Kiinteistömaailman Pulssi 14.5.: Kiinteistömaailma – asuntokaupan kannattelija poikkeusoloissa

Käytettyjen asuntojen kauppa supistui Suomessa reilun kolmanneksen huhtikuussa edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden, kertovat tänään julkaistut Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton tiedot. Myös Kiinteistömaailmassa kauppamäärä pieneni, mutta selkeästi muuta kiinteistönvälitysalaa vähemmän: onnistuimme auttamaan asiakkaitamme kodinvaihdossa lähes 80% siitä kauppamäärästä, minkä teimme vuosi sitten samalla ajanjaksolla.

”Etäpalveluja eli digikotikäyntejä, live-esittelyjä ja sähköisiä allekirjoituksia sekä Tarjouskauppaa hyödyntämällä pystyimme pitämään kaupanteon yllä myös näissä oloissa. Osa asiakkaista halusi tai joutui lykkäämään päätöksentekoa, mutta luvut kertovat, että heitä kuitenkin oli yllättävänkin pieni osa kokonaisuudesta”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Peräti Kiinteistömaailman 25 ketjuyritystä onnistui ylittämään viime vuoden huhtikuun myynnin, mikä on merkittävä ponnistus kiistatta poikkeuksellisissa oloissa.

”Ilahduttavasti näitä asuntomyymälöitämme löytyy eri puolilta Suomea ja erityyppisistä markkinoista: Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Turusta, Tampereelta, Valkeakoskelta, Kuopiosta, Varkaudesta, Ylivieskasta, Porvoosta, Nurmeksesta, Imatralta, Sotkamosta, Mikkelistä, Riihimäeltä, Vihdistä ja Inarista. Ihmisillä on tarve päästä asuntoasioissaan eteenpäin myös näinä aikoina; meille on tärkeä etsiä ja löytää keinot, joilla voimme näissä tilanteissa palvella”, toteaa Kyhälä.

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Kauppamäärillä mitattuna Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityksen markkinajohtaja Suomessa.

Etäpalvelujen käyttö kasvaa voimakkaasti mutta: Tutustuminen paikan päällä kuuluu asuntokauppaan6.5.2020 08:10:00 EESTTiedote

Kaikista Kiinteistömaailma-ketjun välittämistä asunto-osakekaupoista jo yli neljännes saatiin huhtikuussa maaliin digiasuntokauppana eli DIAS-järjestelmää käyttäen, etänä. Asuntoihin myös tutustutaan tällä hetkellä kotisohvilta käsin paljon: Kiinteistömaailman kohdevideoiden katselumäärät tuplaantuivat huhtikuussa edelliskuusta. ”Hyödynnämme nyt digipalveluja aivan eri mittakaavassa kuin ennen korona-aikaa, mutta pidämme tiukasti kiinni siitä, että asunnon ostajan tulee käydä paikan päällä ennen ostopäätöstä”, korostaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Toimialalta kantautuneita viestejä, joissa kodin voisi ostaa käymättä kohteessa, hän pitää käsittämättöminä: ostajalla tulee olla kaikki mahdollinen tieto päätöksensä tukena.

Kiinteistömaailman Pulssi 4.5.2020: Ostajia olisi - myyjät odottavat, mutta mitä?4.5.2020 13:50:00 EESTTiedote

Asuntokauppa ei synkimpien ennustajien puheista huolimatta pysähtynyt huhtikuussakaan. Kauppoja tehtiin Kiinteistömaailmassa kolme neljäsosaa viime vuoden huhtikuun kauppavolyymistä, mikä tarkoittaa 700 asuntokauppaa pääsiäispyhien molemmin puolin. Korona lykkäsi päätöksentekoa reilun 250 asuntokaupan verran, mutta ylivoimainen valtaosa kaupoista tehtiin kuten normaalikuukautenakin.

Kiinteistömaailman 52. Kiinteistönvälittäjäbarometri: Pihat, omakotitalot ja kotimaan mökit nousevat uuteen arvoonsa – koronavirus vaikuttaa asuntotarpeisiinkin7.4.2020 09:00:00 EESTTiedote

Eri asuntotyypit lähtevät toisistaan poikkeavista asemista tulevien kuukausien asuntokauppaan, kertoo Kiinteistömaailman 52. kiinteistönvälittäjäbarometri. Yksitasoisten rivitalohuoneistojen ja 2000-luvun omakotitalojen kysyntä on selvästi vahvinta, samoin kuin pienten ja uudehkojen kerrostalohuoneistojen. Kasvavan kesämökkikiinnostuksen tiellä ovat toistaiseksi liikkumisrajoitukset, mutta lähialueen mökkejä käydään katsomassa vilkkaasti.

Digikotikäynnit pitävät asuntokauppaa liikkeessä: arviokäyntipyynnöt kääntyneet uudelleen nousuun31.3.2020 13:40:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailma-ketjun välitystuotot näyttävät nousevan maaliskuussa yli viime vuoden maaliskuun tason. "Nopeasti lisääntyvät etätapaamiset ja digitaalinen asuntokauppa (DIAS) pitävät kauppaa yllä. Erittäin hyvä signaali tulevaa ajatellen on se, että asunnon myyntiinlaittoa edeltävien tapaamispyyntöjen määrä kääntyi dropin jälkeen jo viime viikolla uudelleen nousuun verkkopalvelussamme, ja yhä useammin nämä tapaamiset pidetään etänä eli digikotikäyntinä. Myös ostajien yhteydenottomäärissä käänne on tapahtunut, ja ne ovat lähestymässä viime ​vuoden maaliskuun lukuja", sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.