Kuka maksaa maskit? Voiko koronatestiin pakottaa? Suomen Yrittäjät julkisti koronaoppaan yrittäjille

Miten maskin käytöstä tai koronatesteistä sovitaan työpaikoilla? Mitä pitää ottaa huomioon, kun rekrytoidaan työntekijä etätyöhön? Muun muassa näihin kysymyksiin saa vastauksen Työnantajan koronaoppaasta, jonka Suomen Yrittäjät laati yrittäjien avuksi.

Työnantajalla on vastuu työntekijöiden turvallisuudesta myös korona-aikana. Kun työpaikan olosuhteet ovat muuttuneet koronapandemian takia, työnantajan pitää päivittää laatimansa riskiarviointi ja arvioida muutosten merkitys työntekijöiden terveydelle ja turvallisuudelle. Jotta pienetkin työnantajat selviytyvät tästä, Suomen Yrittäjät laati yrittäjille Työnantajan koronaoppaan.

Opas antaa selkeät ohjeet viruksen ehkäisemiseen työpaikoilla: henkilöstön koronakriisin aikaisiin toimintaohjeisiin, viruksen torjuntaan ja työturvallisuuteen.

Työturvallisuudesta huolehtimalla pystytään samalla turvaamaan työpaikan toiminnan jatkuvuus.

- Korona on muuttanut lähes jokaisen työpaikan olosuhteita ja käytännön työskentelyä. Työpaikoilla on syytä seurata aktiivisesti asiaan liittyviä suosituksia ja huolehtia työturvallisuudesta siten, että virusta pystytään torjumaan mahdollisimman tehokkaasti ja samalla turvaamaan työpaikan toiminnan jatkuvuus, asiantuntija Atte Rytkönen Yrittäjistä sanoo.

Opas neuvoo koronatestaamisen liittyvissä kysymyksissä

Erityisesti koronatestaamiseen liittyy paljon kysymyksiä työpaikoilla: kuka maksaa testin, ja onko työnantajalla oikeus tai velvollisuus määrätä työntekijä koronatestiin?

Työnantajan koronaopas täydentää yrittäjille suunnattujen oppaiden sarjaa, jossa on julkaistu useita liiketoimintaoppaita. Oppaan voi ladata osoitteessa koronaopas.yrittajat.fi.

Suomen Yrittäjät seuraa koronatilannetta ja pitää yrittäjät ajan tasalla koronasta. Tietoja päivitetään Kaikki koronasta yrittäjälle -sivustolla.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 380 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 59 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yle, EK ja markkinatalous23.11.2020 12:58:05 EETBlogi

On syntynyt jonkin verran keskustelua, kun Yleisradion toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila on ehdolla työnantajaliitto Paltan hallituksen puheenjohtajaksi. Siinä roolissa hän on myös tullut valituksi Elinkeinoelämän EK:n hallitukseen ja työvaliokuntaan. (---) Jokainen järjestö valitsee tietenkin itse hallintonsa. Entisenä mediajohtajana ja nykyisenä elinkeinoelämän järjestöjohtajana haluan todeta asiasta muutaman näkökulman yrittäjyyden näkökulmasta, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kirjoittaa Yrittäjän puolella -blogissaan.

Yrittäjät: Kuntien korvattava suojautumisen kustannukset yksityisille palveluntuottajille20.11.2020 06:56:00 EETTiedote

- Valtio on luvannut korvata täysimääräisesti kunnille koronapandemiasta aiheutuneet lisäkustannukset. Korvausten ansiosta monen kunnan ennustettu tilinpäätöksen alijäämä muuttuu jopa ylijäämäksi. On hämmästyttävää, että kunnat eivät kuitenkaan ole maksaneet alihankkijoilleen niille kuuluvaa osuutta koronaviruksen aiheuttamista lisäkustannuksista, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala ihmettelee.