Kiitotie 2:n remontti vaikuttaa Helsinki-Vantaalle laskeutuvien lentokoneiden suuntiin
‒Kiitotiehen kohdistuu valtava kuormitus, ja sen rakenteiden on oltava ensiluokkaiset. Jatkuvat tarkastukset ja säännölliset peruskorjaukset varmistavat turvallisen ja täsmällisen lentoliikenteen, Helsinki-Vantaan lentoaseman asemataso- ja kiitotietoiminnasta vastaava johtaja Jani Elasmaa Finaviasta sanoo.
Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n peruskorjaus on kaksivuotinen hanke. Kesän 2023 remontti keskittyy kiitotie 2:n (15/33) eli poikittaiskiitotien pohjoispäädyn uudelleen päällystykseen. Samalla uusitaan hulevesiviemäröintiä ja kiitotien alla olevia sähköjärjestelmiä.
Huhtikuussa lentoasemalla tehdään valmistelevia töitä, eikä kiitotie 2:sta käytetä laskeutumisiin kello 7–17. Kiitotien puolella remontti alkaa 2. toukokuuta ja päättyy 15. syyskuuta. Finavia investoi peruskorjaukseen yhteensä kahdeksan miljoonaa euroa.
Korjaustöiden aikana kiitotie 2:lle ei voi laskeutua, joten lentokoneiden laskeutumissuunnat poikkeavat normaalista. Touko-syyskuussa laskeutumiset Nurmijärven suunnasta vähenevät ja samaan aikaan Koillis-Vantaan ja Keravan suunnasta laskeudutaan Helsinki-Vantaalle tavanomaista useammin, mikä vaikuttaa lentomelun suuntautumiseen remontin aikana.
Potkurikoneet tekevät normaalisti lentoonlähtöjä kiitotie 2:lta Tikkurilan suuntaan.
Kiitotie 2:n remontti ei vaikuta Helsinki-Vantaan matkustajaliikenteen sujuvuuteen. Lentoaseman kaksi muuta kiitotietä ovat käytössä koko remontin ajan ja varmistavat lentokapasiteetin riittävyyden.
Työt jatkuvat kesällä 2024, jolloin Finavia uusii kiitotien eteläpäädyn sekä navigaatio- ja lennonvarmistuslaitteita. Kiitotien muut osat on remontoitu jo aiempina vuosina.
−Kiitotie 2:n peruskorjaus on tärkeä osa Helsinki-Vantaan infrastruktuurin elinkaarihallintaa. Samalla voimme toteuttaa ympäristötyömme tavoitteita, sillä hulevesiviemäröinnin parantaminen auttaa meitä myös liukkaudentoriunta-aineita sisältävien kiitotievesien hallinnassa, Jani Elasmaa sanoo.
Finavia otti jo maaliskuussa Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella käyttöön maan alle rakennetun kosteikon, jonne ohjataan kiitoteiden ja asematasojen hulevesiä. Finavian rakennuttama maanalainen kosteikko on Pohjoismaissa ensimmäinen laatuaan. Kosteikko parantaa veden laatua ja tasaa veden virtaamia luontoon.
Miksi kiitotie 2 on myös kiitotie 15/33?
Lentoasemien kiitotiet saavat nimensä kompassisuuntien mukaan. Käytäntö on maailmanlaajuinen.
Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n kompassisuunta on 150 astetta, joten sen tunnusluku on 15. Koska kiitotietä voidaan käyttää molempiin suuntiin, toinen suunta on 180 astetta suurempi. Näin kiitotien 2:n toiseksi tunnusluvuksi lasketaan 15 + 18 = 33. Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n numerointitunnus on yhdistelmä molemmista luvuista eli 15/33.
Kiitotie 2 puolestaan ilmaisee valmistumisjärjestyksen. Kiitotie 1 on avattu vuonna 1952. Kiitotie 2 vuonna 1956 ja kiitotie 3 vuonna 2002.
FINAVIA OYJ
Viestintä
Kuvia median käyttöön saa täältä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Finavia media desk ma-pe klo 9-16
Puh:+358 (0)20 708 2002comms@finavia.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Lentoasemayhtiö Finavia johtaa ja kehittää 20 lentoasemaa Suomessa. Sujuvat ja laadukkaat palvelut lentoyhtiöille ja matkustajille ovat meille sydämen asia. Kehitämme Suomen saavutettavuutta ja hyvä lentoyhteyksiä. Olemme sitoutuneet vastuulliseen toimintaan edistääksemme kestävää lentomatkailua. Finavia-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 298 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 2 540.
www.finavia.fi
http://vuosikertomus.finavia.fi
www.facebook.com/finavia
www.facebook.com/helsinkiairport
www.twitter.com/finavia
www.twitter.com/helsinkiairport
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finavia Oyj
Voitto Helsinki-Vantaan lentoasemalle: Pohjois-Euroopan paras lentoasema18.4.2024 08:30:20 EEST | Tiedote
Matkustajat ovat valinneet Helsinki-Vantaan Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoasemaksi Skytraxin kansainvälisessä palvelututkimuksessa. Palkinto jaettiin lentoasemayhtiö Finavialle Frankfurtissa 17. huhtikuuta 2024.
Finavian lentoasemilta kesäksi yli 140 kansainvälistä reittiä: mukana uusia yhteyksiä ja palaavia suosikkeja26.3.2024 11:15:41 EET | Tiedote
Finavian lentoasemat yhdistävät Suomen maailmaan yli 140 kansainvälisellä reittiyhteydellä kesällä 2024. Tulevan kesäkauden aikana lentoasemille avautuu kahdeksan uutta ja palaavaa kansainvälistä reittiä. Lentoyhtiöt myös lisäävät viikkovuoroja suosittuihin kesän kohteisiin.
Runway 3 at Helsinki Airport to be closed for renovation work from 15 April to 12 June25.3.2024 14:26:06 EET | Press release
On 15 April 2024, Finavia will start the renovation of Helsinki Airport's runway 3 and its taxiways in accordance with its maintenance plan. The renovation of runway 3 will continue until 12 June and, during this time, aircraft will take off and land in different directions from usual.
Helsinki-Vantaan kiitotie 3 suljetaan kunnostustöiden ajaksi 15.4.–12.6.25.3.2024 08:36:50 EET | Tiedote
Lentoasemayhtiö Finavia aloittaa 15. huhtikuuta 2024 Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitotie 3:n ja sen rullausteiden huoltosuunnitelman mukaiset kunnostustyöt. Kiitotie 3:n remontti jatkuu 12. kesäkuuta asti ja sen aikana lentokoneiden nousu- ja laskeutumissuunnat poikkeavat normaalista.
Finavia-konsernin tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2023: Hidas kriiseistä palautuminen rasitti Finavian tulosta19.3.2024 12:34:07 EET | Tiedote
Finavia-konsernin vuoden 2023 liikevaihto kasvoi ja tuloskehitys parani vuoteen 2022 verrattuna. Liikevaihdon kasvun taustalla olivat lentoliikennetuottojen sekä muiden tuottojen positiivinen kehitys. Yhtiön liiketulos jäi kuitenkin negatiiviseksi pääosin Venäjän ylilentokiellon takia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme