Kokoomus: Lisää kansankapitalismia – kaikille vastasyntyneille ensisijoitus valtiolta

Kokoomuksen eduskuntaryhmä esittää jokaiselle vastasyntyneelle osakesäästötiliä, johon valtio tekee 500 euron alkutalletuksen. Eduskuntaryhmä haluaa myös lisätä suomalaisten talousopetusta kouluissa sekä työeläkeotteiden yhteyteen tietopaketin säästämisestä ja sijoittamisesta.
Ville Valkonen.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on julkaissut ehdotuksia kansankapitalismin ja suomalaisten talousosaamisen edistämiseksi. Ehdotusten valmistelua johtaneen kansanedustaja Ville Valkosen mukaan kokoomus haluaa parantaa jokaisen suomalaisen mahdollisuuksia säästämiseen, sijoittamiseen ja niillä vaurastumiseen. Valkosen mukaan kokoomuksen ehdotuksilla parannetaan myös yritysten mahdollisuuksia löytää rahoitusta, mikä tukee osaltaan talouskasvua.

Eduskuntaryhmä ehdottaa muun muassa jokaiselle vastasyntyneelle osakesäästötiliä, johon valtio tekee 500 euron alkutalletuksen. Eduskuntaryhmä haluaa lisätä suomalaisten talousopetusta kouluissa sekä työeläkeotteiden yhteyteen tietopaketin säästämisestä ja sijoittamisesta. Lisäksi eduskuntaryhmä haluaa vahvistaa Helsingin pörssin elinvoimaa ja uudistaa joukkorahoitussääntelyä.

“Suomessa puhutaan liian vähän ihmisten mahdollisuuksista ja oikeudesta vaurastua. Kokoomus rakentaa Suomea, jossa talous kasvaa, yritykset menestyvät, työtä riittää ja jokainen voi parantaa omaa taloudellista tilannettaan säästämällä ja sijoittamalla. Suomi tarvitsee lisää kansankapitalismia ja suomalaiset vahvempaa talousosaamista. Jokaiselle vastasyntyneelle tarvitaan pieni pesämuna ja vanhemmille tietopaketti säästämisestä ja sijoittamisesta – se jos joku lisäisi mahdollisuuksien tasa-arvoa”, Valkonen sanoo.

Valkonen muistuttaa, että suomalaisten varallisuus keskittyy nykyisin lähinnä asuntoihin. Tilastokeskuksen mukaan pörssiosakkeita omistaa vain 16 prosenttia ja sijoitusrahastoja 27 prosenttia suomalaisista. Kotitalouksien rahasto- ja osakeomaisuuden arvo oli 8 miljardia euroa. Samaan aikaan kotitalouksien pankkitileillä makaa talletuksia yli 100 miljardin euron.

“Suomalaiset ovat keskimäärin köyhempiä kuin ihmiset muissa Pohjoismaissa. Tanskalaisten, ruotsalaisten ja norjalaisten kotitalouksien keskimääräinen varallisuus on kaksinkertainen suomalaisiin verrattuna. Eroa selittää lähes kokonaan suomalaiskotitalouksien vähäinen rahoitusvarallisuus. Ero täytyy kuroa umpeen”, Valkonen sanoo.

“Kyllä” osakesäästötilin kehittämiselle - “ei” veronkorotuksille

Eduskuntaryhmä haluaa uudistaa osakesäästötiliä, jonka käyttöönotosta päätettiin viime vaalikaudella valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok.) aloitteesta.

“Osakesäästötili on osoittautunut todella suosituksi piensijoittajien keskuudessa. Valitettavasti emme saaneet vietyä osakesäästötiliä läpi kokoomuksen esittämässä muodossa, mutta ensi vaalikaudella on mahdollisuus korjata sen puutteet. Haluamme poistaa tilin maksimisijoitusrajan ja laajentaa sen käyttöalaa esimerkiksi rahasto-osuuksiin”, Valkonen sanoo.

Valkonen tyrmää SDP:n talouspoliittisessa ohjelmassa esitetyn pääomatuloveron kiristämisen. Valkosen mielestä tavallisten suomalaisten säästämisen ja sijoittamisen mahdollisuuksia ja kannustimia on kasvatettava, ei vähennettävä.

”Piensijoittajien verotusta ei pidä kiristää missään omaisuuslajissa. Pikemminkin olisi syytä arvioida mahdollisuudet tehdä pienistä pääomatuloista verovapaita, jotta kannustetaan suomalaisia aloittamaan sijoittaminen”, Valkonen sanoo.

Kokoomuksen ehdotukset ovat luettavissa puolueen verkkosivuilta.

Ville ValkonenKansanedustaja

(Varsinais-Suomi)

Puh:044 567 2201

Ville Valkonen.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Kokoomuksen Kopra: Suomen ensimmäinen kansalliskaartin kanssa solmittu yhteisymmärryspöytäkirja vahvistaa Suomen turvallisuutta2.5.2024 15:07:40 EEST | Tiedote

Puolustusvoimien ja Virginian kansalliskaartin välille 2.5.2024 laadittu yhteisymmärryspöytäkirja on merkittävä uusi askel Suomen ja Yhdysvaltain välisessä puolustusyhteistyössä. Jokaisella Yhdysvaltain osavaltiolla on oma kansalliskaartinsa. Suomi ei ole aiemmin kansalliskaartien kanssa tehnyt nyt sovitun kaltaista pöytäkirjaa.