Kiinteistömaailma ennustaa asuntojen hinnat kunnittain vuosille 2018-2020: Liki 90 prosenttia suomalaisista asuu nousevan tai vakaan hintakehityksen alueilla

Kaupungistuminen kiihtyy, mutta ylivoimainen valtaosa suomalaisista asuu alueilla, jossa asuntojen arvo ei ole laskussa. Kiinteistömaailman uuteen ennustemalliin pohjautuvan selvityksen mukaan hinnat ovat nousussa 32 kunnassa ja laskussa 70 kunnassa. Kuitenkin peräti 87 prosenttia suomalaisista asuu kunnissa, jossa asuntojen arvo on tasainen tai kasvusuuntainen.

Tietomäärältään lajinsa laajimmassa analyysissä Kiinteistömaailma ennustaa Suomen kuntien osakeasuntojen hintakehityksen vuosina 2018-2020. Ennuste on julkistettu osoitteessa https://www.kiinteistomaailma.fi/asuntojen-hintaennuste, josta se on yleisön katsottavissa. Karttapohjainen malli näyttää ennusteet ja hintakehityksen kaikista manner-Suomen kunnista.

- Kaupungistuminen on maailmanlaajuinen trendi, joka puhuttaa myös Suomessa. Analyysimme mukaan valtaosa - eli 87 prosenttia - suomalaisista asuu kunnassa, jonka asuntojen hinnat ovat joko vakaat tai nousevat. Omaa kotia voi siten perustellusti pitää jatkossakin luotettavana varallisuuden kohteena, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Tuloksista voi Heikkisen mukaan lukea neljä isoa trendiä. Ensinnäkin asuntomarkkinat vetävät, kun talous kasvaa. Toiseksi kasvukeskusten vetovoima on suuri. Kolmanneksi asuntojen ja asuntokuntien koko pienenee ja neljänneksi väestön vanheneminen johtaa maaseudun merkittävään väen vähentymiseen.

Kehitys jakaa siten kunnat entistä selvemmin kasvajiin ja laskijoihin.

- Suomesta löytyy 70 kuntaa, joissa asuntojen hintakehitys on lähivuosina laskeva. Niissä asuu tällä hetkellä reilut puoli miljoonaa suomalaista. Näissä kunnissa on tehtävä tosissaan työtä palveluiden ja työpaikkojen eteen alueellisen houkuttelevuuden säilyttämiseksi, Heikkinen pohtii.

Kiinteistömaailman ennusteessa on otettu huomioon tärkeimmät asuntomarkkinoiden trendit, asuntoilmoittelu Etuovi.com:issa, kiinteistönvälittäjien tekemät asuntokaupat, asuntojen myyntiaikojen kehitys, uudisrakentaminen, kuluttajaluottamus, kuntien avainluvut sekä kansantalouden indikaattorit. Ennustetta päivitetään jatkossa neljännesvuosittain, ja sen tuottamisessa Kiinteistömaailman kumppanina toimivat eCraft ja Etuovi.com.

toimitusjohtaja Erkki Heikkinen, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4332080

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kiinteistömaailman hintaennuste kunnittain vuosille 2018 -2020: Kaupunkien ja kuntien sisäinen hintahaitari selvässä kasvussa2.5.2018 09:00Tiedote

Koko Suomessa mutta erityisesti maan suurimmissa kasvukeskuksissa kaupungin sisäinen hintahaitari on kasvanut tällä vuosituhannella voimakkaasti ja sama kehitys jatkuu, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin tänään julkaisemasta päivityksestä asuntojen hintaennusteeseen vuosille 2018 -2020. Esimerkiksi Helsingissä kalleimpien asuntojen neliöhinnat ovat jo reilusti yli kolminkertaiset halvimpiin nähden.

KUTSU KIINTEISTÖMAAILMAN, ETUOVI.COMIN JA ECRAFTIN ENNUSTEAAMUUN: Asuntojen hintakehitys Suomen kunnissa vuoteen 202026.4.2018 08:00Kutsu

Kiinteistömaailma, Etuovi.com ja eCraftin julkaisivat alkuvuodesta uuden mallin, joka ennustaa asuntojen hintakehityksen kunnittain vuoteen 2020 asti. Neljännesvuosittaisen ennustepäivityksen yhteydessä julkaisemme nyt myös uutta paikkakuntakohtaista tietoa asuntojen hintojen kasvavasta erilaistumisesta erityyppisten kuntien sisällä. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut aamukahvitilaisuuteen keskiviikkona 2.5.2018 klo 9.00 Scandic Simonkenttään (Simonkatu 9, Helsinki) Tilaisuudessa uudet ennusteet ja hajontamallit esittelevät Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen ja eCraftin johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo. Paikalla kommenttipuheenvuorollaan on myös Etuovi.comin liiketoimintajohtaja Heikki Huttunen. Ilmoittautumiset ma 30.4.2018 kello 12 mennessä: hanna.lantto@kiinteistomaailma.fi tai puh. 044 714 0090

Kiinteistönvälittäjäbarometri: vahvana käynyt uudisasuntokauppa jatkaa kasvuaan – Selvitys ensiasunnoista: alle 25-vuotiaiden ostajien määrä kasvaa mentäessä kasvukeskusten ulkopuolelle11.4.2018 09:15Tiedote

Vuosi 2017 oli uudiskohteiden huippuvuosi, ja vuoden 2018 ensimmäinen vuosineljännes näyttää samansuuntaista kehitystä myös tälle vuodelle. Välittäjät näkevät, että tilanne asuntomarkkinoilla on pysynyt lähes samanlaisena viime syksyyn verrattuna: pienille asunnoille on kysyntää ja siten myös hinnoissa nousupainetta. Selvitys ensiasunnoista kertoo, että kasvukeskusten ulkopuolella ensiasunnot ostetaan nuorempana, ja ensiasunnot ovat isompia kuin kasvukeskuksissa.

Kutsu Kiinteistömaailman ja Danske Bankin yhteiseen mediatilaisuuteen 11.4.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä selvitys ensiasunnon ostajista9.4.2018 12:40Tiedote

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 11.4.2018. Mediatilaisuudessa käydään läpi asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi tämän syksyn erikoisteemana on laaja selvitys ensiasunnoista ja ensiasunnon ostajista.