Kilpailuhaku Suomen vastuullisimmaksi tuotteeksi avattu – tavoitteena kirittää yritysten kilpailukykyä ja kuluttajien kestävää elämäntapaa

Lokakuussa valitaan ensimmäistä kertaa Suomen vastuullisin tuote. Kilpailu tuo keskusteluun vastuullisuuden määrittelyn haasteet. Samalla se auttaa yrityksiä valmistamaan tuotteita vastuullisemmin ja helpottaa kuluttajia tekemään vastuullisia valintoja. Kuluttajatuotteet tai -palvelut arvioidaan kokonaisvaltaisen vastuullisuusarvioinnin perusteella. Arvioinnin tekee riippumaton, johtavista asiantuntijoista koostuva paneeli, jonka on kutsunut koolle vastuullisuusmuotoilutoimisto ja vastuullisuusteknologia start-up Infine.

Tutkimusten mukaan suuri osa kuluttajista on valmis muuttamaan ostokäyttäytymistään vähentääkseen kielteisiä vaikutuksia ympäristöön. Yritysten vastuullinen liiketoiminta ja kuluttajien tekemät valinnat yhdessä ovatkin nopein tapa ratkaista globaali kestävyyskriisi.

Yritykset ovat merkittäviä toimijoita kestävien arvojen ja toimintatapojen edistäjinä yhteiskunnassa, mutta vastuullisesti vaikuttavien tekojen määrittely on vaikeaselkoista. Siksi Suomen vastuullisin tuote -kilpailu vie vastuullisuuden määrittelyn sen tärkeimmälle alueelle eli yrityksen valmistamien tuotteiden tasolle.

“Yleisesti yrityksillä on tahtoa toimia kestävästi, mutta vastuullisuuden yksinkertaistaminen johtaa pahimmillaan tahattomaankin viherpesuun. Kilpailu helpottaa myös kuluttajia tekemään vastuullisia ostopäätöksiä”, Infinen toimitusjohtaja Tiina Saukko avaa kilpailua.

“Tuotteiden kokonaisvastuullisuuden määrittely on vasta alussa kansainvälisestikin. Nyt on tärkeää yhdistää poikkitieteellisesti osaamista sekä arvioida vastuullisuuden kannalta oleellisia faktoja”, sanoo Aalto-yliopiston vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme ja jatkaa:

“Arvioinnissa tarkastellaan kokonaisvaltaisesti tuotteen tai palvelun vastuullisuusominaisuuksia. Siinä otetaan huomioon muun muassa ilmastonmuutos, ympäristöjalanjälki, ihmisoikeudet, työntekijöiden oikeudet, kotimaisuusaste ja lähituotanto sekä liiketoimintaetiikka. Lisäksi tuote suhteutetaan markkinalla olevaan tarjontaan.”

Suomen vastuullisimman tuotteen valitsee paneeli, johon Halmeen lisäksi kuuluu SuomenYmpäristökeskuksen kulutuksen ja tuotannon keskuksen johtaja, professori Jyri Seppälä, Jyväskylän yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani ja soveltavan ekologian professori Mikko Mönkkönen, BIOS-tutkimusyksikön tutkija Antti Majava, Opetushallituksen Ilmastovastuukoulutuksesta vastaava opetusneuvos Anne Liimatainen ja Sitran Kestävä arki -projektin johtaja Markus Terho. Asiantuntijapaneelin arviointia tukee Infinen tekemä vastuullisuusarviointi.

Infinen toimitusjohtaja
Tiina Saukko
Tiina@infine.fi

Aalto-yliopiston vastuullisen liiketoiminnan professori
Minna Halme
Minna.Halme@aalto.fi

Brunnen Communications on Infinen pro bono -viestintäkumppani.

Brunnen Communications Oy on strateginen viestintätoimisto, joka auttaa asiakkaitaan olemaan vaikuttavampia ja tekemään parempaa tulosta. Vuonna 2010 perustettu yksityisomisteinen Brunnen kuuluu ainoana suomalaisena toimistona arvostettuun, kansainväliseen PR Boutiques International -verkostoon. Olemme erikoistuneet rakennetun ympäristön, uusiutuvan energian ja terveysteknologian B2B-yrityksiin. Lisäksi asiakkainamme on useita julkisalan organisaatioita ja kolmannen sektorin toimijoita.

Infine on Suomen ensimmäinen vastuullisuusmuotoilutoimisto ja vastuullisuusteknologia start-up. Vuonna 2018 perustettu Infine on koonnut riippumaton vastuullisuuspaneelin, joka kuratoi kestävän kehityksen tuotteita ja palveluita. Kuratoidut tuotteet nostetaan Ostavastuullisesti.fi -portaaliin, ja sen tarkoitus on helpottaa kuluttajia tekemään kestäviä valintoja. Infine kehittää tekoälypohjaista, skaalautuvaa ohjelmistopalvelua yritysten vastuullisuuspäätöksenteon tueksi.
infine.fi

Joblink Oy on ostanut Postilta Transval Myymäläpalvelut Oy:n1.9.2023 14:23:55 EEST | Tiedote

Kaupan alan henkilöstövuokraukseen keskittyvä suomalainen Joblink Oy on ostanut myymälälogistiikan palveluita tarjoavan Transval Myymäläpalvelut Oy:n koko osakekannan Posti Oy:ltä 1.9.2023. Yrityskaupan myötä Joblink nousee kaupan alan suurten ja valtakunnallisten toimijoiden joukkoon. Yhtiö työllistää noin 3500 henkilöä, ja nyt toteutunut yrityskauppa tuo konserniin 800 henkeä lisää. Osapuolet ovat sopineet, että kauppahintaa ei julkisteta. ”Yrityskauppa on osa kasvustrategiaamme: nousemme nyt kaupan alan suuriksi toimijoiksi. Se tarkoittaa entistä monipuolisempaa palvelua asiakkaillemme eli kaupan valtakunnallisille keskusliikkeille. Samalla yrityskauppa antaa henkilöstölle yhä paremmat kehityksen ja kasvun mahdollisuudet”, Joblinkin toimitusjohtaja Antti Kimpimäki toteaa. Transval Myymäläpalveluiden oston myötä Joblinkin noin 14 miljoonan euron liikevaihto nousee kuluvana vuonna 2023 reiluun 20 miljoonaan euroon. ”Keskitymme Transvalissa hakemaan kasvua varastopalveluista ja logisti

Tunteeko kulttuuri rajoja? Kultuurikompass avaa keskustelun eurooppalaisen kulttuurivaihdon mahdollisuuksista ja haasteista kulttuuripääkaupunki Tarttossa3.5.2023 10:38:22 EEST | Tiedote

Neljäs kansainvälinen Kultuurikompass-foorumi järjestetään tänä vuonna Euroopan kulttuuripääkaupunki Tartossa 18.–19. toukokuuta 2023. Foorumin Tunteeko kulttuuri rajoja? -tapahtuma kokoaa yhteen tapahtumajärjestäjät, luovat taiteilijat sekä päättäjät ympäri Eurooppaa tarkastelemaan kansainvälisen kulttuurinvaihdon eli luovien alojen ammattilaisten mahdollisuuksia ja haasteita päästä työskentelemään ulkomaille. Tapahtuman seminaarit ja työpajat pidetään Viron kansallismuseossa sekä Paino- ja paperitaidekeskus TYPA:ssa.

Tartto näyttää esimerkkiä kulttuurihallinnon kestävämpään kehittämiseen: Tartu 2024 -hanke opettaa, miten kulttuuri ja taide saadaan tukemaan vihreää siirtymää20.4.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Festivaaleilla ei tarvita tuhansia kaatopaikalle päätyviä muovikuppeja. Luomiseen ei aina tarvita uusia materiaaleja. Konserttien järjestämiseen ei tarvitse käyttää valtavia määriä sähköä. Vuoden 2024 Euroopan kulttuuripääkaupunki Tartto järjestää verkossa lähetettävän keskustelutilaisuuden ”Kultuurikompass: How To Change The World Through Environmentally Friendly Cultural Management?", jossa esitellään, miten tämän kaiken voi toteuttaa. Viron toiseksi suurimman kaupungin Tarton tavoitteena on olla vastustamaton terveiden, aktiivisten ja onnellisten ihmisten kaupunki.