Kotimainen Fredman muuttaa keittiödatan tyytyväisiksi asiakkaiksi ja kannattavaksi liiketoiminnaksi

Kotimaisen ammattikeittiöalan toimijan Fredman Groupin kehittämä uusi Chefstein-palvelu tekee tiedolla johtamisen mahdolliseksi myös ravintola-alalla. Tuottamalla ja analysoimalla keittiön eri prosesseista tietoa, tehostaa uusi palvelu ravintolan liiketoiminnan johtamista ja tarjoaa samalla keittiömestarille mahdollisuuden keskittyä luovuuteen ja asiakaskokemukseen.

Chefstein on uusin ja kolmas osa Fredman Groupin älykkäiden keittiöiden kehittämiseen rakentamaa Food Tech -palvelukokonaisuutta. Kokonaisuuteen kuuluvat myös Fredman Pro -palvelu, joka mahdollistaa ammattikeittiön omavalvonnan mobiilisovelluksen avulla, sekä keittiötiedon keräämisen automatisoinut Kitchen Robo -palvelu.

Fredmanin kehittämä Chefstein-palvelu edustaa uudenlaista suomalaista ruoka-ajattelua, johon kuuluu keitto-osaamisen ja raaka-aineiden lisäksi myös huipputeknologian mahdollistama ensiluokkainen ruokaturvallisuus, vastuullisuus ja kestävät ympäristöarvot. Palvelu kokoaa yhteen kaiken keittiön ruokaturvallisuuteen, ruokahävikkiin, hygieniaan ja energiankulutukseen liittyvän tiedon, analysoi sen ja esittää tulokset visuaalisessa muodossa. Tuloksia voidaan seurata yksittäisen ravintolan tai kokonaisen ravintolaketjun tasolla.

Älykkään keittiön seuraavana askeleena Chefstein mahdollistaa jo nyt esimerkiksi ruokahävikin määrän reaaliaikaisen vertaamisen ravintolaketjun muihin ravintoloihin ja toimialan keskiarvoon, tai vaikkapa koko ketjun euromääräisen energiankulutuksen seuraamisen ja analysoinnin. Avoimena järjestelmänä Chefstein on mahdollista yhdistää mihin tahansa keittiötietoa keräävään lähteeseen. Näin se voi seurata mitä tahansa keittiön tai ravintolan prosesseihin liittyvää toimintaa: ruokatrendejä, asiakastyytyväisyyttä tai vaikkapa keittiöhenkilöstön hyvinvointia.

Chefstein ei ainoastaan tuota ja kokoa tietoa, vaan analysoi sitä. Se ei siten ole pelkästään seurannan, vaan tekoälyä hyödyntävä keittiön johtamisen työkalu.

”Kaikessa liiketoiminnassa seurataan erilaisten prosessien tuloksia ja hyödynnetään niistä kertyvää tietoa liiketoiminnan johtamisessa. Chefsteinin ansiosta tämä on nyt mahdollista myös ammattikeittiössä, joihin tuomme alan ensimmäisenä toimijana keinon hyödyntää johtamisessa aivan uudenlaista, koneoppimiseen ja tekoälyyn perustuvaa teknologiaa”, Fredman Professional Kitchen Oy:n toimitusjohtaja Peter Fredman sanoo ja lisää, että Suomi on yleisessä tekoälyosaamisessa ottamassa muuta Eurooppaa kiinni.

Tiedolla johtaminen tehostaa ammattikeittiön toimintaa kaikilla osa-alueilla tuottamalla vähemmän hävikkiä, onnellisempia keittiöammattilaisia ja tyytyväisempiä asiakkaita. Viime kädessä tiedolla johtaminen tehostaa myös ravintolan liiketoimintaa ja parantaa sen kannattavuutta.

”Digitaalisten palvelujen ja tiedon hyödyntäminen ei kilpaile kokin ammattitaidon ja inhimillisen näkemyksen kanssa. Päinvastoin, ne tukevat kokin työtä ja helpottavat hänen arkeaan. Tehostamalla liiketoimintaa ja automatisoimalla rutiineja, avautuu keittömestarille mahdollisuus keskittyä niihin asioihin, joihin vain ihminen pystyy. Älykäs keittiö ei ole ainoastaan entistä kannattavampi, vaan myös entistä luovempi ja parempi keittiö”, Peter Fredman sanoo.

Fredman Group on suomalainen perheyritys, joka tavoittelee täydellistä keittiötä ja taistelee parhaiden makujen puolesta. Yhdistämme tietoa, teknologiaa ja monipuolista ammattitaitoa paremman ruoan puolesta. Olemme ruokaturvallisuuden, omavalvonnan ja keittiöjohtamisen, ammattikeittiöiden korkean hygieniatason turvaamisen ja ruokahävikin vähentämisen taitureita. Asiakkaiden kanssa yhdessä kehitetty digitaalinen Fredman Pro on mukana sadoissa ammattikeittiöissä tehostamassa keittiön johtamista ja omavalvontaa. Fredmanin työvälineet, kuten Carita-liinat, Comple-ateriapalvelujärjestelmä ja Elmukelmu, tunnetaan kaikissa suomalaisissa ammattikeittiöissä. Fredman Group Oy:n liikevaihto tytäryhtiöineen on noin 24 miljoonaa euroa. Konserni työllistää noin 80 henkilöä.

Peter Fredman, Chairman of the Board / Managing Director
Fredman Group Oy / Fredman Professional Kitchen Oy
+358 (0)50 401 1616, peter.fredman@fredmangroup.com

Samuel Sorainen, viestintätoimisto Wolfcom Oy
+358 400 5798653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Lahden armoton Red Bull 400 kisattiin helteisessä säässä – Iivo Niskaselle pronssia12.5.2018 20:02Tiedote

Kansainväliset mäkihyppystadionit valloittanut ylämäkijuoksutapahtuma Red Bull 400 järjestettiin tänään Lahden suurmäessä. Lähes 700 kisaajaa testasi äärirajojaan helteisessä auringonpaahteessa, pyrkien nousemaan mäkimontun pohjalta Lahden suurmäen huipulle. Suomen urheilutähdistöä kisassa edustivat hiihtäjistä maailmanmestari ja olympiavoittaja Iivo Niskanen ja olympiavoittaja Sami Jauhojärvi, yhdistetyn Ilkka Herola ja Leevi Mutru sekä lumilautailulegenda Eero Ettala. Ammattiurheilijoista paras oli Iivo Niskanen, joka sijoittui kolmanneksi. Voittoon ylsi suunnistusta aktiivisesti harrastava Mikko Patana ja toiseksi sijoittui hiihtotaustan omaava Juho Veikkolainen. Naisten sarjan voitti epävirallisen halli-ME:n vuonna 2017 juossut maratoonari Laura Manninen.

Tekoälyhaaste on saanut liikkeelle jo kymmeniä tuhansia suomalaisia9.5.2018 13:12Tiedote

Reaktorin ja Helsingin yliopiston esittämän tekoälyhaasteen tavoitteena on, että yksi prosentti Suomen väestöstä kouluttautuisi kuluvan vuoden aikana tekoälyn perusteisiin. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin, tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta pureutuva ilmainen Elements of AI -verkkokurssi. 14. toukokuuta avautuvalle kurssille on ilmoittautunut jo yli 20 000 ihmistä ja työntekijöilleen tekoälykoulutusta ovat lupautunut antamaan jo yli 100 organisaatiota, kuten OP, Nordea, Fazer, Elisa, Finnair, Stora Enso ja Kesko. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Ilmainen AI-verkkokurssi kouluttamaan suomalaisia tekoälyn perusteisiin3.5.2018 12:12Tiedote

Helsingin yliopisto ja Reaktor esittävät avoimen tekoälyhaasteen, jonka ensimmäisenä tavoitteena on kouluttaa yksi prosentti suomalaisista (n. 54 000 ihmistä) paitsi ymmärtämään mitä tekoäly on, myös tunnistamaan sen tuomia mahdollisuuksia. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin Elements of AI -verkkokurssi, joka pureutuu tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta. Kurssin ensimmäinen versio avataan yleisölle 14.5. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Kutsu medialle: Kansallinen tekoälyhaaste ja kaikille avoin sekä ilmainen Elements of AI -kurssi. Esittely 3.5. kl 1026.4.2018 10:45Tiedote

Tekoälyn, koneoppimisen ja robottien roolit työelämässä ja arjessamme ovat nykyhetken kuumimpia, mutta samalla myös hämmentävimpiä puheenaiheita. Useimmille meistä on edelleen epäselvää, mitä ne käytännössä tuovat, vievät, tekevät ja tarkoittavat. Uhkaako robotti työpaikkaani vai voisinko hyödyntää tekoälyä omassa elämässäni? Mitä tekoäly ylipäätään on? Helsingin Yliopisto ja Reaktor esittävät kaikille avoimen tekoälyhaasteen. Sen ratkaisemiseksi esitellään kansallinen Elements of AI, eli tekoälyn perusteet -kurssi suomalaisten tekoäly-osaamisen laajentamiseksi. Kurssin esittely medialle torstaina 3.5. kl 10-11.30 (Reaktor, Yliopistonkatu 4, 6. krs.)

Universal Music vahvisti asemaansa Suomen suurimpana musiikkialan yhtiönä19.4.2018 10:30Tiedote

Universal Music on vankistanut asemaansa Suomen suurimpana musiikkialan yhtiönä lähes 33 % markkinaosuudella kokonaismarkkinasta ja 35 % osuudella digitaalisesta markkinasta. Samalla kun fyysisten tallenteiden myynti jatkoi laskuaan neljänneksellä ja myös musiikin download, eli lataukset harvenivat 3 prosenttiin kokonaismarkkinan arvosta, kasvoi äänitemusiikin kokonaiskulutus vuonna 2017 ennätykselliset 8 %. Digitaalisten palveluiden kautta saatava musiikkialan tulo kasvoi yli 20 % ja suoratoisto muodostaakin jo 80 % koko suomalaisen äänitealan arvosta. Universal Music ennustaa suoratoiston vauhdittavan musiikin kulutusta kiihtyvällä tahdilla ja musiikin kulta-aikojen olevan vasta edessä.

MTV Uutisten Merja Ylä-Anttila siirtyy YLE:n toimitusjohtajaksi17.4.2018 09:59Tiedote

Yli 30-vuotisen menestyksekkään uran MTV:n uutistoiminnassa tehnyt vastaava päätoimittaja ja Mediahub Oy:n toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila on valittu Yleisradion toimitusjohtajaksi 1. syyskuuta 2018 alkaen. MTV Uutisten vt. päätoimittajaksi ja Mediahub Oy:n vt. toimitusjohtajaksi on nimitetty uutistuotantojohtaja Tomi Einonen. Ylä-Anttila jatkaa MTV:n palveluksessa elokuun loppuun saakka, tukien siirtymäkauden ajan Einosta uusissa tehtävissään.