Korkeakoulujen lopputöistä apua taloyhtiöille - uusi palkinto kannusteeksi

Kiinteistöliitto Uusimaan tavoitteena on saada korkeakouluopiskelijoita suuntaamaan lopputyöaiheensa taloyhtiöiden, ja sitä kautta kaikkien osakkaiden hyväksi. Alalta valmistuu aivan liian vähän korkeakoulutasoisia lopputöitä.

Taloyhtiön toiminta sisältää niin juridiikkaa, taloutta, rakennus- ja LVIS-tekniikkaa kuin huoltoa, korjausrakentamista ja urakointia. Uudellamaalla asunnot ovat keskimäärin kalliimpia kuin muualla Suomessa, lisäksi alueella on paljon vanhoja arvokiinteistöjä omine erikoispiirteineen. Taloudelliset intressit rakentamisen, ylläpidon ja korjausten saralla ovat siis merkittäviä, mutta aihepiiri ei silti näy riittävästi eri opintosuuntien lopputöiden määrissä. Lopputyön arvoisia aiheita löytyisi paljon ja muuttuva ympäristö tuottaa niitä koko ajan lisää, vaikkapa energiatehokkuuden parantaminen tai älykäs talotekniikka.

Uusi palkinto tarjolla hyville lopputöille

Kiinteistöliitto Uusimaa haluaa kannustaa alueensa korkeakouluopiskelijoita hakemaan lopputöidensä aiheiksi taloyhtiöille hyödyllisiä tutkimuskohteita, eli löytämään konkreettisia toimia maamme, erityisesti Uudenmaan kiinteistöjen hyväksi. Kannustimena on palkinto parhaan lopputyön tekijälle. Palkinto on suuruudeltaan 10 000 euroa ja se jaetaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Myöntämisen kriteeri on yksinkertainen. Palkinnon saa yksi tai useampi lopputyön tekijä, joka on vuonna 2019 tuottanut eniten taloyhtiöitä hyödyttävää tietoa. Palkinnon myöntää nelijäsenisen palkintoraadin esityksestä Kiinteistöliitto Uusimaan hallitus. Palkintoraadin puheenjohtajana toimii arkkitehti SAFA, FM, tekniikan tohtori Juhana Heikonen.

”Odotamme innolla hyödyllisiä lopputöitä, joiden tuloksia pääsemme jakamaan jäsenistön käyttöön. Uskon tästä syntyvän pitkän perinteen, joka kannustaa taloyhtiömaailman aiheiden nostamista korkeakoulujen lopputöihin.”, sanoo Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä.

Uudenmaan alueella on yli 20 000 asunto-osakeyhtiötä, joista Kiinteistöliitto Uusimaan jäseniä on jo lähes 11 000.

Lisätietoja aiheesta löytyy:

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Mika Heikkilä, gsm 050 591 0995, mika.heikkila@ukl.fi

Taloyhtiö, naapurisopu ja turvallisuus uuden vuoden juhlinnassa30.12.2020 11:10:02 EETTiedote

Täydennysrakentaminen Helsingissä ei kasva nykytoimin23.10.2020 07:00:56 EESTTiedote

Asuminen Helsingissä kallistuu hurjaa vauhtia10.9.2020 13:06:33 EESTTiedote

Helsinki on ylivoimainen ykkönen 5 vuoden kustannusnousujen tarkastelussa. Kiinteistöverot ja muut kuntakohtaisesti määrittyvät asuinkiinteistön maksut nousivat 2015-2020 yhteensä 18,1 %. Kustannusten kasvu on ylivoimaisesti suurin jo muutenkin kalliissa Helsingissä. Suurista kaupungeista seuraavaksi eniten asuminen kallistui Espoossa 12,0 %:n nousulla. Vantaalla kustannusten nousu jäi 6 %:iin eli alle maan keskiarvon, joka oli 7,2 %.

Taloyhtiön yhtiökokoukset turvallisesti myös korona-aikaan – käytännön vinkit17.8.2020 10:02:16 EESTTiedote

Jo keväällä voimaan astunut koronasta johtuva poikkeuslaki on mahdollistanut yhtiökokouksen siirtämisen aina syyskuun loppuun asti. Uudellamaalla on moni taloyhtiö lykännyt kokousta, joten nyt syksyn saapuessa on tulossa mittava määrä eri tavoin järjestettyjä yhtiökokouksia. ”Yhtiökokousaihe alkaa näkymään myös yhdistyksen puhelinneuvontaan tulevissa kysymyksissä”, sanoo Kiinteistöliitto Uusimaan johtava lakimies Katriina Sarekoski.