Kiinteistönvälittäjäbarometri kertoo: Asuntomarkkinan kuva poikkeuksellisen pirstaleinen

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä asuntokaupan kokonaismarkkinan tilastot kertovat, että isossa kuvassa hieman hiljentynyt asuntokaupan trendi jatkuu, vaikka kaikki edellytykset asuntokaupan kasvulle ovat olemassa. Asuntokaupan ennustaminen on tällä hetkellä poikkeuksellisen vaikeaa, koska talouden yleiset trendit ja asuntokaupan toteuma eivät kohtaa, ja alueelliset erot näkyvät kiinteistönvälittäjien vastauksissa selvästi. Barometrissä selvitettiin lisäksi ostajien valveutuneisuutta taloyhtiötietoon liittyen.

Vertailuvuosi 2017 osoittaa asuntokaupassa kovia lukuja, etenkin uudiskaupan osalta, ja siihen suhteutettuna vuosi 2018 ei ole tuonut kasvua, mutta ei suurta romahdustakaan. KVKL Hintaseurantapalvelun mukaan vuoden kahden ensimmäisen neljänneksen osalta kokonaismarkkinan kauppakappaleiden määrät ovat laskeneet noin neljä prosenttia, ja myös juuri päättyneen vuoden kolmannen neljänneksen osalta luku tullee olemaan miinusmerkkinen (KVKL HSP:n markkinatiedot päivittyvät 15.10.2018).

”Tämä vuosi on monin paikoin sulattanut Suomen asuntokaupassa sitä hyvää kasvua, johon vuonna 2017 pääsimme. Kauppa ei missään nimessä ole pysähtynyt ja sitä käydään pitemmän aikavälin vertailuun nähden kohtalaisella tahdilla mutta ei viimevuotisella swengillä”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Haasteita uudiskohdekaupassa

Myös yhä useampi välittäjä ennakoi markkinassa rauhoittumista sekä uusien että käytettyjen asuntojen kauppamäärissä. Pääkaupunkiseudulla välittäjien näkemys on kuitenkin hieman muuta maata optimistisempi: odotukset ovat korkeimmat yksiöiden ja kaksioiden kauppamäärissä, ja kaksioiden kauppamäärien nähdään kasvavan jopa hieman yksiöitä enemmän. Pääkaupunkiseudun ulkopuolisissa kasvukeskuksissa puolestaan nähdään, että käytettyjen asuntojen kauppa tulee olemaan uudiskauppaa vilkkaampaa.

Kiinteistönvälittäjät eivät kuitenkaan näe asuntokaupan laskuodotusten vaikuttavan merkittävästi hintakehitykseen. Pääkaupunkiseudulla jopa 60 prosenttia välittäjistä ennustaa, että kerrostaloyksiöissä ja -kaksioissa hinnat nousevat.

”Tämänkertaisen ennusteen tekemisessä erityisen leimallista on markkinan pirstaleisuus. Yhtäällä – lähinnä pääkaupunkiseudulla – ihmiset ovat varovaisia laittamaan kotejaan myyntiin. Ilmapiiri on tarkkaileva, myyntipäätöksiä myös lykätään. Toisaalla meillä on paikkoja, joissa ostajilla on hyvinkin hyvät valikoimat asuntoja tarjolla, sekä käytettyjä että myös uudiskohteita. Ja sitten on paikkakuntia, joissa uudistarjonta on painottunut niin vahvasti pieniin asuntoihin, että isojen uusien perheasuntojen puute estää asuntokaupan ketjujen liikkeelle lähtöä”, Heikkinen kuvaa.

Ostajat kaipaavat lisätietoa taloyhtiön taloudellisesta tilanteesta

Kiinteistönvälittäjäbarometrissä selvitettiin myös ostajien valveutuneisuutta taloyhtiötietoon liittyen. Kyselyssä selvisi, että ostajien ymmärrys on yleensä parempi taloyhtiön tekniseen kuntoon kuin talouteen liittyvissä kysymyksissä. Noin 24 prosenttia välittäjistä arvioi ostajien ymmärryksen tekniseen kuntoon liittyvissä kysymyksissä olevan hyvä tai erittäin hyvä, kun taas vastaava luku taloudelliseen kuntoon liittyvissä kysymyksissä oli vain 9 prosenttia.

Eniten taloyhtiöihin liittyvissä kysymyksissä ostajia askarruttavat putkiremontti ja taloyhtiön korjaushistoria (käytetyt asunnot) sekä taloyhtiölainan maksaminen ja tonttiin liittyvät kulut (uudet asunnot). Uutena kysytyimpien aiheiden listalle pääsi myös sähköautojen latauspisteet.

Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, p. 050 433 2080
Hanna Lantto, viestintä, p. 044 7140090

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri toteutettiin 49. kerran. Kyselyssä selvitettiin erilaisten asuntotyyppien ja erilaatuisten asuntojen kysyntää, tarjontaa ja hintakehitystä seuraavan kuuden kuukauden jaksolla. Kysely toteutettiin verkkokyselynä syyskuussa 2018 ja siihen vastasi 397 asuntokaupan ammattilaista. Lisäksi kyselyssä selvitettiin syksyn lisäteeman mukaisesti asuntojen ostajien valveutuneisuutta taloyhtiötietoon liittyen.

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kutsu toimituksille 25.4.2019: Kiinteistömaailman 50. juhlabarometri sekä katsaus asumiseen ja kodinvaihtoon barovuosina 1994-201917.4.2019 08:00:00 EESTKutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 50. kerran 25.4.2019. Juhlabarometrin julkistamistilaisuudessa tarkastellaan asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi kevään juhlateemana on suomalainen asuminen ja kodinvaihto barometrin julkaisuvuosina 1994-2019.

Suomessa ei ole yhtä ostajan tai myyjän asuntomarkkinaa – aluekohtainen ymmärrys yhä tärkeämpää4.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Viime päivinä on käyty vilkasta keskustelua asuntomarkkinan suunnasta. Joissain kommenteissa on väläytelty näkymiä voimistuvasta ostajan markkinasta. ”Näissä oloissa aluekohtainen ymmärrys ja näkemys on yhä tärkeämpää, asuntotyypeittäin. Ei ole yhtä yhtenäistä asuntomarkkina-Suomea, jossa olisi joko ostajan tai myyjän markkina”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Kiinteistömaailman vuosi 2018: Suomalaiskotien välitystä 2,5 miljardin euron arvosta - käynnistymässä ketjun historian mittavin valmentautumisoperaatio4.2.2019 09:00:00 EETTiedote

Kiinteistömaailma-ketju teki vuonna 2018 yli 14 200 asuntokauppaa ja -vuokrausta. Välitettyjen asuntojen arvo on noin 2,5 miljardia euroa. Ketjun asuntokauppamäärä kehittyi samansuuntaisesti Suomen hienoisesti supistuvan kokonaisasuntomarkkinan kanssa; vuokrausliiketoiminta kasvoi selvästi edellisvuoteen verrattuna. Kokonaisuudessaan palkkiotuotoilla mitattuna vuosi oli Kiinteistömaailmalle toiseksi paras viimeiseen viiteen vuoteen. Alkaneena vuonna Kiinteistömaailma käynnistää historiansa mittavimman koulutus- ja valmentautumisoperaation, jolla tavoitellaan merkittävää lisävauhditusta myyntiin ja asiakaspalveluun.

Asunto myydään keskimäärin kolmessa kuukaudessa31.12.2018 09:00:00 EETTiedote

Asuntokaupat saatiin vuonna 2018 päätökseen Suomessa keskimäärin 95 päivässä. Vaihtelu on kuitenkin suurta. Nopeimmillaan asunto vaihtaa omistajaa parissa viikossa sen myyntiin laittamisesta, mutta keskimäärin myynti ottaa aikaa esimerkiksi Helsingissä 57 päivää (Kiinteistömaailman välittämät kohteet 41 päivää), Kotkassa 124 päivää (Kiinteistömaailman välittämät kohteet 105 päivää), Naantalissa 97 päivää (93) ja Sotkamossa 155 päivää (122). Asunto-osakkeiden kaupan sähköistyminen lyhentää kaupan valmisteluihin kuluvaa aikaa ensi vuodesta alkaen.

Kiinteistömaailman hintaennustepäivitys vuoteen 2021, lisäteemana neuvotteluvara: Neuvottelukulttuuri vaihtelee asuntokaupoissa eri puolilla Suomea  13.11.2018 09:00:00 EETTiedote

Pääkaupunkiseutu, muutamat kasvukeskukset kehyskuntineen sekä Pohjanmaan rannikko. Tähän kolmikkoon kiteytyy lähivuosina maan myönteisin hintakehitys, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin asuntojen hintaennusteesta vuoteen 2021. Lisäteemana tällä ennustepäivityskierroksella tarkasteltiin pyydettyjä ja toteutuneita asuntokauppahintoja. Analyysi kertoo neuvotteluvarassa olevan selviä paikkakuntakohtaisia eroja. Neuvotteluvara on vähäisintä Pirkkalassa, Tampereella ja Helsingissä; tinkimiskulttuuri näyttää vahvimmalta osassa Itä-Suomen kaupunkeja.

Asuntojen hintakehitysennuste vuoteen 2021, erityisteemana neuvotteluvara asuntokaupoilla8.11.2018 07:00:00 EETKutsu

Kiinteistömaailma, Etuovi.com ja eCraft julkaisivat vuodenvaihteessa uuden tekoälymallin, joka ennustaa asuntojen hintakehityksen kunnittain kolmelle seuraavalle vuodelle. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut aamukahvitilaisuuteen, jossa julkaisemme päivityksen hintaennusteeseen, ulottaen sen nyt vuoteen 2021 saakka. Lisäteemana tilaisuudessa on neuvotteluvara asuntokaupoilla: mitä laaja aineisto kertoo pyydetyistä ja toteutuneista hinnoista erityyppisissä asunnoissa ja eri kaupungeissa? Tilaisuus pidetään tiistaina 13.11.2018 klo 9.00 Scandic Simonkentässä (Simonkatu 9, Helsinki) Uutta ennustetta ja lisäteemaa käsittelevät johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo eCraftilta, toimitusjohtaja Erkki Heikkinen Kiinteistömaailmasta ja vt. toimitusjohtaja Heikki Huttunen Etuovi.comista. Ilmoittautumiset ma 12.11.2018 kello 11 mennessä: pirjo.hellsten@kiinteistomaailma.fi tai puh 040 767 2238. Tervetuloa!