Kiinteistömaailma ennustaa asuntojen hinnat kunnittain vuosille 2018-2020: Liki 90 prosenttia suomalaisista asuu nousevan tai vakaan hintakehityksen alueilla

Kaupungistuminen kiihtyy, mutta ylivoimainen valtaosa suomalaisista asuu alueilla, jossa asuntojen arvo ei ole laskussa. Kiinteistömaailman uuteen ennustemalliin pohjautuvan selvityksen mukaan hinnat ovat nousussa 32 kunnassa ja laskussa 70 kunnassa. Kuitenkin peräti 87 prosenttia suomalaisista asuu kunnissa, jossa asuntojen arvo on tasainen tai kasvusuuntainen.

Tietomäärältään lajinsa laajimmassa analyysissä Kiinteistömaailma ennustaa Suomen kuntien osakeasuntojen hintakehityksen vuosina 2018-2020. Ennuste on julkistettu osoitteessa https://www.kiinteistomaailma.fi/asuntojen-hintaennuste, josta se on yleisön katsottavissa. Karttapohjainen malli näyttää ennusteet ja hintakehityksen kaikista manner-Suomen kunnista.

- Kaupungistuminen on maailmanlaajuinen trendi, joka puhuttaa myös Suomessa. Analyysimme mukaan valtaosa - eli 87 prosenttia - suomalaisista asuu kunnassa, jonka asuntojen hinnat ovat joko vakaat tai nousevat. Omaa kotia voi siten perustellusti pitää jatkossakin luotettavana varallisuuden kohteena, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Tuloksista voi Heikkisen mukaan lukea neljä isoa trendiä. Ensinnäkin asuntomarkkinat vetävät, kun talous kasvaa. Toiseksi kasvukeskusten vetovoima on suuri. Kolmanneksi asuntojen ja asuntokuntien koko pienenee ja neljänneksi väestön vanheneminen johtaa maaseudun merkittävään väen vähentymiseen.

Kehitys jakaa siten kunnat entistä selvemmin kasvajiin ja laskijoihin.

- Suomesta löytyy 70 kuntaa, joissa asuntojen hintakehitys on lähivuosina laskeva. Niissä asuu tällä hetkellä reilut puoli miljoonaa suomalaista. Näissä kunnissa on tehtävä tosissaan työtä palveluiden ja työpaikkojen eteen alueellisen houkuttelevuuden säilyttämiseksi, Heikkinen pohtii.

Kiinteistömaailman ennusteessa on otettu huomioon tärkeimmät asuntomarkkinoiden trendit, asuntoilmoittelu Etuovi.com:issa, kiinteistönvälittäjien tekemät asuntokaupat, asuntojen myyntiaikojen kehitys, uudisrakentaminen, kuluttajaluottamus, kuntien avainluvut sekä kansantalouden indikaattorit. Ennustetta päivitetään jatkossa neljännesvuosittain, ja sen tuottamisessa Kiinteistömaailman kumppanina toimivat eCraft ja Etuovi.com.

toimitusjohtaja Erkki Heikkinen, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4332080

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kodinvaihdon polku kulkee uutta reittiä sosiaalisesta mediasta asuntokaupoille17.9.2018 08:00Tiedote

Kiinteistömaailmalla myynnissä olevissa kodeissa asuntoesittely tapahtuu videon avulla vuoden jokaisena päivänä 6000 - 7000 kertaa, oli joulu tahi juhannus. Näiden varsinaisten videoasuntoesittelyjen lisäksi kohdevideoita silmäillään sosiaalisen median kanavilla päivittäin monin-moninkertainen määrä. Kodinvaihtoa edeltävä tapahtumien kulku ei ole kuten ennen, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Mökkiostajan markkina uudistuu – Finsilvan, Kontion ja Kiinteistömaailman konseptilla unelmien kesäpaikan voi ostaa uudiskohteen tavoin5.7.2018 09:00Tiedote

Mökkivalmis-palvelulla uuden mökin voi rakennuttaa ennätyshelposti. Suomen suurimmat metsä-, kiinteistönvälitys ja hirsirakennusalan toimijat Finsilva Oyj, Kiinteistömaailma-ketju ja Kontio Oy tuovat yhdessä markkinoille täysin uudenlaisen vaihtoehdon rakennuttaa moderni vapaa-ajanasunto rantatontille. Uudessa palvelumallissa mökkiprojektin pullonkaulat on tunnistettu ja niihin on haettu ostajaa helpottava ratkaisu. Mökkivalmis-palvelulla ostaja voi hankkia vaivattomasti rakennusvalmiin tontin, hirsihuvilan avaimet käteen -rakennettuna ja edullisen rahoituspaketin koko projektille.

Kiinteistömaailman hintaennuste kunnittain vuosille 2018 -2020: Kaupunkien ja kuntien sisäinen hintahaitari selvässä kasvussa2.5.2018 09:00Tiedote

Koko Suomessa mutta erityisesti maan suurimmissa kasvukeskuksissa kaupungin sisäinen hintahaitari on kasvanut tällä vuosituhannella voimakkaasti ja sama kehitys jatkuu, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin tänään julkaisemasta päivityksestä asuntojen hintaennusteeseen vuosille 2018 -2020. Esimerkiksi Helsingissä kalleimpien asuntojen neliöhinnat ovat jo reilusti yli kolminkertaiset halvimpiin nähden.