Kokoomuksen Mykkänen: SDP:n talouspolitiikalla velkaantuminen jatkuu hamaan tappiin

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajan Kai Mykkäsen mukaan SDP:n talouspolitiikalla julkisen talouden velkaantuminen jatkuu hamaan tappiin. Mykkäsen mukaan SDP:n esittämä 1-2 miljardin vero- ja menosopeutus ei riitä alkuunkaan 8-10 miljardin alijäämän paikkaamiseen.
Kai Mykkänen. Kuvaaja: Kristian Tervo.

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen moittii SDP:n talouspoliittista ohjelmaa ja vaaliohjelmaa julkisen talouden tasapainottamiseen tähtäävien keinojen puutteesta. Mykkäsen mielestä talouspolitiikkaa ei voi rakentaa katteettomien lupausten ja toiveiden varaan.

"Marin sanoo, että oikeiston lääke on karvas. Julkisen talouden tasapainoa ei kuulemma saavuteta säästöillä. Tulevien sukupolvien kannalta SDP:n linja vasta karvas onkin. Jos hyvinvointiyhteiskunnalle ei tulevalla vaalikaudella turvata kestävää rahoitusta, on lapsillamme ja heidän lapsillaan edessään vielä kovemmat säästöt ja veronkorotukset. Julkisen talouden tasapainottamisessa onkin kyse sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta", Mykkänen sanoo.

SDP nojaa julkisen talouden tasapainottamisessa talouskasvun ja työllisyyden vahvistamiseen. Puolueen talouspoliittisessa ohjelmassa ja lauantaina julkaistussa vaaliohjelmassa ei kuitenkaan esitetä keinoja, miten tämä käytännössä tapahtuu.

"Talouskasvun ja työllisyyden vahvistaminen on tärkeää ja välttämätöntä, mutta tavoitteiden asettamisen lisäksi tarvitaan myös keinoja. SDP nojaa julkisen talouden tasapainottamisessa 80 prosentin työllisyysasteeseen, mutta unohtaa listata keinot sen saavuttamiseksi. Aiemmin puolueelle ei ole kelvannut kannustinloukkujen purkaminen, vaikka se on välttämätöntä pohjoismaisen työllisyysasteen saavuttamiseksi", Mykkänen sanoo.

Mykkänen syyttää SDP:n talouspoliittista ohjelmaa ja vaaliohjelmaa myös epäjohdonmukaisuudesta. Mykkäsen mielestä on ristiriitaista, että SDP haluaa vahvistaa talouskasvua ja työllisyyttä, mutta esittää samaan aikaan miljardiluokan veronkorotuksia.

"Suomi ei veroja kiristämällä nouse. Päin vastoin. Talouskasvun vauhdittamisen ja työllisyysasteen nostamisen vaikeuskerroin vain lisääntyy, jos verotusta kiristetään. Kilpailukykyinen, kannustava ja ennustettava verotus ovat edellytys investoinneille ja yritystoiminnalle. Ilman niitä ei synny myöskään työpaikkoja. SDP:n esittämät veronkorotukset ja progression kiristäminen johtavat ojasta allikkoon", Mykkänen sanoo.

Kokoomus tavoittelee julkisen talouden tasapainoa kahden vaalikauden aikana

Kokoomus julkaisi oman talouspoliittisen ohjelmansa viime viikon sunnuntaina. Kokoomuksen mielestä seuraavan hallituksen on laadittava ja toteutettava suunnitelma, joka tasapainottaa julkisen talouden seuraavan kahden vaalikauden aikana.

Kokoomuksen mielestä seuraavan vaalikauden aikana valtion, hyvinvointialueiden ja kuntien taloutta on tasapainotettava suoraan 6 miljardilla eurolla. Tämän lisäksi puolue esittää uudistuksia, joilla tavoitellaan 100 000 uutta työllistä, mikä vahvistaisi julkista taloutta yli 2 miljardilla eurolla. Kokoomus ei halua tasapainottaa julkista taloutta kokonaisveroastetta kiristämällä.

Kokoomuksen talouspoliittinen ohjelma on luettavissa puolueen verkkosivuilla

Kai Mykkänen. Kuvaaja: Kristian Tervo.

Kansallinen Kokoomus on vuonna 1918 perustettu poliittinen puolue ja kansanliike, joka haluaa kehittää Suomea vastuullisesti.

Politiikkamme perustuu arvoihin – uskomme yksilöön, vastuuseen ja vapauteen. Haluamme rakentaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus menestyä ja jossa heikoimmista pidetään huolta.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Kokoomuksen Vestman: Kohtuuttomiin sähkön hintoihin on puututtava uusin keinoin19.4.2024 12:49:44 EEST | Tiedote

Eduskunnan talousvaliokunta on tänään hyväksynyt yksimielisesti Sähkön hinta kuriin -kansalaisaloitteen johdosta mietinnön, jossa velvoitetaan puuttumaan sähkön kohtuuttomiin hintoihin. Kokoomuksen kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen Heikki Vestmanin mukaan sähköpörssin hinnanmuodostusta voidaan korjata uudella tavalla. Lisäksi Vestman perää kuluttajaviranomaiselta toimenpiteitä, koska jo voimassa oleva kuluttajansuojalainsäädäntö antaa mahdollisuuden saattaa kohtuuttomat määräaikaiset sopimukset tuomioistuimen arvioitavaksi.

Kokoomuksen Aalto-Setälä: Terve meri on myös ihmisoikeuskysymys19.4.2024 07:06:00 EEST | Tiedote

Euroopan neuvoston parlamentaarinen yleiskokous hyväksyi tänään täysistunnossaan raportin Euroopan neuvoston strategioista terveiden merien turvaamiseksi ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Yleiskokoukseen osallistunut Pauli Aalto-Setälä on tyytyväinen, että merten hyvinvointi saa ansaitsemansa huomion. Lisäksi yleiskokous jatkoi vankkaa tukeaan Ukrainalle toteamalla yksimielisesti, että jäädytetyt venäläiset varat tulisi käyttää Ukrainan kansan hyväksi sekä Venäjän sotarikosten selvittämiseen tähtäävän tuomioistuimen perustamiseksi.