YritysVihti ryYritysVihti ry

Korona mullisti ostoprosessit – myynnin täyskäännös monilla selviytymisen edellytyksenä

Yritykset toimialasta riippumatta ovat nyt ison kysymyksen äärellä. Miten myydä tilanteessa, jossa asiakkaiden ostot ovat pysähdyksissä, ostokriteerit muuttuvat ja yhteiskunnan rajoitukset oman kontrollin ulkopuolella? Asiaa ei helpota eri medioista saatava ristiriitainen tieto, jonka johdosta faktojen erottaminen mielipiteistä on haastavaa. Yrityksiltä vaaditaan nyt täysin uudenlaista ketteryyttä ja datanlukutaitoa, niin asiakkaiden kuin kilpailijoiden liikkeistä. Koulutuksen kärkimaana Suomella onkin nyt mahdollisuus laajamittaiseen kilpailukyvyn nostamiseen. Suomen johtava koulutustarjoaja Taitotalo ja Lean-myynnin edelläkävijä UltraLeanBusiness Oy Ltd tarjoavat nyt ratkaisun yritysten isoimpaan haasteeseen: Kuinka organisoida myynti asiakkaan ostokäyttäytymisen muututtua hetkessä?

Lean-myynnin asiantuntija Antti Leijala (Ultra Lean Business Oy Ltd)

Oppimisen nopeus erottelee menestyjät kangertelijoista – joustavuus ja kouluttautuminen avainasemassa

Oppimisen nopeudesta on kevään ja kesän aikana tullut kilpailuvaltti, mutta vain harvat ovat kyenneet hyödyntämään sen täysimittaisesti – myöskään maailmanlaajuisesti. Yleisesti esillä on ajatusmalli ”tästä noustaan kasvun kautta”, mutta mitä vaaditaan, jotta kasvu toteutuu? Miten oppimista nopeutetaan? Taitotalo ja UltraLeanBusiness ovat luoneet yhteistyössä näihin haasteisiin pureutuvia Lean-myynnin koulutuskokonaisuuksia, jotka ovat onnistuneiden pilottien myötä tulossa nyt laajamittaisesti saataville.

Taitotalon tavoitteena on tuottaa osaamisella kilpailukykyä sekä yrityksille että yksilöille, joten haluamme tarjota mahdollisuuksia osaamisen ja sitä kautta toiminnan kehittämiseen”, kertoo koulutusasiantuntija Sari Herrala Taitotalosta.

Lähes päivälleen 7 vuotta sitten, sain ajatuksen Lean menetelmien soveltamisesta myyntiin ja näin sen huikeat mahdollisuudet tarjousten voittotodennäköisyyden kasvattamisessa. Kiitos koronan, nyt valtaosa ihmisistä tiedostaa mistä on kyse ja seuraava vaihe on laajamittainen yritysten koulutus ja konsultointi. Nyt, jos koskaan, oppimisen nopeus on aito kilpailuvaltti ja mielestäni ainoa vaihtoehto Suomen nostamiseksi kasvuun”, kommentoi Antti Leijala, Lean-myynnin pioneeri ja UltraLeanBusiness Oy Ltd:n toimitusjohtaja.

Myyntiprosessien tehostaminen ja ulkopuolinen tuki nostivat pienyrityksen nousu-uralle

Yksi pilottiasiakkaista, tekstiilialalla toimiva Sarafaani Oy, kohtasi keväällä suuria haasteita. Epäusko ja lamaantuminen vaihtuivat kuitenkin iloon yrityksen organisoitua myyntikanavat ja -prosessit uusiksi UltraLeanBusiness Oy Ltd:n tuella. Toiminnan kehittäminen ja tehostaminen todistivat, että verkkokauppa menestyy, kun ostopolku on tarkoin mietitty ja tehty loppuasiakkaalle helpoksi.

”Korona pysäytti naisten vaatekauppamme myynnin lähes kokonaan keväällä, eikä auttanut, vaikka valikoimiin lisättiin kasvomaskeja. Tilanne pakotti ajattelemaan tutun ja turvallisen toiminnan ulkopuolelle. Onneksi saimme Business Finlandin tukea ja ulkopuolista apua myynnin tehostamiseen. Projekti on vielä kesken, mutta nimenomaan oppimisen nopeus on konkretisoitunut meille elintärkeäksi. Kun keväällä kaikki pysähtyi yhdessä yössä, niin elokuun alussa tapahtui päinvastainen ilmiö. Yhtäkkiä kaikki haluavat kasvomaskeja ja tuotanto pitää sopeuttaa myös niiden tekemiseen jo ennestään laajan naistenvaatevalikoiman lisäksi. Valmistuksen lisäksi uusien mallien suunnittelu, hinnoittelu, markkinointi- ja myyntikanavat jne. piti nopeasti suunnitella ja toteuttaa. Pienyrittäjän on erittäin vaikea selvitä ilman koulutusta tai ulkopuolista apua. En usko, että tämä on viimeinen eteen tuleva yllätys, joten meille on elintärkeää, että toimintamallimme on dynaaminen. Tuli vastaan mikä muutos tahansa, pystymme nopeasti uudelleenjärjestämään toimintamme.”, vahvistaa Anni Främling, Sarafaani Oy:stä.

Antti Leijala, UltraLeanBusiness Oy Ltd, antti.leijala@ultraleanbusiness.com, www.lisäämyyntiä.com p. +358 (0)40 039 8985

Sari Herrala, Taitotalo Oy, sari.herrala@taitotalo.fi, https://www.taitotalo.fi/ p. +358 (0)50 374 2271

Anni Främling, Sarafaani Oy, sarafaani@kolumbus.fi, www.sarafaani.fi, +358 (0)45 2487338

Antti Leijala, UltraLeanBusiness Oy Ltd, antti.leijala@ultraleanbusiness.com, www.lisäämyyntiä.com p. +358 (0)40 039 8985

Lean-myynnin asiantuntija Antti Leijala (Ultra Lean Business Oy Ltd)
Yrittäjä Anni Främling (Sarafaani Oy). Valikoimaan kuuluvat mm. kotimaiset naisten vaatteet sekä  kankaiset kasvomaskit.
Yrittäjä Anni Främling (Sarafaani Oy). Valikoimaan kuuluvat mm. kotimaiset naisten vaatteet sekä kankaiset kasvomaskit.

YritysVihti ry
Juuritie 7

YritysVihti ry tukee pienyrittäjyyttä
Lue lisää: www.yritysvihti.fi

Lue lisää julkaisijalta YritysVihti ry

YritysVihti osti Lahjakorttipuodin: Pienyrityksille sähköinen kauppapaikka elinvoimaisuutta lisäämään14.8.2020 08:03:00 EESTTiedote

Entisajan kauppapuodissa myytävien tavaroiden kirjo oli runsas ja kauppias tunsi hyvin asiakkaittensa tarpeet. YritysVihti ry:n Lahjakorttipuoti vaalii samanlaista puotikauppiasmaista toimintatapaa nykyaikaisin keinoin: Lahjakorttipuoti.fi on pienten, paikallisten yritysten tuotteista ja palveluista muodostuva sähköinen verkkokauppapaikka, josta asiakas hankkii lahjakortteja helposti mihin aikaan vuorokaudesta tahansa.

Ekologinen materiaali haastaa keinokuidut ja tehotuotetun puuvillan. Vastuullinen ekoluksus: Nyt tulee nokkonen!11.6.2020 08:03:00 EESTTiedote

Knokkon haastaa tekstiilialan nykyiset toimintatavat innovatiivisin ja ekologisin materiaalein. Suomalainen innovatiivinen yritys on syntynyt halusta luoda tekstiiliteollisuudelle uudenlaisia vaihtoehtoja, joissa kaiken toiminnan ytimessä ovat kestävä kehitys ja vastuullisuus. Ekologinen materiaali haastaa keinokuidut ja tehotuotetun puuvillan. Innovatiivisen tuotekehityksen sekä Business Finlandin, YritysVihti ry:n, Vihdin kunnan ja Knokkon Textiles Company Oy:n yhteistyön tuloksena Knokkon on luonut kangasmateriaaleja, joissa ympäristöystävällisten nokkosen ja kuituhampun kuidut yhdistyvät luonnonvaroja säästäen muotoiltuun valmistusprosessiin sekä miellyttävään käyttökokemukseen.

Kestävästä kehityksestä mitattava kilpailuetu – kotimainen innovaatio tuo konkretiaa yritysten päätöksenteon tueksi9.6.2020 08:02:00 EESTTiedote

Vihtiläinen yritys UltraLeanBusiness Oy tarjoaa liiketoimintakonsultoinnin palveluja yrityksille. Perustaja Antti Leijala uskoo vakaasti kestävään kehitykseen ja näkee sen mahdollisuudet toimia menestyvän yritystoiminnan taustalla lyömättömänä kilpailuetuna. Työssään hän kuitenkin havaitsi vastuullisuuden arvon mittaamisen yrityksissä perustuvan usein olettamuksiin. Leijala luottaa eritoten tiedolla johtamiseen, joten hänelle oli tärkeää kehittää konkreettinen työkalu ongelman ratkaisemiseksi. Uusi työkalu pureutuukin yhteen tämän päivän suurimmista megatrendeistä nostaen kestävän kehityksen roolin tarjousten voittoprosentin kasvattamisessa prioriteettilistan kärkeen.

Suomalainen innovaatio mullistaa konepajojen varastonhallinnan – uusi visuaalinen ohjelmisto jalostaa prosessit huippuunsa ja minimoi tehottomat työtunnit3.6.2020 10:25:53 EESTTiedote

Lahtelaisyritys Muhkia Oy tiedosti yritysten välivarastoinnissa majailevan mittavan ongelman – tuotenimikkeiden etsimiseen ja keräilyvirheisiin kuluvat tehottomat työtunnit. Tutkittuaan asiaa tarkemmin, yrityksen perustaja Anssi Nurminen paikallisti suurimmaksi syyksi tähän varaston sijaintien ja nimikkeiden puutteelliset merkinnät. Vuosien tuotekehityksen tuloksena syntyi osienpaikannusohjelma OPO: nykyaikainen ja käyttäjäystävällinen ohjelmistotyökalu, joka mahdollistaa prosessien tehostamisen visuaalisten varastokarttojen ja prosessikaavioiden avulla. Innovaation ja kehitystyön mahdollisti ELY-keskuksen, Business Finlandin ja YritysVihti ry:n vihtiläisten asiantuntijoiden tuki.

Turvallisia tapaamisia ja hyvinvointia hoivakoteihin1.6.2020 15:52:50 EESTTiedote

Kuluneen kevään aikana hoitokodit ympäri Suomen ovat joutuneet rajoittamaan käyntejä ja tapaamisia hoitokodeissa. Rajoitukset koskevat sekä läheisiä että esimerkiksi vapaaehtoisia, jotka ovat normaalitilanteessa järjestäneet ohjelmaa ja tekemistä hoitokoteihin. Tilanteen helpottamiseksi Etäpalvelu Helmi ja Ilopisteen elämyspalvelut haluavat tukea ikääntyneiden hyvinvointia poikkeusoloissa mahdollistamalla turvallisen ja helpon omaisyhteydenpidon sekä toimintakykyä ylläpitävää liikuntaa ja elämyksiä hoivakodeille.

Vastuullinen ekoluksus - Nyt tulee nokkonen!16.5.2020 14:17:00 EESTTiedote

Knokkon haastaa tekstiilialan nykyiset toimintatavat innovatiivisin ja ekologisin materiaalein. Suomalainen innovatiivinen yritys on syntynyt halusta luoda tekstiiliteollisuudelle uudenlaisia vaihtoehtoja, joissa kaiken toiminnan ytimessä ovat kestävä kehitys ja vastuullisuus. Innovatiivisen tuotekehityksen sekä Business Finlandin, YritysVihti ry:n, Vihdin kunnan ja Knokkon Textiles Company Oy:n yhteistyön tuloksena Knokkon on luonut kangasmateriaaleja, joissa ympäristöystävällisten nokkosen ja kuituhampun kuidut yhdistyvät luonnonvaroja säästäen muotoiltuun valmistusprosessiin sekä miellyttävään käyttökokemukseen.