Kirjailija Leena Lehtolaiselta ilmestyy syksyllä nuortenjännäri

Suomen suosituimpiin kirjailijoihin kuuluva Leena Lehtolainen julkaisee syksyllä nuortenromaanin. Vihreän lohikäärmeen risteys on kertomus menetyksestä ja ystävyyden voimasta. Kirja ilmestyy 26.9.2022 ja sen julkaisee Lehtolaisen pitkäaikainen kustantaja Tammi.

Vihreän lohikäärmeen risteyksen nuoret kamppailevat menetysten kanssa. Kirjan kannen on suunnitellut Laura Lyytinen.

Romaanin päähenkilö on juuri lukion aloittanut Viggo, jonka veli Joel on ollut kateissa yli kaksi vuotta. Onko Joel lähtenyt vapaaehtoisesti vai joutunut rikoksen uhriksi? Toinen päähenkilö Selma toipuu omasta menetyksestään, ja myös Selman sisaruksella Savulla on huolensa. Roadman-kulttuuria ihannoiva jengi on saanut kiristettyä hänet mukaan ryöstelemään merkkivaatteita. Selma ei halua katsoa vierestä, kuinka Savu tuhoutuu. Uskaltaako hän kertoa murheestaan entisen parhaan ystävänsä isälle Pekka Koivulle, joka on töissä Länsi-Uudenmaan poliisin nuortenyksikössä?

Yli 12-vuotiaille lukijoille suunnattu teos linkittyy Lehtolaisen Maria Kallio -kirjojen maailmaan.

Leena Lehtolaisen ura alkoi aikoinaan nuortenkirjailijana, kun hän oli itse vain 12-vuotias. Nuortenromaani Ja äkkiä onkin toukokuu ilmestyi Tammen julkaisemana vuonna 1976.

Tammen lasten- ja nuortenkirjojen kustantaja Saara Tiuraniemi iloitsee siitä, että Lehtolainen kirjoittaa nyt nuorille. ”Nuorten maailma on usein aikuisille suljettu. Leena Lehtolainen on kiinnostunut siitä, mitä nuorille kuuluu ja haluaa tehdä heidät näkyväksi. Väkivallan uhka ja rikollisuus koskettavat myös lapsia ja nuoria. Tuossa iässä ystävyyssuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä, ja niiden kuvaamisessa Lehtolainen on mestari. On mahtavaa, että vuosien jälkeen Lehtolaisen katse kiinnittyy nuoriin lukijoihin ja siihen millaiset ilmiöt ja ongelmat heitä tässä ajassa koskettavat”, Tiuraniemi sanoo.

Haastattelupyynnöt:
Viestintäpäällikkö
Johanna Harkkila
johanna.harkkila@tammi.fi

Arvostelukappaleet: tiedotus@tammi.fi

Suomen tunnetuin jännityskirjailija Leena Lehtolainen kirjoittaa nyt nuorille. Kuva © Ville Juurikkala

Dekkarifestivaali kokoaa yhteen dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat jo kahdeksannen kerran. Paasitornissa 17. syyskuuta järjestettävään festivaaliin voi osallistua myös verkon välityksellä. Kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien ja uusien tulokkaiden lisäksi festivaalin vieraiksi saapuvat mm. islantilainen maailmantähti Ragnar Jónasson sekä ruotsalainen Kristina Ohlsson.

Kirjailija Timo Parvela ja Tammi lahjoittavat Ukrainasta saapuneille pakolaislapsille ukrainaksi käännetyt Ella-kirjat20.5.2022 10:19:12 EEST | Tiedote

Kirjailija Timo Parvela lahjoittaa rakastetun Ella ja kaverit -sarjansa kirjan Ukrainasta Suomeen paenneille lapsille. Parvelan kustantaja Tammi painattaa 1500 kirjaa, joista 500 menee kirjastoille ympäri Suomen ja 1000 Ukraina-keskuksille. Kirjat jaetaan lukijoille toukokuun lopussa. Hanke toteutetaan yhteistyössä ukrainalaisen laitoksen alun perin julkaisseen harkovalaisen School Book -kustantamon kanssa.

Tiedote: Bonon muistelmateos julkaistaan maailmanlaajuisesti marraskuussa10.5.2022 16:10:31 EEST | Tiedote

Artisti-aktivisti Bono, irlantilaisbändi U2:n laulaja, on kirjoittanut muistelmateoksen SURRENDER: 40 Songs, One Story, jonka Alfred A. Knopf julkaisee 1.11. 2022. Kirjan kustannusoikeudet Knopfille myi Curtis Brown, Ltd:n Jonny Geller, ja se julkaistaan kaikkialla maailmassa samaan aikaan. Suomessa kirjan kustantaa Tammi nimellä SURRENDER: 40 laulua, yksi elämä, ja se ilmestyy sekä painettuna, e-kirjana että äänikirjana. Kirjan suomentaa Tero Valkonen.