Kiinteistömarkkinoiden kasvun huippu taittunut

Kiinteistöalalla vaativimpia arvonmäärityksiä tekevien auktorisoitujen kiinteistöarvioijien (AKA) mukaan vaihdanta suomalaisilla kiinteistömarkkinoilla on aavistuksen hiljentynyt viime vuodesta.

Kuvituskuva: Shutterstock

Keskuskauppakamarin AKA-kyselyyn vastanneista kiinteistöarvioijista 31 prosenttia kertoo kiinteistömarkkinoiden vilkastuneen viime vuoteen verrattuna. 43 prosenttia vastaajista arvioi markkinatilanteen pysyneen samankaltaisena viime vuoteen nähden.

27 prosenttia vastaajista kertoo markkinoiden hiljentyneen jonkin verran tai paljon viimeisen vuoden kuluessa. Vuonna 2017 vielä 58 prosenttia vastaajista kertoi kiinteistömarkkinoiden vilkastuneen tai vilkastuneen paljon vuoteen 2016 verrattuna. Vuonna 2016 vastaava osuus oli 41 prosenttia ja vuonna 2015 32 prosenttia.

Puolet vastaajista arvioi, että AKA-arviolausuntoja tehdään saman verran kuin edellisvuonna. 22 prosenttia vastaajista arvioi määrän jonkin verran kasvaneen ja 25 prosenttia jonkin verran vähentyneen.

Suomessa toimii noin 250 auktorisoitua kiinteistöarvioijaa, joista osa arvioi toimitiloja, osa osakehuoneistoja ja kiinteistöjä, osa maa- ja metsätalouskohteita. Kyselyyn vastattiin tämän jaottelun perusteella. Tältä pohjalta havaitaan, että erityisesti asuntoja arvioivat kiinteistöarvioijat kokevat lausuntojen määrän vähentyneen (60 prosenttia vastanneista) sekä markkinoiden hiljentyneen (68 prosenttia vastanneista).

Auktorisoidun arvioijan osaaminen on varmistettua ja valvottua, muistuttaa kiinteistönarviointilautakunnan sihteeri, lakimies Raisa Harju Keskuskauppakamarista. Harjun mukaan markkina-arvon määrittäminen hiljentyneillä markkinoilla voi olla haastavaa vertailukauppojen puuttuessa tai niiden ollessa hyvin vähäiset. Auktorisoidun arviointiosaamiseen kannattaa luottaa erityisesti silloin, kun tarvitaan asiantuntevaa ja luotettavaa arviota kiinteistön arvosta. Auktorisoitujen laatimia arviokirjoja käytetään monissa muissakin kuin vain riitatilanteissa.

Keskuskauppakamarin kiinteistönarviointipäivässä puhunut KTI:n toimitusjohtaja Hanna Kaleva kertoo kiinteistökauppamarkkinoiden yhä olevan ennätyksellisen vilkkaat, mutta ensi vuodelle ei enää odoteta vilkastumista – jos ei kovaa laskuakaan.

”Kiinteistökauppaa käydään edelleen vilkkaasti ja positiivinen taloustilanne tukee vuokramarkkinoita. Kiinteistösijoitusten tuottovaatimusten pitkään jatkunut lasku vaikuttaisi sen sijaan olevan tältä erää päättymässä”, Kaleva sanoo.

Lisätiedot:

Raisa Harju, Keskuskauppakamarin kiinteistönarviointilautakunnan sihteeri, p. 050 554 2683, raisa.harju@chamber.fi

Hanna Kaleva,  KTI Kiinteistötieto Oy:n toimitusjohtaja, p. 040 555 5269, hanna.kaleva@kti.fi

Keskuskauppakamarin AKA-kyselyyn vastasi 121 AKA-arvioijaa. Auktorisoidut kiinteistöarvioijat (AKA) arvioivat Suomessa vuosittain useita tuhansia kiinteistöjä kesämökeistä liikekeskuksiin. Toimintaa valvoo Keskuskauppakamarin kiinteisönarviointilautakunta. AKA-arvioijien osaamista käytetään usein erityistä puolueettomuutta edellyttävissä tehtävissä, kuten riitatilanteissa sekä vaativissa kohteissa. Keskuskauppakamarin Kiinteistönarviointipäivä järjestetään Helsingissä 29.11.2018.

Kuvituskuva: Shutterstock

Naisjohtajien osuus pörssiyhtiöissä kasvaa, mutta mihin insinöörinaiset katoavat johtajapolulta?10.12.2018 06:00Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin. Erityisesti nuorten naisten kasvava osuus johtoryhmissä herättää lupauksia tulevasta. Myös pullonkauloja on havaittavissa. Vaikka johtoryhmien naiset ovat keskimäärin miehiä korkeammin koulutettuja, koulutusalojen suhteen on havaittavissa eroja. Keskeisin ero löytyy diplomi-insinööritaustaisista johtajista, joissa naisten osuus on edelleen hyvin pieni.

Keskuskauppakamarin Linnainmaa: Ympäristöasioille saatava yhden luvan ja luukun periaate29.11.2018 14:54Tiedote

Hallitus on tänään antanut eduskunnalle esityksen ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamisesta. Ympäristöministeriössä valmisteltu lakiesitys perustuu hallitusohjelman tavoitteisiin lupien sujuvoittamisesta. Lakiesitys on oikeansuuntainen, mutta riittämätön, arvioi Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa. Hänen mukaansa seuraavan hallituksen on ryhdyttävä ripeisiin toimiin lupamenettelyjen sujuvoittamiseksi luomalla yhden luvan ja luukun periaatteeseen perustuvan menettelyn. Tämä edellyttää hajanaisen ympäristölainsäädännön yhtenäistämistä yhdeksi laiksi, ympäristökaareksi.