Kommunfackets union blev JAU

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s och Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys gemensamma förhandlingsorganisation Kommunfackets union har bytt namn och heter nu Julkisen alan unioni JAU.

JAU är en av kommunsektorns tre huvudavtalsorganisationer som förhandlar fram arbets- och tjänstekollektivavtal för branschen tillsammans med KT Kommunarbetsgivarna. JAU representerar cirka en tredjedel av de anställda inom kommunsektorn. JAU representerar också den personal som överflyttas till landskapen.

Som mål har JAU att främja ett hållbart och rättvist samhälle som stöder sig starkt på den offentliga sektorn. Tjänster som produceras med skattemedel ska ordnas som offentliga tjänster så att de övriga sätten att ordna tjänster stöder den offentliga serviceproduktionen. Finlands konkurrenskraft tryggas genom högklassig och jämställd offentlig service och en fungerande arbetsmarknad.

JAU vill trygga sina medlemmars ställning i vård- och landskapsreformen, eftersom goda tjänster förutsätter en professionell och motiverad personal. JAU påpekar att offentliga sektorns personal redan gjort sin del genom konkurrenskraftsavtalet. Därför kommer JAU inte att acceptera några som helst åtgärder som ytterligare stramar åt personalens ställning.

Mer information:

Maija Pihlajamäki, ordförande, Jyty, 0400 537 756

Päivi Niemi-Laine, ordförande, JHL, tfn 040 702 4772

JHL: Lagen om småbarnspedagogik går inte in på de verkliga problemen inom sektorn – nästa regering måste ta upp lagen på nytt11.7.2018 10:30Tiedote

Riksdagen godkände den nya lagen om småbarnspedagogik i slutet av juni. I motsats till vad lagstiftarna påstår blev inte barnets intresse det centrala i lagen. Den rättar inte till en enda sak som är viktig med tanke på barnen. JHL står fast vid åsikten att nästa regering måste ta upp den godkända lagen på nytt och forma om den för barnens bästa. Förbundet kräver också en snabb utbyggnad av fortbildningsvägar för barnskötare och socionomer för att deras sysselsättningsläge inte ska försämras.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.