Kolmas onnistunut metron koeajopäivä takana

HKL on ajanut maanantaina kolmannen onnistuneeksi laskettavan koeajon länsimetron osuudella. Maanantaina oli ensimmäinen päivä, kun metroa liikennöitiin HSL:n suunnittelemien uusien, väljemmät kääntöajat sallivien ja metroliikenteen luotettavuutta parantavien aikataulujen mukaisesti.

Aalto- yliopiston asema. Kuva HKL, Timo Ojala.

Onnistuneeksi koeajo lasketaan, jos 90 prosenttia junista lähtee pääteasemalta ajoissa tai enintään minuutin myöhässä ja yli kahden minuutin myöhästymisiä aikatauluun nähden ei tule.

- Uudet aikataulut tuntuvat nyt toimivan, mistä osoituksena oli heti kolmas, onnistunut koeajopäivä, kiittää HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

- Aikataulut sallivat lisää pelivaraa metron pieniin häiriötilanteisiin niin, että häiriöt eivät näy merkittävästi matkustajaliikenteessä ja niistä palaudutaan nopeasti.

HKL:n asettamat matkustajaliikenteen aloittamisen laatukriteerit, joihin koeajojen lisäksi kuuluu asema- ja teknisten järjestelmien häiriöttömän käytön jakso, on siis nyt molemmat saavutettu. Länsimetron osuudella jäljellä olevat työt on aikataulutettu ja valmistuvat tämän viikon aikana.

- HSL:n arvio on, että päätös metron matkustajaliikenteen aloittamisesta voidaan tehdä pian. Alkuun bussilinjasto säilyy nykyisellään. Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussilinjat muuttuvat heti alkuvuodesta – tavoitteena on, että länsimetron liityntäbussiliikenne alkaa 3.1.2017, kertoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

HKL, toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, p. 040 520 6710
HSL, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, p. 050 565 8884
HSL, joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila, p. 050 555 2932 (aikataulusuunnittelu)

Aalto- yliopiston asema. Kuva HKL, Timo Ojala.