Kiinteistömaailmalla reilun tuhannen kaupan toukokuu

Kiinteistömaailman Pulssi 2.6.2022

Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki toukokuussa 2022 yhteensä 1014 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Määrä kasvoi selvästi huhtikuun kauppamäärästä (tasan 900 kauppaa), mutta Ukrainan sodan vaikutus ja arjen kustannusten nousupaineet näkyvät edelleen noin 10 prosenttia keskimääräistä toukokuuta pienempänä kauppa-aktiivisuutena.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät juuri päättyneessä toukokuussa 973 käytettyjen ja 41 uusien asuntojen ja kiinteistöjen kauppaa, yhteensä siis 1014 kauppaa.

”Yli tuhanteen noussut kauppamäärä kertoo, että asuntokauppaa tehdään yllättävänkin vilkkaasti, lähes normaalikevään tapaan. Ukrainan sodan ja arjen kulujen nousupaineiden vaikutus näyttävät leikkaavan tällä hetkellä noin 10 prosenttia kaupoista ja siirtävän ne myöhäisempään aikaan”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kymmenen viime vuoden toukokuiden asuntokauppojen keskiarvo Kiinteistömaailmassa on noin 1100 kauppaa. Viime vuoden toukokuu teki ennätysloikan ylöspäin: silloin kauppoja tehtiin korona-ajan kasvaneissa tilantarpeissa peräti 1274 kappaletta.

”Myynnissä olevien kohteiden valikoima on tammikuun lopusta alkaen kasvanut, mikä on todella hyvä asia, mutta edelleen kysytyimmän asuntotyypin eli uusien perheasuntojen kysyntä ylittää tarjonnan, ja kauppoja tehdään nopeasti. Yksiöissä ja kaksioissa puolestaan ostajille on paikoin hyvinkin tarjontaa”, Kyhälä sanoo.

Tony Korkala, analyytikko, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0503070361
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045
Kiinteistömaailman kuvapankkihttps://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityspalveluita Suomessa ja Baltian maissa tarjoava yritys.

Suomessa Kiinteistömaailma on kauppamäärillä mitattuna maan suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee 600 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990.

Baltian maissa (Viro, Latvia, Liettua) Kiinteistömaailma toimii Ober-Haus -brändillä. Kiinteistömaailma osti Ober-Hausin liiketoiminnan vuonna 2021.

Kiinteistömaailman 56. barometri: Asuntojen hintojen nousu pysähtyy kriisin aikana – vanhat vuokra-asunnot haasteellisia7.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistömaailma ennustaa tekoälymalliin ja laajaan välittäjäkyselyyn pohjautuen keskimääräistä 1,5% hinnannousua seuraavan 12 kuukauden ajalle (viimeisen 12kk toteuma +4,1%). Arvio pitää sisällään muutaman kuukauden hintojen nousun pysähtymisen. ”Hinnankehitysennustettamme on korjattu selkeästi alaspäin; Ukrainan sodan aiheuttamat epävarmuudet ja sen myötä elinkustannusten hintapaineet ovat sulattaneet merkittävästi hinnankorotusodotuksia”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Perheasuntojen kysynnän odotetaan jatkuvan vilkkaana, mutta pienistä kerrostaloasunnoista on paikoin ylitarjontaa. Tämä tuo haasteita varsinkin vanhojen asuntojen vuokraamiseen ja vuokratasojen säilyttämiseen.