Kiinteistön omistaja, muistitko järjestää vuotuisen nuohouksen? Se on nykyisin vastuullasi

Asunnon tulisijat hormeineen tulee pelastuslain mukaan nuohota kerran vuodessa ja mökilläkin vähintään kolmen vuoden välein. Vastuu nuohouksen järjestämisestä siirtyi kunnilta kiinteistönomistajille tänä vuonna, kun laki muuttui. Lähes joka kymmenennessä omakotitalossa nuohouksesta on yli vuosi aikaa, selviää Ifin lähes 15 000 Ifin kotivakuutusasiakkaan omakotitaloon tehdystä Kunnon koti -talotarkastuksesta.

Nuohousta koskeva laki muuttui tänä vuonna ja sen myötä vastuu nuohouksen järjestämisestä siirtyi kunnilta kiinteistön omistajille.

–Nykyisin on siis kiinteistön omistajan vastuulla, että asunto tulee nuohotuksi kerran vuodessa ja mökki tai muu vapaa-ajan asunto vähintään kolmen vuoden välein. Aivan kaikkia tieto ei ehkä ole tavoittanut, sillä lähes 15 000 Ifin kotivakuutusasiakkaan omakotitaloon tehdyn Kunnon koti -talotarkastuksen mukaan noin joka kymmenennessä talossa nuohouksesta on yli vuosi aikaa, sanoo Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela.

Lain ohessa myös kotivakuutuksen vakuutusehdoissa edellytetään, että nuohous järjestetään vuosittain. Vahingon sattuessa tutkitaan, onko se johtunut puutteellisesta nuohouksesta. Täysi korvaus edellyttää, että nuohoukset on tehty ajallaan ja ne on tehnyt ammattipätevyyden saavuttanut nuohooja.

Koskelan mukaan nuohoojan tietämystä kannattaa kiinteistön omistajan hyödyntää ja olla paikalla nuohoojan käydessä.

–Nuohooja osaa sanoa, ovatko tulisija, hormi ja piippu hyvässä kunnossa ja paloturvallisia. Lisäksi nuohoojaa voi pyytää tarkistamaan, että hormin ja palavan materiaalin kuten talon rakenteiden välillä on riittävä etäisyys, Koskela neuvoo.

Ensi kertaa takan lämmityksessä tauon jälkeen? Muista nämä

Tulisijojen nuohous on tärkeää, koska tällöin tulisija vetää paremmin ja sillä voidaan parhaimmillaan välttää asunnon tulipalo.

–Jos nuohousta ei tehdä, hormiin kertyy nokea, joka lämmitettäessä voi syttyä palamaan. Nokipalon syttyessä pitää aina kutsua palokunta paikalle ehkäisemään koko talon palaminen, muistuttaa Koskela.

Ifin tilastojen mukaan tyypillisin syyskauden palovahinko asunnoissa on se, että takka pölläyttää lämmittäessä savut sisälle, jonka seurauksena on nokivahinkoja asuntoon. Tätä tapahtuu etenkin syksyisin, koska moni virittää silloin ensimmäistä kertaa tauon jälkeen tulet takkaan.

–Ennen tulen sytyttämistä takkaan hormia kannattaa esilämmittää vaikkapa hiustenkuivaajalla. Paranna vetoa avaamalla ikkuna, kun sytytät takkaan tulen. Älä laita keskuspölynimuria tai liesituuletinta päälle. Ja tauon jälkeen takkaa lämmittäessä kannattaa laittaa tulisijaan tavallista vähemmän puita, Koskela neuvoo.

Jos takka pöllyttää noet sisälle, reilu tuulettaminen kannattaa. Isompien nokijälkien siivoaminen kannattaa jättää ammattilaiselle. Kotivakuutus korvaa useimmiten noen aiheuttamia siivouskuluja.

Terveysbarometri: Lääkäripalveluissa suomalaisille on tärkeintä nopea pääsy lääkäriin ja kuulluksi tuleminen – mutta kenen vastuulle kuuluisi sairauksien ennaltaehkäisy?3.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Suomalaisten mielestä tärkeintä lääkäripalveluissa on se, että lääkäriin pääsee nopeasti ja ihminen kokee tulleensa kuulluksi. Tämä selviää Ifin teettämästä Terveysbarometrista. Tutkimuksen mukaan tyytymättömyyttä lääkärikäynnissä aiheuttavat tyypillisesti väärät diagnoosit, lääkärin empatian puute ja kiire. Sairauksien ennaltaehkäisyä pitäisi tehdä nykyistä enemmän, mutta kuka ottaisi sen vastuulleen?

Älä hassahda Black Fridayna yksittäisten tavaroiden tuotevakuutuksiin – kotivakuutus kattaa samoja vahinkotilanteita mutta monesti pienemmällä hinnalla26.11.2019 09:29:02 EETTiedote

Black Friday on viime vuosina astunut myös suomalaiseen katukuvaan. Kaupat houkuttelevat ostoksille tarjoamalla tuotteita tarjoushinnoin. Moniin tavaroihin, kuten kodinkoneisiin, puhelimiin ja tietokoneisiin on tarjolla usein erillisiä tuotevakuutuksia, joka korvaa tuotteen vahingon sattuessa. Ifin tuotepäällikkö Henrik Rantanen muistuttaa, että myös kotivakuutus korvaa laajuudesta riippuen samanlaisia yksittäisten tavaroiden vahinkotilanteita.

Rikkoutuneista silmälaseista 350 euroa, vuotavasta astianpesukoneesta 4 500 euroa, asuntokauppariidoista 4 000 euroa – näitäkin kotivakuutus korvaa ja tällaisia korvauksia If keskimäärin maksoi14.11.2019 13:08:37 EETTiedote

Kun arjessa tapahtuu vahinko, elämä voi käydä kalliiksi ilman kotivakuutusta. Kotivakuutus korvaa isompia ja pienempiä arkisia vahinkoja tulipaloista ja vuotaneesta pesukoneesta rikkoutuneisiin kännyköihin ja varastettuihin polkupyöriin. Entä tiesitkö, että kotivakuutuksesta korvausta saa myös esimerkiksi muuttovahinkoihin, asunto- ja kiinteistökauppariitoihin tai vaikkapa siihen, jos jälkikasvu vahingoittaa naapurin autoa?