Kiinteistömaailma ennustaa asuntojen hinnat kunnittain vuosille 2018-2020: Liki 90 prosenttia suomalaisista asuu nousevan tai vakaan hintakehityksen alueilla

Kaupungistuminen kiihtyy, mutta ylivoimainen valtaosa suomalaisista asuu alueilla, jossa asuntojen arvo ei ole laskussa. Kiinteistömaailman uuteen ennustemalliin pohjautuvan selvityksen mukaan hinnat ovat nousussa 32 kunnassa ja laskussa 70 kunnassa. Kuitenkin peräti 87 prosenttia suomalaisista asuu kunnissa, jossa asuntojen arvo on tasainen tai kasvusuuntainen.

Tietomäärältään lajinsa laajimmassa analyysissä Kiinteistömaailma ennustaa Suomen kuntien osakeasuntojen hintakehityksen vuosina 2018-2020. Ennuste on julkistettu osoitteessa https://www.kiinteistomaailma.fi/asuntojen-hintaennuste, josta se on yleisön katsottavissa. Karttapohjainen malli näyttää ennusteet ja hintakehityksen kaikista manner-Suomen kunnista.

- Kaupungistuminen on maailmanlaajuinen trendi, joka puhuttaa myös Suomessa. Analyysimme mukaan valtaosa - eli 87 prosenttia - suomalaisista asuu kunnassa, jonka asuntojen hinnat ovat joko vakaat tai nousevat. Omaa kotia voi siten perustellusti pitää jatkossakin luotettavana varallisuuden kohteena, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Tuloksista voi Heikkisen mukaan lukea neljä isoa trendiä. Ensinnäkin asuntomarkkinat vetävät, kun talous kasvaa. Toiseksi kasvukeskusten vetovoima on suuri. Kolmanneksi asuntojen ja asuntokuntien koko pienenee ja neljänneksi väestön vanheneminen johtaa maaseudun merkittävään väen vähentymiseen.

Kehitys jakaa siten kunnat entistä selvemmin kasvajiin ja laskijoihin.

- Suomesta löytyy 70 kuntaa, joissa asuntojen hintakehitys on lähivuosina laskeva. Niissä asuu tällä hetkellä reilut puoli miljoonaa suomalaista. Näissä kunnissa on tehtävä tosissaan työtä palveluiden ja työpaikkojen eteen alueellisen houkuttelevuuden säilyttämiseksi, Heikkinen pohtii.

Kiinteistömaailman ennusteessa on otettu huomioon tärkeimmät asuntomarkkinoiden trendit, asuntoilmoittelu Etuovi.com:issa, kiinteistönvälittäjien tekemät asuntokaupat, asuntojen myyntiaikojen kehitys, uudisrakentaminen, kuluttajaluottamus, kuntien avainluvut sekä kansantalouden indikaattorit. Ennustetta päivitetään jatkossa neljännesvuosittain, ja sen tuottamisessa Kiinteistömaailman kumppanina toimivat eCraft ja Etuovi.com.

toimitusjohtaja Erkki Heikkinen, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4332080

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kiinteistönvälittäjäbarometri: Asuntokaupassa nähtävissä merkittävää kasvua sekä uusia ilmiöitä asuntosijoittamisessa10.10.2017 09:10Kutsu

Juuri päättyneen vuoden kolmannen neljänneksen (heinä-syyskuu) hyvä asuntokaupan vire jatkuu tulevina kuukausina, kertoo Kiinteistömaailman tänään julkistettu Kiinteistönvälittäjäbarometri. Nousukausi tuo piristystä asuntomarkkinaan, mutta myös uusia ilmiöitä esimerkiksi asuntosijoittamiseen. Välittäjien mukaan kasvava trendi on 1-2 sijoitusasunnon omistaminen oman asunnon ohella.