Kuljetuslaatikoista syntyi 19 000 tarjotinta Hesburger-ravintoloihin

Joskus mahdollisuus laittaa materiaali kiertämään avautuu kuin tarjottimella. Hesburgerin logistiikassa käytettävistä, rikkoutuneista kuljetuslaatikoista valmistetaan tarjottimia ketjun ravintoloihin.

Ajatus rikkinäisten kuljetuslaatikoiden kierrättämisestä syntyi, kun Hesburgerilla pohdittiin, miten aiemmin jätteeksi päätynyttä materiaalia voisi käyttää hyödyllisesti omassa toiminnassa. Rikkoutuneet polypropeenilaatikot sopivat tarjotinten uusiomateriaaliksi hyvin, sillä niiden volyymi on riittävän suuri ja ne ovat puhtaita käytöstä poistuessaan.

6 000 laatikkoa = 19 000 tarjotinta

– Meillä on hyviä yhteistyökumppaneita kiertotalouden saralla, sillä olemme pitkään tehneet innovatiivisia kiertotaloustoimia esimerkiksi työvaatteiden parissa. Päätimme kokeilla ajatusta käytännössä yhdessä työvaatetoimittajamme Touchpoint Oy:n ja muovituotteita valmistavan Wiitta Oy:n kanssa, kertoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.

Idea osoittautui toimivaksi ja Hesburger päätti teettää laatikoista tarjottimia ravintolakäyttöön.

– Keräsimme yli 6000 rikkinäistä laatikkoa ja niistä syntyi meille noin 19 000 tarjotinta. Tämä onnistuminen vahvistaa uskoamme siihen, että kiertotalous on kannattavaa. Omaa toimintaa tarkastellessa on oltava mukana kekseliäisyyttä ja tahtoa saada asiat onnistumaan, Santos sanoo.

Toimivaksi testattu

Valmistusprosessissa laatikot murskataan pieniksi osiksi, joista tehdään muovirakeita. Muovirakeet sulatetaan ja ruiskutetaan tarjotinmuottiin.  Yhden tarjottimen valmistus kestää noin minuutin.

Tarjottimet on testattu ravintolakäytön näkökulmasta, sillä niiden pitää kestää konepesu ja lämpötunnelin lämpö. Lisäksi tarjottimille on tehty kierrätysmuovin vaatimat laboratoriotutkimukset.

Kierrätysmuovista valmistetun tarjottimen hiilijalanjälki on 85 prosenttia pienempi kuin jos tarjotin olisi tehty uudesta muovista.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Kierrätystä tarjottimellaSiirry videokanavalle

Uusiomateriaalista valmistetut tarjottimet tunnistaa sinisen värin lisäksi kierrätysmerkistä.
Hesburgerin logistiikassa käytettävät polypropeenilaatikot sopivat hyvin tarjotinten uusiomateriaaliksi.

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjun palveluksessa työskentelee noin 8 000 henkilöä. Vuoden 2020 verollinen myynti Suomessa oli 217 miljoonaa euroa ja ulkomailla 107 miljoonaa euroa.

Hesburger sulkee omien ravintoloidensa ovet Venäjällä huhtikuussa11.4.2022 15:20:06 EEST | Tiedote

Hesburger on ilmoittanut lopettavansa toimintansa Venäjällä maaliskuun alussa. Hesburgerin kaikkien omien ravintoloiden ovet sulkeutuvat Venäjällä huhtikuun puolivälin ja huhtikuun viimeisen päivän välisenä aikana. Paikallisille yrittäjille on lähtenyt myös purkuilmoitus, jossa heille on ilmoitettu, että ravintoloiden ovet on suljettava välittömästi. Ravintoloiden sulkemisaikataulua ovat hidastaneet huoli henkilökunnan turvallisuudesta ja juridiset haasteet. Hesburger Ukrainan tilanne Hesburgerilla on myös seitsemän ravintolaa Ukrainassa. Kaikki ravintolat sijaitsevat Kiovassa. ”Tietojemme mukaan kaikki ukrainalaiset työntekijämme ovat elossa. Ravintoloita ei ole myöskään tuhoutunut taisteluissa. Emme avaa yhtään ravintolaa, ennen kuin se on täysin turvallista kaikille työntekijöille ja asiakkaille. Maksamme kaikille paikallisille työntekijöille edelleen täyttä palkkaa. Ajatuksemme ovat urheiden ukrainalaisten puolella ja toivomme sydämen pohjasta, että rauha saataisiin takaisin maahan

Hesburgerin toimitusjohtaja Kari Salmela: ”Teemme kaikkemme, että saamme ravintoloiden ovet suljettua mahdollisimman pian Venäjällä.”29.3.2022 11:53:59 EEST | Tiedote

”Hesburger sulkee ravintolansa Venäjällä ja Valko-Venäjällä. Olemme saaneet vasta ensimmäisen Hesburgerin suljettua. Alkuperäistä hitaampi aikataulu on johtunut siitä, että meidän on ollut huomioitava paikallisen henkilökunnan turvallisuus, jos suljemme ravintolat ilman neuvottelua. Olemme seuranneet myös huolestuneena keskustelua kansallistamisesta”, Hesburgerin toimitusjohtaja Kari Salmela kertoo.