Kiinteistöverouudistus uhkaa johtaa kohtuuttomiin korotuksiin

Juuri lausunnoilla oleva kiinteistöverouudistus uhkaa johtaa kohtuuttomiin korotuksiin yksittäisten kiinteistöjen kohdalla. Samalla lainsäädännöllä luodaan kiinteistö- ja rakentamisalalle suurta epävarmuutta, sillä maapohjan verotusarvon määrittelyn hintakartat on tarkoitus julkaista vasta vuoden 2023 aikana. Raklin mielestä kiinteistöverouudistus tulee palauttaa valmisteluun siihen saakka, kunnes veron vaikutuksia voidaan aidosti tarkastella.

Hallituksen esitys kiinteistöverotuksen arvostusperiaatteiden uudistamisesta on lausuttavana tällä hetkellä. Keskeisimpänä muutoksessa on maapohjan verotusarvon määrittelyn uudistaminen. Uudistuksen kokonaisvaikutusta kiinteistön verokuormaan on kuitenkin mahdotonta arvioida, koska maapohjien yksityiskohtaisia hintakarttoja ei ole julkistettu. Verotusarvojen määritykseen liittyy myös huomattavia epävarmuustekijöitä. Pahimmillaan ne voivat johtaa tilanteeseen, jossa verotusarvot ovat kiinteistön markkina-arvoa korkeammat.

”Kiinteistövero on kiinteistön merkittävin yksittäinen kuluerä, ja on kohtuutonta, että lainsäädännöllä luodaan niin kiinteistö- ja rakentamisalalle kuin koko yhteiskuntaan merkittävää epävarmuutta yli vuoden ajaksi. Kiinteistöjen kustannukset ja tuotot eivät ole yhteiskunnalle yhdentekeviä: Elinkeinotoiminnalle ja vähittäiskaupalle toimitilat ovat merkittävä kuluerä, ja tuotoilla on oma roolinsa niin eläkemenojen rahoituksessa kuin yksityishenkilöiden sukanvarressa”, kertoo johtaja Miika Kotaniemi Raklista.

Hallitusohjelman mukaan kiinteistöverouudistus ei saa johtaa kohtuuttomiin muutoksiin kenenkään kiinteistöverossa. Raklin teettämän vaikutustenarvioinnin mukaan yksittäisten kiinteistöjen kohdalla uudistus voi johtaa huomattavaan nousuun maksettavan veron määrässä.

”Tämä voi johtaa kiinteistön arvon laskuun, sekä lisätä vuokralaisten kustannuksia, sillä osassa kiinteistöjä vuokralainen maksaa kiinteistöveron osana hoitovuokraa”, toteaa Kotaniemi.

Erityisen pahalta uudistus näyttää kauppakeskustoimialan kannalta, sillä valtiovarainministeriön laskelman mukaan rakennuksesta maksettavan kiinteistöveron määrä kasvaisi keskimäärin 56 prosenttia.

Kohtuuttomien korotusten välttämistä on uudistuksessa tavoiteltu säännöllä, joka määrää vuosina 2024–2026 kiinteistöveron nousulle 30 prosentin vuosittaisen katon, jonka ylittävä osa siirtyy seuraavalle vuodelle. Tällainen nousu maksettavassa kiinteistöverossa on kiinteistönomistajan näkökulmasta täysin kohtuuton. Rakli esittääkin, että kiinteistövero saisi tilanteesta riippumatta nousta enintään 15 prosenttia vuodessa.

Lisätietoa:

Miika Kotaniemi
Johtaja, kiinteistösijoittaminen
Kiinteistönomistajat  ja rakennuttajat Rakli ry
0407020015

Rakli on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Vuoden rakennuttaja 2022 on Tampereen kaupunki15.6.2022 07:15:11 EEST | Tiedote

Vuoden 2022 rakennuttajaksi on valittu Tampereen kaupunki. Tampereella on viimeisten vuosien aikana toteutettu onnistuneesti useita vaativia kaupunkikehitys- ja infrahankkeita. Onnistumisten taustalla on ollut hankkeiden erinomainen valmistelu, riittävä resursointi sekä hankeorganisaatioiden laaja osaaminen. Moni näistä hankkeista on myös loistava esimerkki julkisten ja yksityisten toimijoiden saumattomasta yhteistyöstä.

Rakli: Rakennushankkeiden käynnistäminen vaikeaa pääkaupunkiseudulla3.6.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

Rakennuskustannusten raju kasvu, materiaalien saatavuusongelmat ja Ukrainan sodan aiheuttama epävarmuus sekä nollakorkoajan päättyminen hidastavat rakentamisen kasvua pääkaupunkiseudulla. Rakentamisen määrän ennustetaan kuitenkin kasvavan Suomessa tänä vuonna 2-2,5 prosenttia erittäin hyvän alkuvuoden takia. Asuntoaloitusten määrän ennakoidaan laskevan selvästi ja ensi vuonna rakentaminen kääntyy laskuun korjausrakentamista lukuun ottamatta. Kiinteistökauppa on käynyt vilkkaana, vaikka talouden epävarmuus heikentää kaupankäynnin näkymiä. Näin kertoo Raklin pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakennusmarkkinoiden suhdannetiedote.

Tampereen seudun kiinteistömarkkinakatsaus: Kiinteistösijoittajien kiinnostus Tamperetta kohtaan säilyy vahvana19.5.2022 01:00:00 EEST | Tiedote

Aloitettujen asuntojen määrässä rikottiin Tampereella 2000-luvun ennätyslukemat vuonna 2021. Myös asuntovuokrien nousu on jatkunut. Kiinteistökauppaa käydään aktiivisesti ja prime-kohteiden tuottovaatimukset ovat laskeneet ennätyksellisen matalalle tasolle. Tampereen Ratikan valmistuminen on tuonut positiivista virettä kaupungin liiketilamarkkinoille. Toimistojen tilakysynnän arvioidaan puolestaan pienenevän. Ukrainan sota hämärtää talousnäkymiä ja kasvattaa kiinteistömarkkinoiden epävarmuutta koko Suomessa.

Oulun seudun kiinteistömarkkinakatsaus: Toimitilojen ja vuokra-asuntojen kysyntä vahvistui Oulussa vuonna 202111.5.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistösijoittamisen suosio on jatkunut vahvana ja ammattimaiset kiinteistösijoittajat tekivät Oulussa kauppoja noin 200 miljoonan euron arvosta vuonna 2021. Tilakysynnän näkymät ovat toimistoissa ja tuotannollisissa tiloissa maltillisen positiivisia, mutta liiketiloissa tilakysynnän arvioidaan edelleen vähenevän. Asuntovuokrien nousu on jatkunut, mutta hidastuen. Asuntorakentamisen aloitukset hipoivat 2000-luvun ennätyksiä vuonna 2021. Ukrainan sota hämärtää talousnäkymiä ja kasvattaa myös kiinteistömarkkinoiden epävarmuutta.