Kipeä koira on etäeläinlääkärin tyypillisin asiakas Suomessa – Ruotsissa etänä hoidetaan yhä enemmän myös kissoja ja hevosia

Etäeläinlääkinnän suosio kasvaa, eikä ihme: etäeläinlääkäri on helposti tavoitettavissa älypuhelimen tai tabletin välityksellä, ja vastaantto on muutenkin hyvin auki. Lisäksi kotioloissa eläin on usein klinikkakäyntiä rauhallisempi. Ifin tilastojen mukaan Suomessa etäeläinlääkärin asiakkaista yli 90 prosenttia on koiria. Ruotsissa etäeläinlääkäri hoitaa koirien lisäksi yhä enemmän myös kissoja ja hevosia.

Digitaalisuus tekee tuloaan myös eläinlääkäripalveluihin. Ifin tilastojen mukaan etäeläinlääkärin tyypillisin asiakas on kipeä koira: ne muodostavat yli 90 prosenttia etäeläinlääkärin asiakaskunnasta Suomessa.

–Koirien etäeläinlääkärikäynnin syinä ovat tilastomme mukaan erityisesti ongelmat ihossa, silmissä, suolistossa tai vatsassa. Etäpalvelusta saa nopeasti ensiavun myös esimerkiksi jos koira on saanut tassuhaavan metsälenkillä tai syönyt suklaapatukan. Etäeläinlääkäri on ylipäätään turvallinen ja luotettava ensikontakti eläimen omistajalle silloin, kun koiran tai muun eläimen hyvinvointi huolestuttaa, Ifin eläinlääkäri Heidi Elomaa sanoo.

Etäeläinlääkäriltä saa aina puolueettoman arvion eläimen tilanteesta, kotihoito-ohjeet sekä tarvittaessa lähetteen jatkohoitoon.

65 % etäeläinlääkärille tuoduista tapauksista ratkaistaan videopuhelun aikana

If toi etäpalvelut eläinvakuutusasiakkailleen ensimmäisenä Suomeen keväällä 2018. Suomessa etäeläinlääkäripalveluja tarjoaa kolme tahoa. Ifin yhteystyökumppanina ja palveluntarjoajana toimii FirstVet.

Yhteys FirstVetin eläinlääkäriin otetaan videopuheluna tabletilla tai älypuhelimella.

– Etäeläinlääkäripalvelumme on saanut sitä käyttäneiltä asiakkailtamme erittäin lämpimän vastaanoton. Etäeläinlääkäri toimii mainiosti myös lomareissulla tai esimerkiksi veneellä ollessa, kun päivystävä eläinlääkäri voi olla pitkänkin matkan päässä. Lisäksi eläin on kotioloissa klinikkakäyntiä rauhallisempi, mikä helpottaa todellisen arvion tekemistä tilanteesta. Videokuvasta eläinlääkäri näkee, millaisesta ongelmasta on kyse ja minkälainen eläimen yleinen olemus on, Elomaa sanoo.

Ifin tilastojen mukaan merkittävä osa, 65 prosenttia, kaikista etäeläinlääkärille tuoduista tapauksista ratkaistaan saman videopuhelun aikana.

–Klinikalle ohjataan nykyisin etäeläinlääkärikonsultaation jälkeen vajaa kolmannes kaikista eläinasiakkaista. Osaa kehotetaan hakeutumaan välittömästi hoitoon ja toisia vasta sitten, jos tilanne ei parane etäeläinlääkärin antamilla kotihoito-ohjeilla, Elomaa kertoo.

Ruotsi on etäeläinlääkinnän ykkösmaa

If tarjoaa eläinvakuutusasiakkailleen FirstVetin etälääkintäpalveluja myös muissa Pohjoismaissa. Erityisesti Ruotsi on etäeläinlääkinnän käytössä Suomea edellä.

– Ruotsissa etälääkintää käytetään useammin ja asiakkaina on koirien lisäksi kasvavassa määrin myös esimerkiksi kissoja ja hevosia. Kissoja etäeläinlääkärin asiakkaista on jo vajaa kolmannes. Hevostenkin hoitoon etälääkäri on erinomainen: hevostahan on ison kokonsa vuoksi vaikeampi viedä fyysisesti eläinlääkärille, mutta FirstVetin videokuva antaa eläinlääkärille hyvän kuvan ongelmasta ja sen laajuudesta. Esimerkiksi haavakonsultaatiot hevosilla toimivat etänä erinomaisesti, Elomaa sanoo.

Etäeläinlääkäritoiminta on ainutlaatuinen Pohjoismainen harvinaisuus.

–Muualla maailmassa etäeläinlääkäritoimintaa ei ole, Elomaa sanoo.

Terveysbarometri: Lääkäripalveluissa suomalaisille on tärkeintä nopea pääsy lääkäriin ja kuulluksi tuleminen – mutta kenen vastuulle kuuluisi sairauksien ennaltaehkäisy?3.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Suomalaisten mielestä tärkeintä lääkäripalveluissa on se, että lääkäriin pääsee nopeasti ja ihminen kokee tulleensa kuulluksi. Tämä selviää Ifin teettämästä Terveysbarometrista. Tutkimuksen mukaan tyytymättömyyttä lääkärikäynnissä aiheuttavat tyypillisesti väärät diagnoosit, lääkärin empatian puute ja kiire. Sairauksien ennaltaehkäisyä pitäisi tehdä nykyistä enemmän, mutta kuka ottaisi sen vastuulleen?

Älä hassahda Black Fridayna yksittäisten tavaroiden tuotevakuutuksiin – kotivakuutus kattaa samoja vahinkotilanteita mutta monesti pienemmällä hinnalla26.11.2019 09:29:02 EETTiedote

Black Friday on viime vuosina astunut myös suomalaiseen katukuvaan. Kaupat houkuttelevat ostoksille tarjoamalla tuotteita tarjoushinnoin. Moniin tavaroihin, kuten kodinkoneisiin, puhelimiin ja tietokoneisiin on tarjolla usein erillisiä tuotevakuutuksia, joka korvaa tuotteen vahingon sattuessa. Ifin tuotepäällikkö Henrik Rantanen muistuttaa, että myös kotivakuutus korvaa laajuudesta riippuen samanlaisia yksittäisten tavaroiden vahinkotilanteita.

Rikkoutuneista silmälaseista 350 euroa, vuotavasta astianpesukoneesta 4 500 euroa, asuntokauppariidoista 4 000 euroa – näitäkin kotivakuutus korvaa ja tällaisia korvauksia If keskimäärin maksoi14.11.2019 13:08:37 EETTiedote

Kun arjessa tapahtuu vahinko, elämä voi käydä kalliiksi ilman kotivakuutusta. Kotivakuutus korvaa isompia ja pienempiä arkisia vahinkoja tulipaloista ja vuotaneesta pesukoneesta rikkoutuneisiin kännyköihin ja varastettuihin polkupyöriin. Entä tiesitkö, että kotivakuutuksesta korvausta saa myös esimerkiksi muuttovahinkoihin, asunto- ja kiinteistökauppariitoihin tai vaikkapa siihen, jos jälkikasvu vahingoittaa naapurin autoa?