Kiinteistömaailman hintaennustepäivitys vuoteen 2021, lisäteemana neuvotteluvara: Neuvottelukulttuuri vaihtelee asuntokaupoissa eri puolilla Suomea

Pääkaupunkiseutu, muutamat kasvukeskukset kehyskuntineen sekä Pohjanmaan rannikko. Tähän kolmikkoon kiteytyy lähivuosina maan myönteisin hintakehitys, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin asuntojen hintaennusteesta vuoteen 2021. Lisäteemana tällä ennustepäivityskierroksella tarkasteltiin pyydettyjä ja toteutuneita asuntokauppahintoja. Analyysi kertoo neuvotteluvarassa olevan selviä paikkakuntakohtaisia eroja. Neuvotteluvara on vähäisintä Pirkkalassa, Tampereella ja Helsingissä; tinkimiskulttuuri näyttää vahvimmalta osassa Itä-Suomen kaupunkeja.

Kiinteistömaailma julkaisi tammikuussa 2018 yhdessä yhteistyökumppaneittensa eCraftin ja Etuovi.comin kanssa tietomäärältään maan laajimman osakeasuntojen hintakehitysennusteen vuosille 2018 - 2020. Manner-Suomen kunnat kattava ennuste on nyt päivitetty jatkumaan aina vuoteen 2021, ja se on kokonaisuudessaan nähtävissä osoitteessa https://www.kiinteistomaailma.fi/asuntojen-hintaennuste.

Ennustepäivitys kertoo, että hinnat ovat edelleen vakaita tai nousussa paikkakunnilla, joissa asuu 90 prosenttia suomalaisista. Hinnat ovat uuden ennusteen mukaan yli prosentin nousussa 13 paikkakunnalla, tasaisia 154 paikkakunnalla ja laskussa 66 paikkakunnalla.

"Myönteisimmän hintakehityksen kärkialueita on kolme. Ensinnäkin ja yllätyksettömästi nousijoihin kuuluu pääkaupunkiseutu. Toisena parhaan hintakehityksen alueena ennusteessa nousevat Tampere, Oulu ja Turku sekä erityisesti kahden ensin mainitun naapurikunnat, mistä ehkä viime aikoina on vähemmän puhuttu. Kolmantena vahvana näyttäytyy edelleen Pohjanmaan rannikko", summaa eCraftin johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo.

Neuvottelukulttuuri vaihtelee: Pirkkalassa, Tampereella ja Helsingissä pienintä, osassa Itä-Suomen kaupunkeja isointa

Ennustepäivityksen yhteydessä laajaa asuntokauppa-aineistoa tarkasteltiin tällä kertaa myös pyynti- ja toteutuneiden kauppahintojen näkökulmasta. Niin sanotulla perinteisellä kauppatavalla tehdyissä asuntokaupoissa valtakunnan keskimääräinen (mediaani) hinnanalennus on 4,5% pyyntihinnasta. Pienin neuvotteluvara on tyypillisesti hyväkuntoisissa kerros- ja rivitaloissa, isoin omakotitaloissa. Huomata kuitenkin täytyy, että merkittävässä osassa asuntokauppoja kaupat tehdään pyydetyllä hinnalla.

Pienimmän noin 3 prosentin mediaanineuvotteluvaran kärjen muodostavat Pirkkala Tampere, Helsinki, Kerava ja Turku. Toisessa ääripäässä ovat Kotka, Imatra ja Savonlinna, jossa hinta vastaavasti (mediaani) alenee pyydetystä 7 prosenttia.

"Ainakin jossain määrin voidaan puhua kulttuurieroista paikkakuntien välillä. Jos kauppatavaksi valitaan perinteinen kauppatapa, Itä-Suomen kaupungeissa hinta tunnutaan useammin asetettavan tasolle, jossa ostajalle loppujen lopuksi jää neuvotteluvaraa. Listan toisen pään kaupungeissa ei vastaavaa yhtä paljon ole", pohtii Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Kiinteistömaailma on tarjonnut aktiivisesti perinteisen kauppatavan vaihtoehtona jo kymmenen vuoden ajan Tarjouskauppaa, jossa ostaja tekee tarjoukset lähtöhinnasta ylöspäin. Kaikki tarjoukset ovat nähtävillä Kiinteistömaailman verkkosivuilla.

"On tosiasia, että asuntokauppaan liittyy usein hintaneuvottelu. Siitäkin syystä suosittelemme vahvasti kauppatavaksi läpinäkyvää Tarjouskauppaa, jossa kaikki osapuolet näkevät tarjoustilanteen reaaliajassa ja tekevät päätöksensä avoimen tiedon varassa", Heikkinen sanoo.

Markkinahintaa korkeampi pyyntihinta lisää myyntiaikaa muttei merkittävästi kauppahintaa

Myös Etuovi.com korostaa läpinäkyvyyden tärkeyttä asuntokaupasta.

"Haluamme olla mukana vauhdittamassa koko Suomen asuntokauppaa. Meille on tärkeää lisätä asuntokaupan läpinäkyvyyttä ja ymmärrystä tutkitun datan avulla. Neuvotteluvaran lisäksi oli mielenkiintoista havaita, että markkinahintaa korkeampi pyyntihinta lisää kyllä merkittävästi myyntiaikaa, mutta vain hieman toteutuvaa kauppahintaa, sanoo vt. toimitusjohtaja Heikki Huttunen Etuovi.comista.

Myynnin venyessä pyyntihinnan alentaminen edesauttaa merkittävästi myyntiä. Pienet pyyntihinnan alennukset ei kuitenkaan vaikuta toteutuvaan kauppahintaan merkittävästi. Tyypillinen hinnanalennus – jos sitä käytetään – sijoittuu 2-7 prosentin välille.

toimitusjohtaja Erkki Heikkinen, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4332080

johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo, eCraft Business Insight Oy Ab, puh. 050 4860707

vt. toimitusjohtaja Heikki Huttunen, Etuovi.com, puh. 040 700 4739

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Asuntojen hintakehitysennuste vuoteen 2021, erityisteemana neuvotteluvara asuntokaupoilla8.11.2018 07:00Kutsu

Kiinteistömaailma, Etuovi.com ja eCraft julkaisivat vuodenvaihteessa uuden tekoälymallin, joka ennustaa asuntojen hintakehityksen kunnittain kolmelle seuraavalle vuodelle. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut aamukahvitilaisuuteen, jossa julkaisemme päivityksen hintaennusteeseen, ulottaen sen nyt vuoteen 2021 saakka. Lisäteemana tilaisuudessa on neuvotteluvara asuntokaupoilla: mitä laaja aineisto kertoo pyydetyistä ja toteutuneista hinnoista erityyppisissä asunnoissa ja eri kaupungeissa? Tilaisuus pidetään tiistaina 13.11.2018 klo 9.00 Scandic Simonkentässä (Simonkatu 9, Helsinki) Uutta ennustetta ja lisäteemaa käsittelevät johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo eCraftilta, toimitusjohtaja Erkki Heikkinen Kiinteistömaailmasta ja vt. toimitusjohtaja Heikki Huttunen Etuovi.comista. Ilmoittautumiset ma 12.11.2018 kello 11 mennessä: pirjo.hellsten@kiinteistomaailma.fi tai puh 040 767 2238. Tervetuloa!

Kiinteistönvälittäjäbarometri kertoo: Asuntomarkkinan kuva poikkeuksellisen pirstaleinen9.10.2018 09:15Tiedote

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä asuntokaupan kokonaismarkkinan tilastot kertovat, että isossa kuvassa hieman hiljentynyt asuntokaupan trendi jatkuu, vaikka kaikki edellytykset asuntokaupan kasvulle ovat olemassa. Asuntokaupan ennustaminen on tällä hetkellä poikkeuksellisen vaikeaa, koska talouden yleiset trendit ja asuntokaupan toteuma eivät kohtaa, ja alueelliset erot näkyvät kiinteistönvälittäjien vastauksissa selvästi. Barometrissä selvitettiin lisäksi ostajien valveutuneisuutta taloyhtiötietoon liittyen.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille8.10.2018 08:37Kutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 9.10.2018. Mediatilaisuudessa käydään läpi asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi tämän syksyn erikoisteemana on taloyhtiötieto ja ostajien valveutuneisuus asuntokaupoilla.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille3.10.2018 08:00Kutsu

Kodinvaihdon polku kulkee uutta reittiä sosiaalisesta mediasta asuntokaupoille17.9.2018 08:00Tiedote

Kiinteistömaailmalla myynnissä olevissa kodeissa asuntoesittely tapahtuu videon avulla vuoden jokaisena päivänä 6000 - 7000 kertaa, oli joulu tahi juhannus. Näiden varsinaisten videoasuntoesittelyjen lisäksi kohdevideoita silmäillään sosiaalisen median kanavilla päivittäin monin-moninkertainen määrä. Kodinvaihtoa edeltävä tapahtumien kulku ei ole kuten ennen, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Mökkiostajan markkina uudistuu – Finsilvan, Kontion ja Kiinteistömaailman konseptilla unelmien kesäpaikan voi ostaa uudiskohteen tavoin5.7.2018 09:00Tiedote

Mökkivalmis-palvelulla uuden mökin voi rakennuttaa ennätyshelposti. Suomen suurimmat metsä-, kiinteistönvälitys ja hirsirakennusalan toimijat Finsilva Oyj, Kiinteistömaailma-ketju ja Kontio Oy tuovat yhdessä markkinoille täysin uudenlaisen vaihtoehdon rakennuttaa moderni vapaa-ajanasunto rantatontille. Uudessa palvelumallissa mökkiprojektin pullonkaulat on tunnistettu ja niihin on haettu ostajaa helpottava ratkaisu. Mökkivalmis-palvelulla ostaja voi hankkia vaivattomasti rakennusvalmiin tontin, hirsihuvilan avaimet käteen -rakennettuna ja edullisen rahoituspaketin koko projektille.