Kiinteistömaailma ennustaa asuntojen hinnat kunnittain vuosille 2018-2020: Liki 90 prosenttia suomalaisista asuu nousevan tai vakaan hintakehityksen alueilla

Kaupungistuminen kiihtyy, mutta ylivoimainen valtaosa suomalaisista asuu alueilla, jossa asuntojen arvo ei ole laskussa. Kiinteistömaailman uuteen ennustemalliin pohjautuvan selvityksen mukaan hinnat ovat nousussa 32 kunnassa ja laskussa 70 kunnassa. Kuitenkin peräti 87 prosenttia suomalaisista asuu kunnissa, jossa asuntojen arvo on tasainen tai kasvusuuntainen.

Tietomäärältään lajinsa laajimmassa analyysissä Kiinteistömaailma ennustaa Suomen kuntien osakeasuntojen hintakehityksen vuosina 2018-2020. Ennuste on julkistettu osoitteessa https://www.kiinteistomaailma.fi/asuntojen-hintaennuste, josta se on yleisön katsottavissa. Karttapohjainen malli näyttää ennusteet ja hintakehityksen kaikista manner-Suomen kunnista.

- Kaupungistuminen on maailmanlaajuinen trendi, joka puhuttaa myös Suomessa. Analyysimme mukaan valtaosa - eli 87 prosenttia - suomalaisista asuu kunnassa, jonka asuntojen hinnat ovat joko vakaat tai nousevat. Omaa kotia voi siten perustellusti pitää jatkossakin luotettavana varallisuuden kohteena, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Tuloksista voi Heikkisen mukaan lukea neljä isoa trendiä. Ensinnäkin asuntomarkkinat vetävät, kun talous kasvaa. Toiseksi kasvukeskusten vetovoima on suuri. Kolmanneksi asuntojen ja asuntokuntien koko pienenee ja neljänneksi väestön vanheneminen johtaa maaseudun merkittävään väen vähentymiseen.

Kehitys jakaa siten kunnat entistä selvemmin kasvajiin ja laskijoihin.

- Suomesta löytyy 70 kuntaa, joissa asuntojen hintakehitys on lähivuosina laskeva. Niissä asuu tällä hetkellä reilut puoli miljoonaa suomalaista. Näissä kunnissa on tehtävä tosissaan työtä palveluiden ja työpaikkojen eteen alueellisen houkuttelevuuden säilyttämiseksi, Heikkinen pohtii.

Kiinteistömaailman ennusteessa on otettu huomioon tärkeimmät asuntomarkkinoiden trendit, asuntoilmoittelu Etuovi.com:issa, kiinteistönvälittäjien tekemät asuntokaupat, asuntojen myyntiaikojen kehitys, uudisrakentaminen, kuluttajaluottamus, kuntien avainluvut sekä kansantalouden indikaattorit. Ennustetta päivitetään jatkossa neljännesvuosittain, ja sen tuottamisessa Kiinteistömaailman kumppanina toimivat eCraft ja Etuovi.com.

toimitusjohtaja Erkki Heikkinen, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4332080

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kiinteistömaailman hintaennustepäivitys vuoteen 2021, lisäteemana neuvotteluvara: Neuvottelukulttuuri vaihtelee asuntokaupoissa eri puolilla Suomea  13.11.2018 09:00Tiedote

Pääkaupunkiseutu, muutamat kasvukeskukset kehyskuntineen sekä Pohjanmaan rannikko. Tähän kolmikkoon kiteytyy lähivuosina maan myönteisin hintakehitys, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin asuntojen hintaennusteesta vuoteen 2021. Lisäteemana tällä ennustepäivityskierroksella tarkasteltiin pyydettyjä ja toteutuneita asuntokauppahintoja. Analyysi kertoo neuvotteluvarassa olevan selviä paikkakuntakohtaisia eroja. Neuvotteluvara on vähäisintä Pirkkalassa, Tampereella ja Helsingissä; tinkimiskulttuuri näyttää vahvimmalta osassa Itä-Suomen kaupunkeja.

Asuntojen hintakehitysennuste vuoteen 2021, erityisteemana neuvotteluvara asuntokaupoilla8.11.2018 07:00Kutsu

Kiinteistömaailma, Etuovi.com ja eCraft julkaisivat vuodenvaihteessa uuden tekoälymallin, joka ennustaa asuntojen hintakehityksen kunnittain kolmelle seuraavalle vuodelle. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut aamukahvitilaisuuteen, jossa julkaisemme päivityksen hintaennusteeseen, ulottaen sen nyt vuoteen 2021 saakka. Lisäteemana tilaisuudessa on neuvotteluvara asuntokaupoilla: mitä laaja aineisto kertoo pyydetyistä ja toteutuneista hinnoista erityyppisissä asunnoissa ja eri kaupungeissa? Tilaisuus pidetään tiistaina 13.11.2018 klo 9.00 Scandic Simonkentässä (Simonkatu 9, Helsinki) Uutta ennustetta ja lisäteemaa käsittelevät johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo eCraftilta, toimitusjohtaja Erkki Heikkinen Kiinteistömaailmasta ja vt. toimitusjohtaja Heikki Huttunen Etuovi.comista. Ilmoittautumiset ma 12.11.2018 kello 11 mennessä: pirjo.hellsten@kiinteistomaailma.fi tai puh 040 767 2238. Tervetuloa!

Kiinteistönvälittäjäbarometri kertoo: Asuntomarkkinan kuva poikkeuksellisen pirstaleinen9.10.2018 09:15Tiedote

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä asuntokaupan kokonaismarkkinan tilastot kertovat, että isossa kuvassa hieman hiljentynyt asuntokaupan trendi jatkuu, vaikka kaikki edellytykset asuntokaupan kasvulle ovat olemassa. Asuntokaupan ennustaminen on tällä hetkellä poikkeuksellisen vaikeaa, koska talouden yleiset trendit ja asuntokaupan toteuma eivät kohtaa, ja alueelliset erot näkyvät kiinteistönvälittäjien vastauksissa selvästi. Barometrissä selvitettiin lisäksi ostajien valveutuneisuutta taloyhtiötietoon liittyen.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille8.10.2018 08:37Kutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 9.10.2018. Mediatilaisuudessa käydään läpi asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi tämän syksyn erikoisteemana on taloyhtiötieto ja ostajien valveutuneisuus asuntokaupoilla.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille3.10.2018 08:00Kutsu

Kodinvaihdon polku kulkee uutta reittiä sosiaalisesta mediasta asuntokaupoille17.9.2018 08:00Tiedote

Kiinteistömaailmalla myynnissä olevissa kodeissa asuntoesittely tapahtuu videon avulla vuoden jokaisena päivänä 6000 - 7000 kertaa, oli joulu tahi juhannus. Näiden varsinaisten videoasuntoesittelyjen lisäksi kohdevideoita silmäillään sosiaalisen median kanavilla päivittäin monin-moninkertainen määrä. Kodinvaihtoa edeltävä tapahtumien kulku ei ole kuten ennen, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.