Kysymyksiin voi vastata koko kesän ajan. Kilpailu sulkeutuu elokuun lopussa. Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti.

Tee kaupunkikierros Helsinki-vierailullasi

Jugendrakennukset ovat Helsingin keskusta-alueella, joten kulkemamme reitit toimivat myös erinomaisena oppaana Helsinkiin kesävierailulle tuleville ulkopaikkakuntalaisille, jotka haluaisivat kierrellä kaupunkia.

Innokkaimmat lähtevät varmasti itse rakennuksia ihastelemaan ja artikkeliemme tehtävä on juurikin kannustaa ihmisiä omalle tutkimusmatkalle jugendrakennusten pariin Kaupunginmuseon opas kainalossa.

Kiinteistölehti toivottaa hauskoja hetkiä jugendarkkitehtuurin parissa!

Helsingin jugend: arkkitehtuuriopas (Helsingin Kaupunginmuseo) kertoo jugend-aikakaudesta, joka kukoisti Helsingissä 1800-1900-lukujen vaihteessa.

Juttusarjan aloitusartikkeli on luettavissa verkkosivuillamme.

Tilaa Suomen Kiinteistölehden uutiskirje sähköpostiisi

Uutiskirje ilmestyy kahden viikoin välein. Tilaa uutiskirje itsellesi tästä.

Kiinteistömedia Oy (Kiinteistöalan Kustannus) on Suomen Kiinteistöliiton omistama, alan johtava kustannusyhtiö, joka tuottaa kiinteistöalan kirjallisuutta, lomakkeita, verkkopalveluita ja -kursseja. Julkaisemme myös Suomen Kiinteistölehteä.

Yhtiökokous onnistuu myös etänä2.6.2020 09:17:08 EESTTiedote

Turvallisin mielin hallitustyöhön19.5.2020 10:35:06 EESTTiedote

Uudistalon virheistä reklamoitava heti rakennuttajalle22.8.2019 14:30:00 EESTTiedote

Oletko ostanut tai ostamassa asuntoa uudiskohteesta? Tiedätkö, miten voit vaikuttaa omaan asumiseesi jo ennen kuin pääset muuttamaan uuteen kotiisi? Tai tiedätkö, miten ja milloin reklamoidaan mahdollisista puutteista ja virheistä? Avuksi uuden taloyhtiön osakkaille, hallituksen jäsenille, isännöitsijälle, asuntosijoittajille, rakennuttajalle ja kiinteistönvälittäjälle on kirjoitettu Koti uudistalosta –opas (Kiinteistöalan Kustannus Oy).