”Kuka seuraavaksi?”, kysyy upouuden Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha – Verkkoteollisuus liittyi ohjelmistoalaan

”Maailma muuttuu valtavaa vauhtia ja yritykset sen mukana. Pian kaikki menestyvät yritykset ovat jollain tapaa ohjelmistoyrityksiä”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan johtama ohjelmistoala sai juuri yli sata uutta jäsentä, kun Verkkoteollisuus päätti lakkauttaa oman toimintansa ja liittyä mukaan. Uusi laajentunut Ohjelmisto- ja e-business ry toivottaa nyt muutkin halukkaat tervetulleiksi.

Ohjelmisto- ja business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha toivottaisi esimerkiksi Ponssen lämpimästi tervetulleeksi yhdistyksen jäseneksi. Roihan mukaan Ponssen IoT-ratkaisut ovat hieno esimerkki siitä, miten digiajan mahdollisuuksiin voi tarttua alalla kuin alalla. Kuva: Ponsse

Lehdistötiedote 31.10.2018

Ohjelmistoyrittäjät ry on ollut Suomen ohjelmistoalan nopeasti kasvava suunnannäyttäjä ja äänitorvi toimitusjohtajansa Rasmus Roihan vetämänä. Nyt Roiha näkee tilanteen muuttuneen: kyse ei ole enää vain ohjelmistoalan kasvusta vaan jostain paljon suuremmasta.

”Kun Verkkoteollisuus päätti liittyä meihin, toteutui tavallaan ensimmäinen askel koko maailman mullistuksesta. Enää ei voi puhua vain siitä, että ohjelmistoala kasvaa. Pitää puhua siitä, että kaikesta tulee ohjelmistoalaa! Yritykset, joilla digitaalisuus ei ole ytimessä tulevat häviämään kilpailussa. Se on niin yksinkertaista. Digiajan keskipakoisvoima tuo kaikki menestyjät ohjelmistoalalle, joten tervetuloa samalla myös jäseniksi”, ennakoi ja toivottaa Roiha.

Kuka seuraavaksi?

Ohjelmistoyrittäjillä on ollut jo aiemmin 600 jäsenyritystä, ja Verkkoteollisuuden myötä vielä runsaat 100 uutta yritystä lisää. Mukana on paljon kiinnostavia uusia jäsenyrityksiä kuten esimerkiksi Nanso, Posti, Google Finland, Reima, SOK, Varusteleka ja Veikkaus.

”On todella upeaa, että uusissa jäsenissämme näkyy hyvin erilaisten yritysten kauaskatseinen ymmärrys tulevaisuudesta. Kovin moni ei olisi osannut muutama vuosi veikata, että Reima, Nanso tai Veikkaus liittyisivät ohjelmistoalaan. Digitaalisuuden ylivoima kuitenkin sanelee sen, että oikeastaan pitää kysyä: Kuka seuraavaksi?”, muotoilee Roiha.

Roiha seuraa tiiviisti yrityskenttää niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin ja heittää pari esimerkkiä mahdollisista uusista tulokkaista.

”Meillä on Suomessa todella mahtavia yrityksiä, jotka ovat toimialojensa suunnannäyttäjinä todella ottaneet digitaalisuuden ytimeensä. Kemppi tuottaa hitsausrobotiikallaan teräksen käsittelyyn ihan ainutlaatuisen hienoja ratkaisuja mm. pilvipalvelujen avulla, siellä tarjotaan asiakkaalle huikeaa digitaalista lisäarvoa. Ponsse puolestaan on siirtänyt metsäkoneet IoT-aikaan, heidän panostuksensa digitaalisuuteen on merkinnyt edelläkävijyyttä koko maailmassa”, puntaroi Roiha.

Roihan visio on selvä: Melko pian kaikkien menestyjäyritysten oikea osoite on ohjelmistoala.

”Ne yritykset, jotka eivät ole data- ja ohjelmistovetoisia putoavat kelkasta ja kuihtuvat kansainvälisessä kilpailussa, näin tulee väistämättä tapahtumaan”, toivottaa Roiha herätystä niille, jotka ehkä vielä uinuvat.

Yhdessä yhä vaikuttavammin

Uuden Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtajana Roiha on päävastuussa siitä, että alan ääni kuuluu niin päätöksenteossa kuin muuallakin yhteiskunnassa entistäkin voimakkaammin.

”Softan voima on kaikille se ratkaiseva menestyksen voima. On velvollisuutemme saada tämä mahdollisimman laajalti ja pian kaikkien vastuullisten päättäjien tietoisuuteen. Kaikessa päätöksenteossa tulee miettiä mikä edistää digitaalista taloutta, ja mikä taas jarruttaa ja hidastaa edistystä. Valinnan tulee kohdistua aina edistyksen puolelle”, linjaa Roiha.

Verkkoteollisuus ry:tä johtaneen Maria Rajakallion vastuualueena on uudessa yhdistyksessä e-commerce, eli verkkokaupankäynti. Rajakallio myös edustaa Suomea EU:n digitaalisen kaupan järjestössä, E-Commerce Europe.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Slushissa julkistettu Hive-koodauskoulu alleviivaa muutoksen tärkeyttä: ”Ohjelmistoala yhä merkittävämmäksi! Suomi pääsee Piilaakson ja Pariisin kanssa ansaitsemaansa joukkoon”, iloitsee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha5.12.2018 11:41Tiedote

Supercellin hieno uutinen on erittäin myönteinen käänne niin ohjelmistoalalle kuin koko Suomellekin. ”Olemme itse olleet käynnistämässä suurta muutosta ohjelmistoalalla ja tervehdimme ilolla kaikkia uusia avauksia, jotka edistävät suomalaista ohjelmistoalan osaamista. Näillä keinoilla Suomi voi todellakin nousta johtavaksi ohjelmisto-osaajien kansakunnaksi maailmalla”, Roiha painottaa.

Tasavallan presidentti palkitsi ohjelmistoalan rohkean yrittäjyyden hedelmät: M-Filesille kansainvälistymispalkinto vuoden kasvuyrityksenä14.11.2018 14:07Tiedote

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on palkinnut ohjelmistoyritys M-Filesin vuoden kasvuyrityksenä. Perusteena on erinomainen menestys kansainvälisillä markkinoilla. ”Koko ohjelmistoalan puolesta lämpimimmät onnittelumme M-Filesille ja sen perustajalle Antti Nivalalle, jonka ennakkoluuloton ja rohkea yrittäjyys on luonut pohjan tälle verrattomalle menestystarinalle”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Otin ohjat omaan elämääni” - #Mimmitkoodaa tarjoaa mahdollisuuden tarttua tulevaisuuteen, kertoo Eveliina Champagne2.10.2018 19:51Tiedote

Vain todellisten tarinoiden voima voi selittää sen innostuksen ja energian, joka Vanhalla ylioppilastalolla tiistai-iltana säteili. Talo täyttyi ääriään myöten naisista, jotka haluavat muutosta – Eveliina Champagne näyttää rohkeudellaan esimerkkiä. ”Pitää luottaa itseensä ja ymmärtää oma arvonsa. Pitää uskaltaa! Sen olen tässä opetellut”, kertoo Eveliina. Eveliinan tarinaa kuunteli livenä yli 1500 mimmiä ympäri maata.

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin1.10.2018 12:00Kutsu

#Mimmitkoodaa-ilmiö on huikeassa kasvussa. Pitkälti yli tuhat naista lähtee liikkeelle 2.10., kun syksyn kampanja avataan Vanhalla ylioppilastalolla ja 15 ”kisastudiossa” ympäri maata. Kaikki syksyn koulutuspaikat ovat täyttyneet salamana ja jonossa on satoja naisia – innostus ohjelmistoalaan on lisääntynyt hämmästyttävällä vauhdilla. ”Vain Slush on aiemmin nostanut vastaavan huuman”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Mediakutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin25.9.2018 12:00Kutsu

200 miljardin säästöt ratkaisisivat EU:n rahoitusmurheet — Ehdotus: Älykäs digitalous Suomen EU-puheenjohtajuuden prioriteetiksi3.7.2018 10:00Tiedote

Suomen EU-puheenjohtajakausi on ainutlaatuinen tilaisuus johdattaa EU-taloutta oikeaan suuntaan. ”EU keskustelee rahoituspaineittensa takia digiveroista. Paljon suuremmat hyödyt ovat kuitenkin saatavissa älykkäämmällä digitaloudella. Nämä satojen miljardien eurojen säästöt ovat Suomen digiosaamista”, summaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja. Roiha ehdottaa Suomelle johtavaa roolia EU:n kehittämisessä digitalisoinnin avulla entistä vauraammaksi ja kilpailukykyisemmäksi.