Kotipizza Group OyjKotipizza Group Oyj

Kotipizza ja Pivo tuovat chatbot-ostamisen ensimmäisinä Suomeen

Jaa

Kotipizzan uusi KotiBotti-chatbot toimii Facebook Messengerissä. Sen kautta voi tilata ja maksaa Kotipizzan tuotteita mobiilisti koko maassa. KotiBotti on ensimmäinen pikaviestivälitteinen maksusovellus Suomessa ja yksi ensimmäisistä Euroopassa. Kotipizza toteuttaa chatbotin yhteistyössä OP Ryhmän kehittämän Pivon kanssa.

KotiBotti mahdollistaa ostotapahtuman suorittamisen kokonaisuudessaan sosiaalisessa mediassa, mobiilisti. KotiBotti on toteutettu yhdessä Pivon kanssa ja se soveltuu yhteen Pivo-mobiililompakon kanssa. Kuluttaja voi tehdä botilla ostoksia suoraan Facebook Messengerissä syöttämättä maksukorttitietojaan. Botti hyödyntää tekoälyä.

- Kuluttajat käyttävät sosiaalista mediaa ja tekevät ostoksia yhä enemmän mobiilisti. KotiBotti tarjoaa miellyttävän ja helpon käyttäjäkokemuksen, kun kasvanut mobiilikäyttö yhdistyy ostamiseen ja tekoälyn tuomiin mahdollisuuksiin. Pikaviestivälitteinen ostaminen yleistyy ja kehittyy jatkossa yhä älykkäämmäksi, sanoo Kotipizzan digitaalisten ja tietoratkaisujen asiantuntija Johanna Kuosmanen.

Kotipizza tuottaa KotiBotin yhteistyössä Pivon kanssa. Kaikkien pankkien asiakkaat voivat ladata Pivon maksutta käyttöönsä.

- Pivo mahdollistaa nopean maksamisen ja parhaan ostokokemuksen asiakkaille. Ensimmäistä kertaa suomalaiset voivat nyt ostaa chatbotin avulla jotain. Kotipizzasta saimme tähän teknologisesti valmiin kumppanin, jolla on hyvä tuote ja halu olla digitaalinen edelläkävijä, sanoo Pivon liiketoiminnasta ja uusista maksamisen palveluista vastaava hankejohtaja Hanna Äijälä.

KotiBotti toimii niin, että asiakas avaa KotiBotti-chatin Facebookin viestisovelluksessa Messengerissä. Sieltä asiakas voi tilata haluamansa Kotipizzan tuotteet ja maksaa ne Pivo-sovelluksella.

- KotiBotti vahvistaa Suomen parasta asiakaskokemusta Kotipizzassa. Sen avulla tulemme asiakkaan luo, missä ja milloin tahansa. Panostamme digitaalisiin ratkaisuihin ja kirimme KotiBotilla edelläkävijyyteen alallamme digitaalisessa ostamisessa, sanoo Kotipizza Group Oyj:n toimitusjohtaja Tommi Tervanen.

Chatbotien välityksellä mobiilisti tapahtuva kaupankäynti on lähtöisin Aasiasta. Se on nouseva, mutta Euroopassa toistaiseksi harvinainen ostamisen muoto. ”Conversational commerce” -ilmiön käynnisti vuonna 2013 Kiinan markkinalle osana WeChat-palvelua tuotu digitaalinen lompakko WeChat Pay.

Ensimmäiset ravintola- ja ruoka-alan tilausbotit ovat yleistyneet ja herättäneet kiinnostusta kuluttajien keskuudessa erityisesti Yhdysvalloissa. Siellä vastaavia sovelluksia hyödyntävät suuret pikaruokaketjut kuten Domino’s, Subway ja Cheesecake Factory.

Yhteyshenkilöt

Johanna Kuosmanen
digitaalisten ja tietoratkaisujen asiantuntija
Kotipizza
johanna.kuosmanen@kotipizzagroup.com
045 3262 240

Anna Rahikainen
viestintäpäällikkö
Kotipizza
anna.rahikainen@kotipizzagroup.com
050 3828 785

OP Viestintä
050 5239 904

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kotipizza Group Oyj
Kotipizza Group Oyj
Hermannin rantatie 2 B
00580 HELSINKI

020 7716 700http://www.kotipizzagroup.com

Kotipizza

Kotipizza on suomalainen, vuonna 1987 perustettu pizzaketju, jolla oli tilikauden 2016 lopussa 257 ravintolaa. Kotipizza-ketjun ravintoloiden myynti tilikaudella 2016 oli 89,9 miljoonaa euroa. Yli 99 prosenttia Suomen Kotipizza-ravintoloista on franchising-toimintaperiaatteella toimivia itsenäisten franchising-yrittäjien johtamia ravintoloita. Franchising-yrittäjä saa käyttöönsä testatun ja kannattavan liikeidean sekä valmiin tuotteen ja tuotemerkin, ketjun tietotaidon ja muut yhteistyön edut.

Kotipizza Group Oyj

Kotipizza Group -yhtiöihin kuuluvat Helsinki Foodstock Oy, Kotipizza Oyj ja Chalupa Oy. Kotipizza Group listautui Helsingin pörssin päälistalle heinäkuussa 2015 ensimmäisenä suomalaisena franchising-ketjuna. Kotipizza Groupin liikevaihto tilikaudella 2016 oli 66,6 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen EBITDA 6,73 miljoonaa euroa.

Pivo

Pivo on mobiililompakko, joka auttaa käyttäjää hoitamaan talouttaan hauskalla ja yksinkertaisella tavalla. Pivolla voi muun muassa seurata rahankäyttöään ja tehdä budjetteja, maksaa lähimaksuja vastaanottavilla maksupäätteillä, maksaa kaverille puhelinnumeron perusteella sekä tehdä maksuja verkkokaupoissa. Pivosta löytyy lisäksi useita eri etuohjelmia ja satoja etukuponkeja. Pivoa on ladattu jo yli miljoona kertaa. Pivo tarjoaa myös pienille kauppiaille tarkoitetun Pivo Kassan, joka tarjoaa kaiken tarvittavan kivijalkamyymälän, verkkokaupan ja kausiluonteisen kaupan pyörittämiseen ja maksujen vastaanottoon. OP Ryhmän omistama Pivo Wallet Oy tarjoaa Pivon maksutta kaikkien pankkien asiakkaiden käyttöön. www.pivolompakko.fi